Duży problem nowych aut. Pojawia się dopiero zimą

Wszelkie systemy asystujące mają na celu wspomaganie kierowcy w bezpiecznej jeździe. Problem w tym, że często w chwili, gdy najbardziej potrzebujemy ich wsparcia, te przestają działać. Nie wynika to jednak z ich wadliwego oprogramowania czy awaryjności auta, a wrażliwości na warunki atmosferyczne.

Śnieżyca potrafi sparaliżować systemy asystujące w nowych autachŚnieżyca potrafi sparaliżować systemy asystujące w nowych autach
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Przesiadając się do nowego samochodu, można się czasem zdziwić nawałem informacji i dźwięków. Nabierają one na sile, gdy zmieniają się warunki za oknem, szczególnie zimą. Nie wynika to jednak z usterek, a charakterystyki działania systemów asystujących. Jak wiemy, goszczą one w pojazdach w coraz większej liczbie, a z każdym rokiem "grono wsparcia" się tylko powiększa.

O ile niektórzy kierowcy uważają systemy asystujące za zbędny wynalazek, z pewnością niejednemu uratowały już skórę. Niestety zimą nie mają łatwego życia. Wystarczy bowiem udać się podróż podczas opadów śniegu, by na zegarach wyskakiwały kolejne komunikaty o błędach. A to właśnie wtedy najbardziej przydałaby nam się dodatkowa pomoc. Ale spokojnie, nie oznacza to konieczności wizyty w serwisie.

Wszystko spowodowane jest budową wspomnianych systemów. Korzystają one bowiem z licznych kamer i radarów umieszczonych zarówno za przednią szybą (na ogół w górnej części), jak i w grillu oraz zderzaku. Oblepione warstwą śniegu tracą możliwość monitorowania otoczenia. Mowa tu o takich systemach jak asystent utrzymania pasa ruchu, aktywny tempomat utrzymujący odległość czy system rozpoznawania znaków drogowych. Podczas opadów śniegu nie powinniśmy także liczyć na system unikania kolizji czołowych.

Wszelkie osłony i przednia szyba muszą być bowiem czyste, by systemy mogły poprawnie działać i monitorować sytuację. Często już brud podbijany z mokrej nawierzchni przez inne auta, który osiada na froncie naszego pojazdu, doprowadza do "choinki" na desce rozdzielczej. Wystarczy nawet mocniejszy deszcz, by system kontroli martwego pola, szczególnie we francuskich autach, "głupiał".

Śnieg potrafi także "sparaliżować" pracę czujników parkowania. Szczególnie jeśli poruszamy się z małą prędkością, komputer może nam sugerować, że znajdujemy się tuż przy przeszkodzie. Rzecz jasna lepiej upewnić się, że tak nie jest, ale w wielu przypadkach odpowiedzialna będzie warstwa białego puchu lub lodu zalegająca na zderzaku.

Sposób na to jest prosty do bólu – wystarczy się zatrzymać i np. szmatką oczyścić osłony kamer oraz radarów. Jeśli nie wiemy, gdzie się znajdują, wystarczy poszukać prostokątnych lub okrągłych wycięć w zderzaku – najczęściej to właśnie tam zostały umieszczone.

Renault Arkana
Renault Arkana
BMW M2 2023
BMW M2 2023

Kamery z kolei zazwyczaj montowane są u szczytu przedniej szyby, w okolicy lusterka wstecznego. Niektóre auta mogą także wymagać ponownego uruchomienia, by systemy zaczęły znów działać poprawnie.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"