Kto jest kim w motoryzacji? Rynek jest zawiły niczym fabuła w "Modzie na sukces"
Rynek motoryzacyjny ulega ciągłym przemianom, a koncerny nawiązują mniejsze i większe sojusze, mające pomóc im przetrwać na trudnym rynku. Niektóre powiązania są oczywiste, niektóre łączą marki, które diametralnie różnią się swoją filozofią.
28.02.2021 | aktual.: 16.03.2023 14:27
Pomimo rozszerzającej się pandemii, spadającej sprzedaży oraz zawirowań na rynku półprzewodników, nie możemy się nudzić. W tak trudnej sytuacji, na początku 2021 roku, powstał zupełnie nowy koncern Stellantis, który łączy marki zarówno europejskie, jak i rdzennie amerykańskie. Z kolei coraz głośniej mówi się o sprzedaży Bugatti przez Volkswagena. Żeby się w tym nie pogubić, trzeba wiedzieć kto jest kim na tej rozbudowanej szachownicy.
Do jakich koncernów należą dane marki?
- Toyota Motor Corp. – Japończycy działają nie tylko w ramach Toyoty, ale i luksusowej dywizji o nazwie Lexus. Dodatkowo Toyota ma udziały w Subaru czy Suzuki. Posiada też nieco zapomniane w Europie Daihatsu.
- Grupa VAG – dwanaście marek z siedmiu europejskich krajów, czyli oczywiście Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti (pojawiają się plotki o sprzedaży chorwackiemu Rimacowi), Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Dostawcze, Scania oraz MAN.
- Daimler – Mercedes osobowe (w tym rodzina AMG, EQ i Maybach), Smart, Daimler Trucks (Freightliner, Mitsubishi Fuso, Thomas Built, Western Start, BharatBenz), Daimler Buses (Setra).
- General Motors – Buick, Cadillac, Chevrolet oraz GMC, które wykorzystuje przywróconego do życia Hummera jako elektryczną submarkę.
- Stellantis – koncern powstały po połączeniu francuskiego PSA i włoskiego FCA. W jego ramach znajdziemy Alfę Romeo, Fiata, Maserati, Lancię, Citroëna, Peugeota, Opla (i Vauxhalla), DS Automobiles, Chryslera, Dodge’a, Jeepa oraz markę RAM.
- BMW – Niemcy nie tylko operują pod marką BMW, ale i wykorzystują angielskie \zdobycze\ w postaci Mini oraz Rolls-Royce’a.
- Hyundai Motor Corp. – Koreańczycy oprócz Hyundaia i Kii produkują również wysoko pozycjonowane Genesisy, które nie przyjęły się w Polsce. Najnowsze modele dają jednak nadzieję na powrót na Stary Kontynent.
- Sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi – Jak sama nazwa wskazuje, mamy tu trzech znaczących graczy, ale Francuzi mają jeszcze w zanadrzu Dacię, Ładę i Alpine. Nissan z kolei oferuje Infiniti (które wycofało się z Europy).
- Ford – Amerykanie oprócz aut z niebieskim owalem na masce produkują również Lincolny.
- Honda – Japończycy mają również markę Acura, która rywalizuje np. z Lexusem na rynku amerykańskim.
- Tata Motors – motoryzacja to globalny biznes, dlatego nic dziwnego, że ta indyjska spółka jest w posiadaniu Jaguara czy Land Rovera.
- Zhejiang Geely Holding Group (ZGH) – Chińczycy są w posiadaniu Volvo, Polestara i Lotusa.
Dlaczego ta lista nie ma końca?
Wszystko zależy od tego, jakie kryterium weźmiemy pod uwagę. Nie jest tajemnicą, że przy budowie Renault Talismana mieli (mały, ale jednak) udział inżynierowie Mercedesa, który to wykorzystuje opracowany w ramach francusko – japońskiego sojuszu silnik benzynowy o pojemności 1,3 l. Niektóre marki uważane za rywali – chociażby niemieccy producenci tzw. premium – współpracują przy rozwoju cyfrowych map.
Nie można też zapomnieć o rynku chińskim, gdzie pojawienie się na rynku jest poprzedzone zawiązaniem spółki joint-venture z lokalnym podmiotem. To oznacza, że Volkswagen czy General Motors musiały nawiązać współpracę z SAIC. Ten podmiot, pochodzący z Państwa Środka, oferuje również pojazdy pod markami Roewe czy Maxus. Co więcej, stara się grać również w Europie, rozwijając angielską markę MG.