Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień

Od poniedziałku 15 grudnia do niedzieli 21 grudnia na europejskich drogach trwać będzie międzynarodowa akcja policji pod kryptonimem "Alcohol & Drugs". W jej czasie kierowcy muszą liczyć się ze wzmożonymi kontrolami trzeźwości. Polscy mundurowi są w tym jednymi z najlepszych.

Akcja kontroli trzeźwościAkcja kontroli trzeźwości
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Tomasz Budzik

Akcja w Europie, największy reżim w Polsce

Stowarzyszenie europejskiej policji drogowej ROADPOL informuje o zaplanowanej na dni 15-21 grudnia akcji. W ramach działań pod kryptonimem "Alcohol & Drugs" mundurowi będą z większą niż zwykle intensywnością sprawdzać, czy kierujący nie są pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Na weekend 20-21 grudnia zaplanowano zaś kulminację akcji, która będzie polegała na 24-godzinnych działaniach kontroli trzeźwości.

Do stowarzyszenia ROADPOL należy również polska policja, więc także w naszym kraju należy spodziewać się ściślejszego nadzoru nad trzeźwością kierujących. Wielu kierowców nie wie, że Polska należy do ścisłej czołówki europejskich państw z najbardziej rozwiniętym systemem kontroli trzeźwości i całkiem restrykcyjnymi przepisami.

Lamborghini Temerario: tak brzmi silnik przy 10 tys. obr./min!

Według danych Komendy Głównej Policji w pierwszym półroczu 2025 r. mundurowi przeprowadzili 9,1 mln kontroli trzeźwości kierowców. Z kolei w całym 2024 r. wykonano 16 mln takich testów, a w 2023 r. 13,8 mln. Oznacza to, że liczba kontroli trzeźwości w Polsce sukcesywnie rośnie i na koniec 2025 r. prawdopodobnie będzie o kilkanaście proc. wyższa niż w 2024 r. W przeliczeniu na 1000 mieszkańców w 2024 r. w Polsce przeprowadzono 427 kontroli trzeźwości. Pod tym względem jesteśmy prymusami Europy.

Co prawda nie ma ogólnoeuropejskich danych na temat kontroli trzeźwości w 2024 r., ale według ogólnoeuropejskiego raportu za 2021 r. najwięcej kontroli trzeźwości wykonywało się w Estonii – 567 na 1000 osób. W Polsce współczynnik ten wyniósł wówczas 219, co zapewniło nam drugie miejsce w Europie. Dla porównania we Francji w 2021 r. wykonano 109 kontroli trzeźwości na 1000 mieszkańców, a w Szwecji tylko 33 kontrole.

Czy Polacy mają problem?

Każdy przypadek kierowcy jadącego pod wpływem alkoholu czy środków odurzających jest czynnikiem ryzyka. Dane pokazują jednak, że wbrew temu, co można byłoby sądzić na podstawie medialnych doniesień o "pladze pijanych kierowców", w Polsce jest lepiej niż w wielu europejskich krajach. I to nawet w tych, gdzie ogólny poziom bezpieczeństwa jest wyraźnie wyższy niż w Polsce.

W listopadzie 2025 r. opublikowano współfinansowany przez Unię Europejską raport pt. "Trendline 2022-2025 - Data collection and analysis of road safety KPIs in Europe". Jednym z jego tematów jest jazda pod wpływem alkoholu. Raport przytacza dane z sześciu państw pochodzące z wyrywkowych kontroli trzeźwości kierowców.

W Polsce aż 99,8 proc. kierujących zachowywało określony przepisami limit alkoholu w organizmie. Tak sam odsetek osiągnęła Finlandia, w Szwajcarii było to 99,6 proc., w Portugalii 99,1 proc., w Belgii 98,6 proc., a w Hiszpanii 97,8 proc. Warto przy tym zaznaczyć, że w każdym z wymienionych krajów podstawowy limit alkoholu we krwi kierowcy jest wyższy niż w Polsce.

Wygląda na to, że duża liczba kontroli trzeźwości w Polsce przyniosła skutek. Nasi rodacy nie są tak skłonni do wsiadania za kierownicę pod wpływem alkoholu jak zmotoryzowani w wielu krajach UE. Niestety, takie przypadki w skali kraju o ponad 37 mln mieszkańców są codziennością. W 2024 r. nietrzeźwi kierowcy spowodowali 1201 wypadków. Choć było to mniej niż rok wcześniej, każda z takich tragedii budzi nie tylko żal, ale i zrozumiałą złość.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀