Koniec produkcji w Tychach. Chiński model znika z Europy

Szybko poszło. Po zaledwie kilku miesiącach od rozpoczęcia montażu koncern Stellantis zdecydował się na wycofanie Leapmotora T03 z Europy. To duży cios dla naszej fabryki.

Leapmotor T03Leapmotor T03
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Aleksander Ruciński

Leapmotor T03 miał być jednym ze sposobów na tanią, elektryczną mobilność. Najwyraźniej jednak popyt nie dorównał podaży. Koncern Stellantis oficjalnie potwierdził zakończenie montażu chińskiego auta w Tychach. Ostatnie egzemplarze opuściły taśmy 30 marca.

"Reuters" informuje, że przyczyny tej decyzji pozostają nieznane. Można jednak podejrzewać, że wygrała czysta matematyka. Nieoficjalnie mówi się, że Leapmotor nie zamierza wznawiać produkcji T03 w innej fabryce. Zamiast tego skupi się na większym B10, wytwarzanym w Hiszpanii.

Pierwotne plany z ubiegłego roku zakładały, że SUV B10 również będzie montowany w Polsce, lecz w ostatniej chwili wycofano się z tego pomysłu. Niemiecki "Die Welt" sugerował wówczas, że była to "kara" dla Polski za poparcie unijnych ceł na auta z Chin.

Choć nic nie jest oficjalne, nie brakuje głosów, że podobne przesłanki stoją za decyzją dotyczącą T03. Niewykluczone, że T03 wróci w 2026 roku w mocno zmodernizowanym wydaniu. Na tę chwilę trudno jednak powiedzieć, gdzie będzie produkowany.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Baic Beijing 5 - jest jak hotel, ale nie ten w Europie

Co koniec montażu chińskiego elektryka oznacza dla fabryki w Tychach? Wbrew pozorom nie jest to duży cios. Głównym źródłem dochodu dla polskich zakładów wciąż jest bowiem produkcja małych SUV-ów spod znaku Fiata, Lancii, Alfy Romeo i Jeepa.

Tyskie zakłady Stellantis zatrudniają obecnie około 2600 osób. W 2024 roku wyprodukowały łącznie 224 017 pojazdów.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów