Koniec próśb. Diagności planują protest w Warszawie

Stawki za obowiązkowy przegląd pojazdów nie zmieniły się od 17 lat. Koszty prowadzenia Stacji Kontroli Pojazdów wzrastają. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów mówi dość i planuje protest w stolicy.

Nowe urządzenia, szkolenia - koszty prowadzenia działalności rosną, a ceny przeglądów nie zmieniły się od latNowe urządzenia, szkolenia - koszty prowadzenia działalności rosną, a ceny przeglądów nie zmieniły się od lat
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Mateusz Lubczański

"Szykujemy się do protestu" – odpowiada wprost Marcin Barankiewicz, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. Jak informuje Izba, wysokość opłat za badania nie przystaje do obecnych realiów gospodarczych, a dłuższe zamrożenie opłat spowoduje masowe bankructwa i zamykanie SKP. "Takie było oczekiwanie środowiska, żeby protest zorganizować" – dodaje Barankiewicz. Wstępna data to 18 listopada.

Izba już wie, ile powinien kosztować przegląd. To 150 zł netto, czyli kierowca zapłaciłby 184,5 zł. Od 2004 roku kwota za obowiązkowy przegląd techniczny samochodu to 98 zł (już z VAT) oraz 1 zł opłaty ewidencyjnej. Gdy stawki były ustalane, właściciel auta za minimalne wynagrodzenie mógł przeprowadzić 8 badań. Dziś można ich wykonać 28.

Ministerstwo Infrastruktury problem zauważa, ale na zmiany trzeba – co oczywiste – poczekać. Prace nad nowelizacją przepisów dot. systemu badań technicznych trwają od października 2020 roku i mają wejść w życie od początku 2022 roku. To wymagane przez Wspólnotę wprowadzenie dyrektywy 2014/45/UE. Wtedy też – jak informowało ministerstwo – będzie można przyjrzeć się stawkom za przegląd. Tempo prac trudno więc uznać za zadowalające.

Planowane przepisy mają też karać zapominalskich kierowców. Osoby, które spóźnią się o 30 dni z przeglądem, zapłacą 150 proc. stawki podstawowej. Nie będzie to jednak przychód Stacji Kontroli Pojazdów, a Transportowego Dozoru Technicznego. Zarząd PISKP stwierdził, że najlepszym rozwiązaniem byłoby uzależnienie opłat za przegląd od minimalnego wynagrodzenia – tak, jak ma to miejsce w przypadku kar za brak obowiązkowej polisy OC.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?