Kia Rio dostała do silnika DPI instalację LPG. Trzeba sporo jeździć, by się zwróciła
Polski importer samochodów marki Kia nie rezygnuje z zasilania gazowego niektórych modeli i oferuje niefabryczną, a przygotowaną w Polsce instalację autogazu do silnika DPI modelu Rio.
27.10.2020 | aktual.: 16.03.2023 15:48
Instalację przygotowała do silnika DPI o pojemności 1,2 l polskie przedsiębiorstwo Czakram w oparciu o podzespoły włoskiej firmy BRC. Co warto zaznaczyć, w cenniku nie znajdziemy modelu Rio zasilanego gazem, natomiast instalacja widnieje na liście opcji za 4800 zł. W jej skład wchodzi zbiornik toroidalny montowany w miejsce koła zapasowego o objętości 48 l - użytkowo 38,4 l.
Opracowanie systemu gazowego do silnika z wtryskiem typu Dual Port Injection było tylko kwestią czasu, gdyż jest to wtrysk wielopunktowy pośredni. Problemem była jedynie liczba wtryskiwaczy - po 2 na cylinder, czyli łącznie 8. Co ważne, każdy wtryskiwacz pracuje niezależnie, co wymusiło opracowanie komputera sterującego instalacją w taki sposób, by to uwzględniał. Firma Czakram przygotowała instalację z 4 wtryskiwaczami gazowymi.
Na auto wyposażone w montowaną u dealera instalację klientom przysługuje tradycyjna dla marki Kia, 7-letnia gwarancja. Obsługa instalacji LPG powinna odbywać się w cyklu co 15 tys. km lub raz w roku. A jak z opłacalnością?
Pomimo stosunkowo wysokiej ceny instalacji i raczej niskiego zapotrzebowania na benzynę przez ten silnik, system gazowy zwróci się przed upływem 2 lat, przy założeniu, że auto spala średnio 6,5 l benzyny na 100 km i jeździ 2000 km miesięcznie. Przy 2-krotnie niższych przebiegach zakup tej opcji się nie opłaca. Jest to więc raczej opcja dla flot lub osób jeżdżących bardzo dużo.