Kolory tablic rejestracyjnych w Polsce – co oznaczają?
Wraz z pojawieniem się niedawno tablic dealerskich oraz tych przeznaczonych dla aut elektrycznych, liczba wariantów "blach" wzrosła do aż siedmiu. Wyjaśniam, jakie możemy spotkać na drodze i co tak naprawdę oznaczają.
14.02.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:24
Zwykłe tablice rejestracyjne – białe tło i czarna czcionka
Najczęściej spotykane białe tablice z niebieskim fragmentem po lewej stronie oraz czarnymi znakami to tablice zwyczajne, wprowadzone po ostatnim podziale administracyjnym i obowiązujące od 31 marca 2000 roku. Jednak wbrew pozorom i tych tablic mamy aż trzy rodzaje zależnie od daty wydania.
Najnowszy rozpoznacie po dwóch cechach – symbolu Unii Europejskiej nad napisem PL na niebieskim tle oraz nalepce legalizacyjnej pomiędzy symbolem powiatu a numerem rejestracyjnym. Takie obowiązują od 1 stycznia 2018 roku.
Starsze występują w dwóch rodzajach. Wydawane do 30 kwietnia 2016 roku mają nad napisem PL symbol przypominający flagę Polski. Po tej dacie symbol ten został wyparty przez znak Unii Europejskiej. Oba rodzaje tablic nie mają nalepki legalizacyjnej.
Warto jeszcze wspomnieć o tablicach zmniejszonych, wydawanych od 1 lipca 2018 roku. Charakteryzują się jedną linią znaków w krótszej formie oraz mniejszą szerokością, ułatwiającą montaż w autach, w których zwyczajne się nie mieszczą.
W pewnym sensie nieco innym rodzajem tablic zwyczajnych są tablice indywidualne, które cechują się wybranym przez właściciela napisem zamiast standardowego, wydawanego dla kolejnych pojazdów.
Tablice tymczasowe – białe tło i czerwona czcionka
Tablice tymczasowe wydawane są na okres od złożenia wniosku o rejestrację pojazdu do wydania tablic zwyczajnych. Są co do kształtu i symboli identyczne jak tablice standardowe, a różnią się jedynie czerwonym fontem oraz nieco inną formą zapisu znaków – nie ma dwuliterowego dla powiatów, lecz jest jednoliterowy dla województw.
Przed wydaniem tablic zwyczajnych właściciel pojazdu zwraca tymczasowe do wydziału komunikacji. Tablice tymczasowe występują także w wersji zmniejszonej.
Tablice badawcze – białe tło i czerwona czcionka
Już nie na drogach, ale na przykład na zdjęciach w tekstach prasowych możecie znaleźć bardzo podobne do tymczasowych tablice badawcze. Jedyne, czym się różnią, to forma zapisu ostatnich znaków – na końcu jest litera wyraźnie oddzielona od cyfr.
Obowiązkiem podmiotu badawczego, który z takich tablic korzystał, jest umieszczenie dodatkowej tabliczki informującej o tym, że jest to jazda próbna.
Tablice profesjonalne – białe tło i zielona czcionka
Wprowadzono je 11 lipca 2019 roku i wydawane są dealerom, producentom oraz jednostkom, które do tej pory korzystały z tablic badawczych. Wyróżniają się nie tylko zieloną czcionką, ale zupełnie inną formą zapisu niż w tablicach zwykłych. Pierwsza litera określa powiat, ale pozostałe znaki są dobrane inaczej.
Tablice profesjonalne tym różnią się od klasycznych, że można je przekładać legalnie do innego pojazdu, co pozwala korzystać z jednych tablic w kilku pojazdach.
Tablice dla pojazdów bezemisyjnych – zielone tło i czarna czcionka
Najmłodsze ze wszystkich tablic, wydawane od 1 stycznia 2020 roku, wyróżniają się zielonym tłem. Są przeznaczone do pojazdów w 100 proc. bezemisyjnych, czyli elektrycznych oraz wodorowych. Właściciel już wcześniej zarejestrowanego pojazdu również może wnioskować o ich wydanie. Dokładną procedurę znajdziecie w tekście poniżej:
Tablice te różnią się od zwykłych wyłącznie kolorystyką, natomiast kształt, układ znaków czy symboli jest taki sam. Ich celem jest wyróżnienie samochodów elektrycznych na drodze, co ułatwia pracę m.in. policji i innym służbom, ponieważ takie pojazdy mają pewne przywileje (m.in. jazda po buspasach czy wjazd do stref czystego transportu).
Tablice zabytkowe – żółte tło i czarna czcionka
Zabytkowe tablice są znane od 2000 roku, a jedyna zmiana, jaka od tamtej pory zaszła, to wymiana w 2006 roku symbolu przypominającego polską flagę na symbol Unii Europejskiej. Mocno różnią się od tablic standardowych nie tylko kolorystyką, ale także krótszą formą zapisu oraz symbolem starego auta na samym końcu.
Tablice dla pojazdów zabytkowych wydawane są jeśli wiek takiego auta przekroczy 25 lat. Aby takie tablice dostać, samochód musi być przez konserwatora zabytków uznany za zabytkowy. Dokładny opis tego procesu został opisany w poniższym artykule:
Zobacz także
Posiadanie tablic zabytkowych niesie za sobą nie tylko pewne ułatwienia (jeden przegląd na cały okres eksploatacji), ale także obowiązki, m.in. dbałość o pojazd czy informowanie o ważnych zmianach konstrukcyjnych.
Tablice dawne – czarne tło i biała czcionka
Wciąż legalnie można używać tablic, których wydawanie skończyło się wraz z nowym podziałem administracyjnym kraju. Charakteryzują się prostotą – nie mają żadnych znaków i symboli oprócz liter i cyfr. Oczywiście można na ulicach spotkać jeszcze pojazdy na takich tablicach, ale dotyczy to wyłącznie tych, na których właścicielach nie ciążył obowiązek ich zmiany do 2000 roku (np. zmiana właściciela).
Wspominam o tym nieprzypadkowo, ponieważ dziś takie tablice są chętnie zakładane do tzw. youngtimerów – w wielu środowiskach mają wyższą wartość niż żółte zabytkowe.
Tablice dyplomatyczne – niebieskie tło i biała czcionka
Tablice dyplomatyczne są wydawane wyłącznie dla pojazdów przedstawicielstw i misji dyplomatycznych i konsularnych państw obcych i organizacji międzynarodowych w Polsce oraz ich personelu. Takie pojazdy najczęściej spotyka się w stolicy, gdzie mieszczą się siedziby dyplomatów. Dlatego też w praktyce zawsze na początku jest litera W, choć zgodnie z prawem może być inna.
Znacząco różnią się od każdego innego typu tablic, ponieważ poza znakami (litery i cyfry) nie zawierają żadnych symboli prócz nalepki legalizacyjnej. Co ciekawe, do 2002 roku charakteryzowały się nieco ciemniejszym odcieniem niebieskiego tła niż później.