Kia Rio znika z USA. Mówi to wiele o różnicach między Europą a Stanami
Czysto teoretycznie informacja o tym, że Kia wycofuje z USA swój model Rio nie powinna wywoływać emocji w naszym rejonie i tak ogólnie jest. Warto jednak zwrócić na tę wieść uwagę. Dlaczego?
25.08.2023 | aktual.: 26.08.2023 12:14
Kia Rio zostanie wycofana ze Stanów Zjednoczonych wraz z końcem sprzedaży rocznika 2023 - taką informację przedstawił portal "Automotive News". Nie było to wielkie zaskoczenie zważywszy na fakt, że w całym 2022 r. w USA sprzedało się zaledwie 26 996 egzemplarzy tego modelu, co względem 2021 r. było spadkiem o 14 proc.
Mówimy jednak o małym hatchbacku wycofanym z rynku po drugiej stronie świata - czy naprawdę warto zwracać na to uwagę? Jeżeli przyjrzymy się temu bliżej, a także innym tendencjom rynkowym w USA i zestawimy je z ruchami producentów w Europie możemy zauważyć ciekawe różnice. Nie będą one niczym odkrywczym dla osób uważnie śledzących branżę, lecz warto wspomnieć o nich z czysto edukacyjnego punktu widzenia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dla przykładu w Stanach nadal bardzo dobrze sprzedaje się Kia Forte, która od stycznia do lipca 2023 r. sprzedała się w nakładzie 73 065 egz., notując wzrost o 18 proc. Nigdy nie słyszeliście o takim modelu, jak Forte? Nic dziwnego - mimo że jest to samochód globalny, całkowicie ominął on Europę. Ze Starego Kontynentu uciekła również Kia Optima, tak jak historią jest również konkurencyjny Ford Mondeo.
Kiedy więc w Europie sedany i kombi są w sporym odwrocie i nieliczne modele tego typu są w stanie sprzedawać się na wysokim poziomie, USA bardzo lubuje się w tych konstrukcjach. Odwrotnie wygląda zaś sytuacja hatchbacków - Amerykanie zdecydowanie za nimi nie przepadają, a na ten moment (sierpień 2023 r.) najlepiej sprzedającym się modelem na Starym Kontynencie jest przecież Dacia Sandero. W pierwszej piątce są jeszcze Opel Corsa i Peugeot 208.
Gdzie sedany? W zestawieniu styczeń-lipiec 2023 pierwszy pojawia się dopiero na 15. miejscu - jest nim Skoda Octavia, która jest liftbackiem. 10 miejsc niżej plasuje się Toyota Corolla, która przecież jest u nas sprzedawana również jako hatchback i kombi, a dalej… Mercedes Klasy C (40. miejsce) i BMW Serii 3 (47. miejsce).
Jak to wygląda w USA? Pierwszym autem, które można podpiąć do kategorii hatchbacków jest Toyota Corolla oferowana jednak w wielu wersjach nadwozia (6. miejsce) oraz Honda Civic (11. miejsce), co również jest dyskusyjne z uwagi na popularną wersję sedan. Na dalszych miejscach również cisza. A sedany? 4. miejsce - Toyota Camry, 9. miejsce - Honda Accord, 12. miejsce - Subaru Outback, 15. miejsce - Hyundai Elantra. Aut oferowanych wyłącznie jako hatchbacki brak.
Wspólną fascynacją są oczywiście crossovery i SUV-y, z czego Europejczycy bardziej cenią te pierwsze, a Amerykanie te drugie oraz pick-upy. Widać jednak różnice kulturowe - my wolimy z reguły mniejsze, zwinne auta dobre do miasta, oszczędniejsze i zgrabniejsze, więc hatchbacki się u nas sprawdzają. W Stanach, gdzie drogi i ulice są większe (w sumie wszystko jest większe), hatchbacki są zawstydzająco małe, a sedany pasują do krajobrazu idealnie.