Kolor oleju na bagnecie. Co mówi nam o silniku i samym oleju?

Czy ciemny, prawie czarny olej silnikowy natychmiast należy wymienić? A jeśli jest czysty, to czy można spokojnie jeździć po przekroczeniu interwału? Specjaliści wyjaśniają, czego się obawiać, a co jest zupełnie normalne.

Kontrola oleju silnikowego
Kontrola oleju silnikowego
Źródło zdjęć: © WP | Marcin Łobodziński
oprac. MŁOTBU

Kolor oleju a stan techniczny silnika

Kolor oleju silnikowego to temat, który często budzi emocje wśród kierowców. Wielu z nich ocenia stan oleju na podstawie jego barwy, co jest szczególnie popularne przy zakupie używanego samochodu. Jednak czy rzeczywiście kolor może być wskaźnikiem jakości? Eksperci z TotalEnergies wyjaśniają, że nie zawsze jest to prawdą.

Nawet świeżo wymieniony olej w silniku Diesla może szybko przybrać czarną barwę. Może to prowadzić do niepokoju, ponieważ wydaje się, że nie został wymieniony. Jednak, jak wskazują specjaliści, czarny kolor jest powodem do radości. Oznacza to, że skutecznie absorbuje sadzę, co zapobiega gromadzeniu się osadów w silniku. To naturalny proces, który nie wpływa negatywnie na właściwości smarne oleju, o ile został on właściwie dobrany do silnika.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektryczna Mazda 6e. Ale z tym ładowaniem to dajcie spokój, kto to widział

Kolor oleju w silnikach benzynowych i LPG

W silnikach benzynowych barwa również może się zmieniać, ale nie jest to tak wyraźne jak w przypadku silników Diesla. Czysty olej można zaobserwować na bagnetach nowych samochodów, które dopiero wyjechały z salonu. W takich przypadkach płyn jest tak przejrzysty, że czasami trudno dostrzec jego poziom bez odpowiedniego kąta padania światła.

W silnikach zasilanych gazem sytuacja wygląda nieco inaczej. LPG sprzyja czystemu spalaniu, co oznacza, że olej przez dłuższy czas utrzymuje kolor zbliżony do świeżego. Jednak nie należy się sugerować jego barwą przy ustalaniu terminu wymiany, ponieważ w płynie mogą gromadzić się niewidoczne zanieczyszczenia chemiczne, takie jak siarka, które wpływają na jego właściwości smarne.

Gęstość oleju silnikowego

Gęstość oleju silnikowego, czyli jego lepkość, jest kluczowym parametrem wpływającym na jego właściwości smarne. Jest ona oznaczana za pomocą symboli, takich jak 0W-20 czy 10W-60, które wskazują na jego gęstość. Ta jednak zmienia się w różnych temperaturach. W temperaturze pokojowej olej 15W-40 będzie miał wyższą lepkość od oleju 0W-40. Przy 100 stopniach Celsjusza obydwa będą miały jednak taką samą lepkość, a powyżej tej temperatury olej 0W-40 będzie miał ją wyższą od oleju 15W-40.

Eksperci przypominają, że dobór oleju o odpowiednich parametrach jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Zbyt niska lub zbyt wysoka lepkość może prowadzić do problemów, takich jak wzrost oporów pracy silnika czy awarie elementów hydraulicznych. Dlatego zawsze warto kierować się zaleceniami producenta silnika, które można znaleźć w instrukcji obsługi.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)