Škoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4x4 - test pierwszego dużego SUV-a czeskiej marki

Škoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4x4 - test pierwszego dużego SUV-a czeskiej marki

Mariusz Zmysłowski
08 grudnia 2016

Segment SUV-ów i crossoverów ma się dobrze już od wielu lat na całym świecie. To wyjątkowo prężnie rosnąca część rynku samochodowego. Teraz do gry wkracza wielki nieobecny tego segmentu i robi to od razu z rozmachem.

Škoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4x4 (2016) - test, opinia

Mógłbym tu, na wstępie rozpisać się na temat wymiarów Kodiaqa i zanudzić Was liczbami. Jeśli jednak rajcują Was cyferki, z pewnością zajrzycie sobie do tabelki z danymi technicznymi na drugiej stronie. To, co jest równie ważne, a o czym nie przeczytacie w katalogu, to wrażenie, jakie robi Kodiaq. W przypadku SUV-ów to kwestia bardzo istotna, ponieważ między innymi dla ich muskularnych, potężnych karoserii wybieramy te auta zamiast klasycznych sedanów.

SUV-y niejako z automatu dzięki swoim gabarytom i posągowym wręcz frontom sprawiają większe wrażenie. W końcu to zawsze większe auta uchodziły za bardziej luksusowe. Jak jest z Kodiaqiem? Auto na żywo robi świetne wrażenie. Wygląda potężnie i jednocześnie elegancko. Styliści Škody nie próbowali uczynić z tego nadwozia lekkiego i zwiewnego. Kodiaq dzięki temu sprawia wrażenie wielkiego jak skała.

undefined

Dobre wrażenie od zewnątrz to jedna sprawa. Drugą kwestią jest wnętrze auta. Wielkie maszyny często na próżno prężą swoje muskuły, bo rozczarowują przestrzenią wewnątrz – są napompowane jak na sterydach, ale w rzeczywistości nie oferują wiele. Kodiaq miał w tej kwestii sporo do udowodnienia, bo Octavia i Superb znane są z przestronnych kabin i przepastnych bagażników. Zatem tu strzałem w kolano byłoby zrobienie samochodu, który nie mieści wcale tak wiele, jak obiecuje nadwozie.

undefined

Trzech dorosłych facetów może usiąść za sobą i nikt nie narzeka na ilość miejsca.

Jasne, w trzecim rzędzie jest mniej komfortowo, niż w drugim czy tym bardziej w pierwszym. Jest tu jednak na tyle dużo miejsca, by dorosła osoba mogła bez problemu przejechać około 100 km. Oczywiście, dzieciaki zmieszczą się bez problemu.

Bagażnik nawet w wersji 7-osobowej jest zaskakująco duży. Fotele nie są umieszczone przy samej klapie bagażnika i w praktyce można tu jeszcze zmieścić trochę bagaży. Nie zabrakło naturalnie również haczyków na zakupy. Naprawdę imponującą przestrzeń otrzymamy jednak dopiero po położeniu oparć w trzecim rzędzie. Może ona wynieść od 650 do 835 litrów, w zależności od pozycji przesuwnej kanapy.

undefined

Kodiaq jest wykonany bardzo dobrze – wszystko sprawia wrażenie solidnego, dobrze spasowanego. Jest tylko jedno ale – z tyłu, poczynając od słupka B materiały są już inne. Tworzywa kryjące przednie drzwi są miękkie i miłe w dotyku, drugie skrzydła mają już obicie z nieco twardszych plastików. Nie są one złe, ale są wyraźnie inne niż te, które znajdziemy z przodu.

Kodiaq to podobna jakość wykonania co Superb. Znajdziemy tu także podobne rozwiązania, chociaż nieco świeższe, ze względu na rocznik. Škoda Kodiaq dostarcza w środku mniej więcej to samo, co Superb w kwestii komfortu i przestrzeni. Do tego warto dodać, że czeski SUV zapewnia zbliżony komfort jazdy. Jest jednak pewna wyraźna różnica...

undefined

Dla Superba zjazd z drogi w las nie jest wcale czymś naturalnym. Tymczasem SUV Škody może więcej.

Kodiaq ma niezły kąt natarcia. Nieco gorzej jest z kątem zejścia, który nie jest spektakularny, przez długi tylny zwis. Tu jednak jasne jest, że dla przeciętnego właściciela SUV-a bardziej istotny jest większy bagażnik, więc można zrozumieć właśnie takie proporcje.

Zobacz testy innych SUV-ów

undefined

Pod maską testowego egzemplarza pracował 180-konny motor benzynowy. Był on sprzęgnięty z automatyczną skrzynią DSG oraz napędem na cztery koła. Ten zestaw pozwala rozpędzić Kodiaqa do 100 km/h w 7,8 s. Dobry wynik, szczególnie jak na tak duży wóz. To w tej chwili jeden z najmocniejszych wariantów, jakie można mieć w tym modelu.

Jednocześnie moim zdaniem jeden z lepszych motorów, jakie można wybrać dla Kodiaqa. Na drugim końcu gamy znajduje się silnik 125-konny. Przypuszczam, że to może być trochę za mało do tego auta, jeśli chcemy komfortowo poruszać się nim po drogach ekspresowych i autostradach.

undefined

Długie trasy z Kodiaqiem będą wyjątkowo przyjemnie upływać za sprawą kilku ulepszeń, które znajdziemy tu względem wcześniejszych modeli Škody. To między innymi nowy system multimedialny. Jest nie tylko bogaty w funkcje, ale teraz także wygodniejszy w obsłudze. Czesi przenieśli duży ekran wyżej, dzięki czemu nie trzeba odrywać wzroku zanadto od drogi, by zobaczyć co się na nim wyświetla.

Wiem, że to do bólu sztampowe stwierdzenie, ale Kodiaq jest moim zdaniem skazany na sukces. Po pierwsze – jest SUV-em. Po drugie – ma dobre wyposażenie już w podstawie. Znajdziemy tu bowiem podgrzewaną kierownicę i lusterka, Front Assist, pełną elektrykę szyb, czujniki parkowania, trójramienną, skórzaną kierownicę, radio z wejściem SD, USB i AUX-IN oraz 17-calowe felgi. Za dodatkowe 1500 zł Škoda w ramach pakietu Fresh dorzuca jeszcze tempomat, Bluetooth i obsługę radia i telefonu z kierownicy.

undefined

Ile kosztuje bazowa wersja? Czesi wycenili ją na 89 900 zł. Dla porównania Hyundai Santa Fe startuje od 130 300 zł. Nissan X-Trail? 99 400 zł. Honda CR-V – 95 400 zł. A to tylko przykłady pierwsze z półki.

Istotnym konkurentem w oczach konsumenta będzie dla Kodiaqa także... Superb. Škoda posadziła Kodiaqa w cenniku między sedanem, który kosztuje od 88 410 zł a kombi, który startuje od 92 160 zł.

undefined

Co wybrać? Kodiaqa, czy Superba? To pytanie, na które można odpowiedzieć wyłącznie samemu sobie. Nie każdy potrzebuje i nie każdy chce SUV-a. W końcu potrzebę sporej przestrzeni wewnątrz doskonale zaspokaja Superb w wydaniu kombi. To jednak Kodiaq zabiera na pokład siedem osób i to Kodiaq jest w stanie wjechać w teren znacznie dalej niż limuzyna Škody.

Na koniec, mogę zaproponować jeszcze jedną alternatywę. Jeśli chcesz uczciwie wycenionego SUV-a, ale Kodiaq jest trochę za duży, zaczekaj kilka miesięcy, do debiutu nowego Yeti. Z tymi dwoma maszynami w gamie, Škoda może nigdy nie dać się zepchnąć z pierwszego miejsca na polskim rynku...

Nasza ocena Škoda Kodiaq (2016):
9/ 10
Plusy
  • Przestronne wnętrze
  • Dobry poziom wygody również w trzecim rzędzie
  • Duży bagażnik
  • Wysoki poziom komfortu
  • Dobre prowadzenie mimo sporych rozmiarów
  • Bogate wyposażenie
  • Dobry stosunek ceny do jakości oraz ilości otrzymywanych dodatków
Minusy
  • Wykonanie nierówne w różnych częściach kabiny
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/27]

Škoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4x4 (2016) - dane techniczne, cena

Škoda Kodiaq 2.0 TFSI DSG 4x4 (2016)

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, doładowany
Rodzaj paliwa:Benznyna
Ustawienie:Poprzecznie
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1984 cm³
Moc maksymalna:180 KM przy 3900-6000 rpm
Moment maksymalny:320 Nm przy 1400-3940 rpm
Skrzynia biegów:7-biegowa, automatyczna, dwusprzęgłowa, DSG
Typ napędu:Na obie osie
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Adaptacyjne, kolumna MacPhersona
Zawieszenie tylne:Adaptacyjne
Średnica zawracania:11,6 m
Koła, ogumienie przednie:235/55 R18
Koła, ogumienie tylne:235/55 R18

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:SUV
Liczba drzwi:5
Masa własna:1744 kg
Ładowność:606 kg
Długość:4697 mm
Szerokość:1882 mm bez lusterek
Wysokość:1655 mm
Rozstaw osi:2791 mm
Rozstaw kół przód/tył:1586 / 1576 mm
Pojemność zbiornika paliwa:60 l
Pojemność bagażnika:270 / 650-835 / 2065 l
Osiągi:
 Katalogowo:
Przyspieszenie 0-100 km/h:8 s
Prędkość maksymalna:205 km/h
Zużycie paliwa (miasto):9,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):6,3 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):7,3 l/100 km
Emisja CO2:

168 g/km

Test zderzeniowy Euro NCAP:Nie testowano
Cena:
Cena testowego egzemplarza:b.d.
Wersja silnikowa od:121 900 zł
Model od:89 900 zł
Źródło artykułu:WP Autokult
Udostępnij:
Komentarze (23)