Małe tablice rejestracyjne dla każdego auta. Poseł Szałabawka interweniuje

Małe tablice rejestracyjne cieszyły się ogromną popularnością. Do czasu – urzędy zażądały, by właściciele aut podpisywali dokumenty potwierdzające potrzebę wydania takiej "blachy". Gdy jej nie ma, policja odbiera dowód. Tymczasem poseł chce, by małe tablice były dostępne dla każdego.

Małe tablice mają wyróżnić auto na ulicy. Przynajmniej tak sądzą właścicieleMałe tablice mają wyróżnić auto na ulicy. Przynajmniej tak sądzą właściciele
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Mateusz Lubczański

Pomniejszone tablice rejestracyjne pojawiły się w odpowiedzi na oczekiwania właścicieli samochodów amerykańskich czy też japońskich. Dotychczas musieli oni wyginać "blachy" w celu prawidłowego montażu. Gdy kompaktowa nowość pojawiła się w urzędach komunikacji, wielu kierowców jeżdżących "zwykłymi" autami też zachciało mieć taki – jak by nie patrzeć – gadżet.

Popularność zaskoczyła urzędników, a oni sami wysyłali pisma do osób, które już pobrały takie tablice. Mieli zaświadczyć, że auto naprawdę wymaga małych "blach". Zrobiło się groźnie, bowiem za poświadczenie nieprawdy w tym przypadku grozi odpowiedzialność karna.

Co więcej, policja w razie kontroli – gdy auto jest "europejskie" – zabiera dowód rejestracyjny, a Stacja Kontroli Pojazdów nie przyzna go z powrotem. Błędne koło można przerwać wracając do dużych tablic, a wymaga to ponownej rejestracji i kolejnych kosztów.

Absurdalną pętlę zauważa poseł Artur Szałabawka (PiS). Jak twierdzi, zgodnie z polskim kodeksem drogowym, "niezależnie od rozmiaru, kluczowe jest, aby pojazd zawsze posiadał zamontowane tablice oraz naklejkę kontrolną". Tylko tyle i aż tyle.

Małe tablice na europejskim aucie
Małe tablice na europejskim aucie © fot. Michał Zieliński

Na drogach do końca kwietnia znalazło się ok. 7 tys. pojazdów z pomniejszonymi tablicami. Poseł twierdzi, że w Szczecinie w stosunku do tradycyjnego oznakowania, na "amerykańskie" rejestracje zdecydowało się 0,59 proc. kierowców. Częsty argument w postaci "wyczerpania numerów" raczej się nie sprawdza.

Poseł Szałabawka chce zdjęcia ograniczeń i możliwości zamówienia małych tablic dla każdego kierowcy. Odpowiednie pismo już trafiło do Ministerstwa Infrastruktury.

Wymiary "blach" określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa, które wyraźnie mówi, że mniejsze tablice służą "do oznaczania pojazdów silnikowych posiadających zmniejszone wymiary miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego do umieszczenia tablicy rejestracyjnej". Ponadto, wymiary te są takie same, jak w większości krajów Unii Europejskiej.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne