WAŻNE
TERAZ

Dron nad budynkami rządowymi. Jest komunikat premiera

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach

Chorwacja to jeden z najpopularniejszych celów wakacyjnych wypraw Polaków. Duża część udających się tam turystów przyjeżdża samochodem. Zmorą są dla nich korki na chorwackich autostradach. Ale idzie duża zmiana.

W Chorwacji płacimy za każdy pokonany odcinek autostradyW Chorwacji płacimy za każdy pokonany odcinek autostrady
Źródło zdjęć: © WP
Tomasz Budzik

Świetna, pewna pogoda i krystalicznie czysta, ciepła woda to atuty, które na Polaków planujących urlop są jak magnes. I nic dziwnego. Dla naszych rodaków z południa kraju dodatkowym atutem jest stosunkowo bliskie położenie Chorwacji. Dzięki temu można tam wybrać się samochodem i nie ograniczać się zanadto z bagażem. Problemem jest jednak płatność za autostrady.

Nie chodzi o sam fakt konieczności zapłaty, a o sposób jej uiszczania. Niezależnie od tego, czy wybierzemy drogę przez Czechy, Austrię i Słowenię, czy też przez Słowację i Węgry, w wymienionych krajach tranzytowych obowiązuje system winietowy. W Chorwacji jest inaczej. Tam płaci się za konkretny przejechany odcinek na bramce. Efekt jest taki, że w momentach największego ruchu na autostradach, a ten przypada na wakacje, przed punktami poboru opłat ustawiają się sznury samochodów, a kierowcy i ich pasażerowie czekają w korkach kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt minut. Po kilku takich epizodach można mieć serdecznie dość.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!

Jak informuje niemiecki automobilklub ADAC, Chorwacja szykuje się do wielkiej zmiany w płatności za autostrady. Niestety, nie zdecydowano się na wprowadzenie systemu winietowego, ale zmotoryzowani i tak odczują różnicę. Od września 2026 r. nie będzie się już płaciło na bramkach, choć punkty pozostaną, ponieważ należność będzie rozliczana za przejechany odcinek.

W praktyce funkcjonować będą dwa systemy. Prostszy z nich to rejestracja pojazdu w mającym powstać serwisie. W punktach poboru opłat kamery będą odczytywać numery rejestracyjne, a opłata będzie naliczała się automatycznie i zostanie – zapewne – pobrana z przedpłaconego konta. Drugim sposobem regulacji należności ma być wyposażenie się w pokładowe urządzenie komunikujące się z bramownicami w punktach poboru opłat.

Jak informuje ADAC, ta druga forma płatności będzie obowiązkowa dla ciężarówek, autobusów i innych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t. Jeśli w ten sam sposób traktowane będą zespoły pojazdów, oznacza to, że urządzenie pokładowe będzie obowiązkowe dla niektórych samochodów osobowych z cięższymi przyczepami.

Zmiana systemu płatności za chorwackie autostrady z pewnością poprawi sytuację w czasie wakacji. Jeśli będzie to rozwiązanie podobne do tego, które obowiązuje w Hiszpanii, to szlabany w punktach poboru opłat pozostaną. Po prostu będą się unosić po odczytaniu numeru rejestracyjnego przez system lub potwierdzenie płatności przez urządzenie pokładowe. Z pewnością przyspieszy to poruszanie się po autostradach, ale nie zapewni takiej przepustowości jak system winietowy.

Wybrane dla Ciebie

Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki