Idą ułatwienia. Zmiany w przepisach o pojazdach autonomicznych

Prezydent podpisał zmienioną po wcześniejszym wecie nowelizację, która ułatwi prowadzenie na polskich drogach testów samochodów częściowo i całkowicie autonomicznych. Dziś funkcjonowanie ośrodków rozwojowych pracujących w tej materii jest u nas utrudnione.

Luxeed R7 porusza się w mieście samLuxeed R7 porusza się w mieście sam. Kierowca musi go jednak nadzorować
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Autonomizacja jazdy jest oczywistą ścieżką rozwoju samochodów. Badania rozwojowe w tej materii wciąż trwają i zajmą jeszcze długie lata. Polska jest jednym z największych w Europie dostawców części samochodowych i może pochwalić się sporym potencjałem badawczym. Do tej pory przepisy utrudniały jednak rozwijanie u nas technologii jazdy autonomicznej, bo trudno wyobrazić sobie jej sprawdzenie bez umieszczania pojazdów badawczych w ruchu. Nowelizacja przepisów to ułatwi.

Zmienione przepisy wprowadzają definicje pojazdu zautomatyzowanego oraz w pełni zautomatyzowanego w oparciu o przesłanki przyjęte w przepisach Unii Europejskiej. W załączniku do nowelizacji dokładnie opisano także możliwości funkcji autonomicznych i roli kierowcy na pięciu kolejnych stopniach automatyzacji. Pojazd w pełni zautomatyzowany jest zdolny do samodzielnego poruszania się po drodze bez udziału kierowcy. Odpowiadałoby to czwartemu stopniowi automatyzacji jazdy.

Pierwszy kontakt z Audi Concept C. Kamil Łabanowicz pokazuje przyszłość marki

Nowe przepisy umożliwią badanie na polskich drogach pojazdów obydwu tych kategorii. Konieczne będzie jednak uzyskanie zezwolenia na prace badawcze. Taki wniosek będzie musiał zawierać informacje o poziomie zautomatyzowania pojazdu, o którym mowa, czasie prowadzenia testów czy obszaru kraju, na jakim pojazd będzie sprawdzany w ruchu. Nie będzie tanio. Zezwolenie dla jednego województwa kosztować ma do 20 tys. zł, a dla dwóch do pięciu województw aż do 40 tys. zł. Zezwolenie może być ważne najdłużej przez rok.

Podpisana nowelizacje reguluje również kwestię ubezpieczenia pojazdu badawczego od odpowiedzialności cywilnej oraz odpowiedzialności odszkodowawczej w razie spowodowania kolizji podczas prowadzenia testu.

Ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych jest także objęta odpowiedzialność cywilna osoby, (…) która ma kontrolę nad ruchem pojazdu do jazd testowych, będącego pojazdem zautomatyzowanym lub pojazdem w pełni zautomatyzowanym, wykorzystywanym do prac badawczych (…) i która, sprawując taką kontrolę w okresie trwania odpowiedzialności ubezpieczeniowej, wyrządziła szkodę w związku z ruchem tego pojazdu.

art. 35 ust 2 znowelizowanej Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych

Z przyjętego zapisu wynika, że jeśli dojdzie do kolizji pojazdu zautomatyzowanego, to w ujęciu ubezpieczeniowym sprawcą zdarzenia będzie osoba, która nadzorowała jazdę samochodu.

Przepisy dotyczące badań pojazdów zautomatyzowanych wejdą w życie po 6 miesiącach od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Wybrane dla Ciebie
Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków
Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków
Chińskie samochody w centrum uwagi. Zagrożenie dla bezpieczeństwa?
Chińskie samochody w centrum uwagi. Zagrożenie dla bezpieczeństwa?
Prezydent podpisał. Zielone rejestracje dla używanych aut
Prezydent podpisał. Zielone rejestracje dla używanych aut
Szef Volkswagena: obecne Polo jest ostatnim spalinowym
Szef Volkswagena: obecne Polo jest ostatnim spalinowym
Są prognozy cen paliw na święta. Prezent czy rózga dla kierowców?
Są prognozy cen paliw na święta. Prezent czy rózga dla kierowców?
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
Przewoził pocięte auta. Grozi mu surowa kara
Przewoził pocięte auta. Grozi mu surowa kara
Nowa kluczowa droga. Kierowcy czekali latami, ale wreszcie jest
Nowa kluczowa droga. Kierowcy czekali latami, ale wreszcie jest
Nowa marka w Polsce. Nie z Chin i kusi rekordową gwarancją
Nowa marka w Polsce. Nie z Chin i kusi rekordową gwarancją
Test: Rolls-Royce Phantom kończy 100 lat. Zasady luksusu pozostały te same
Test: Rolls-Royce Phantom kończy 100 lat. Zasady luksusu pozostały te same
Drogowe pociągi wyjadą na polskie drogi. Rząd chce zmienić prawo
Drogowe pociągi wyjadą na polskie drogi. Rząd chce zmienić prawo
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯