Koncentrowali się na asystentach jazdy, nie dostrzegli wielkiego pluszaka. Badanie IIHS-u

Aktywne systemy ułatwiające jazdę dopiero popularyzują się w samochodach. Od 2022 r. w UE proces ten mocno przyspieszy. Co ciekawe, na początku można spodziewać się obniżenia bezpieczeństwa, bo kierowcy uczący się używać takich systemów potrafią być bardzo zdekoncentrowani.

Co tak naprawdę widzi kierowca współczesnego samochodu? To zależy od tego, na co zwraca uwagę.Co tak naprawdę widzi kierowca współczesnego samochodu? To zależy od tego, na co zwraca uwagę.
Źródło zdjęć: © IIHS
Tomasz Budzik

Amerykański Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) przeprowadził interesujące i – można powiedzieć – dość spektakularne badania dotyczące rozproszenia kierowców korzystających z aktywnych systemów wspierających jazdę. Badania przeprowadzono na grupie 31 osób, które zasiadły za kierownicą mercedesa klasy c, oferującego drugi poziom autonomii. Oznacza to, że w określonych warunkach – na autostradzie czy drodze ekspresowej - auto jest w stanie samo zachować dystans od poprzedzającego pojazdu i utrzymać się w obranym pasie ruchu. Oczywiście pojazdy tego typu nie zwalniają z obowiązku prowadzenia. Trzeba trzymać ręce na kierownicy i obserwować sytuację drogową. Jak z tym ostatnim poradzili sobie badani?

Grupę podzielono na trzy zespoły. Pierwszy (10 osób) stanowili kierujący, którzy nie mieli wcześniej do czynienia z aktywnymi systemami wspomagającymi jazdę i po raz pierwszy używali ich podczas jazd testowych. Ci z drugiej grupy (10 osób) prowadzili bez żadnej pomocy ze strony elektroniki. Trzecią grupę (11 osób) stanowili kierowcy regularnie używający wcześniej systemów wspomagających i prowadzili oni auto z włączonymi asystentami.

Podczas godzinnej przejażdżki stało się coś, o czym wcześniej nie poinformowano badanych. Każdego z nich kilka razy wyprzedził inny pracownik IIHS-u samochodem, do bagażnika którego przyczepiono sporego różowego, pluszowego misia ubranego w kamizelkę odblaskową. Samochód prowadzono tak, by za każdym razem zabawka pozostawała w polu widzenia badanej osoby przez ok. 30 sekund.

Wyniki badań mogą być zaskakujące. Choć w teorii trudniej o coś, co byłoby łatwiej zauważyć, część kierowców w ogóle nie widziała zabawki. Na pytanie o to, czy podczas badania dostrzegli coś niezwykłego, przecząco odpowiedziało aż 5 osób z pierwszej grupy, 2 osoby z drugiej i jedna z trzeciej. Zabawkę dostrzegły, ale nie potrafiły poprawnie powiedzieć, ile razy, 4 osoby z pierwszej grupy, 7 z drugiej i 5 z trzeciej. Wśród badanych, którzy dostrzegli zabawkę i poprawnie określili liczbę razy, kiedy się pojawiła, znalazło się po jednej osobie z grupy pierwszej i drugiej oraz 5 osób z grupy trzeciej.

Rezultaty można uznać za niepokojące. Ogólnie 25 proc. kierowców nie dostrzegło niczego niezwykłego. W grupie badanych, którzy nie używali wcześniej aktywnych systemów wspomagania jazdy i dopiero uczyli się ich obsługi odsetek ten wyniósł aż 50 proc. Z drugiej strony najlepiej w badaniu wypadła grupa osób, która już zaznajomiona jest z obsługą takich układów. Co to dla nas oznacza?

Od maja 2022 r. wszystkie nowe modele i generacje samochodów osobowych będą musiały być wyposażane w szereg elektronicznych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo. Chodzi m.in. o system ISA (inteligentny asystent prędkości), system automatycznego hamowania przeciwkolizyjnego, układ ostrzegający przez niezamierzoną zmianą pasa ruchu czy system wykrywania pieszych oraz rowerzystów przed autem.

By te układy działały, potrzebna jest sieć czujników dookoła auta. Taki zestaw będzie wystarczający, by bez dopłaty lub w niskiej cenie można było zaproponować nabywcom aktywny tempomat czy system utrzymania auta w pasie ruchu. Można więc spodziewać się, że systemy te znacznie stanieją, a w wielu modelach będą oferowane w standardzie.

Jak wynika z badań IIHS-u, osoby, które dopiero będą uczyć się ich obsługi, mogą być na tyle skoncentrowane na ich działaniu, że ich uwadze umykać będzie wiele rzucających się w oczy i ważnych zdarzeń na drodze. Niewykluczone więc, że początkowo, po wprowadzeniu obowiązku dodatkowego wyposażania aut, bezpieczeństwo raczej spadnie, zamiast rosnąć. Należy pamiętać, ze autonomiczne systemy drugiego poziomu czasami się mylą. To urządzenia, które mimo sporych możliwości wymagają jednak nadzoru ze strony człowieka, o czym przypominają nam choćby głośne przypadki zdarzeń a udziałem aut Tesli.

Oczywiście można powiedzieć, że badanie IIHS-u było "pułapką" zastawioną według scenariusza słynnego doświadczenia psychologicznego prof. Daniela Simonsa z liczeniem podań piłki i przechadzającym się pośród graczy gorylem. Nie zmienia to jednak faktu, że wybiórczość percepcji człowieka przestanie być problemem dopiero wtedy, gdy za kierownicą nie będzie miał on już nic do zrobienia.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇