Kabriolet w Szwecji, czyli historii Volvo część 1 [geneza motoryzacji]
Nazwa Volvo narodziła się już w 1915 roku. Została wymyślona przez pracowników fabryki łożysk kulkowych SKF, wśród których było dwóch pasjonatów motoryzacji - Gustaf Larson i Assar Gabrielson.
03.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:58
Znak firmowy Volvo zarejestrowano co prawda w 1915 roku, ale wtedy nawet nie myślano o tym, żeby produkować samochody. Larson i Gabrielson do swoich pomysłów motoryzacyjnych dojrzewali 9 lat. Koncern dziś datuje się na 25 lipca 1924 roku. Wtedy to dwaj koledzy postanowili hobby wprowadzić w życie. Firma SKF odstąpiła im prawa do nazwy Volvo, a pierwszy egzemplarz tego samochodu wyjechał z fabryki w Hisingen 14 kwietnia 1927 roku.
Był to model OV4, potocznie nazywany "Jakob". Napędzał go czterocylindrowy silnik o pojemności 1,9 litra i mocy 28 KM. Jak na warunki szwedzkie było to auto zdecydowanie niszowe, bowiem o nadwoziu kabriolet. Charakteryzowało się jednak niebywałą dbałością o szczegóły i wysokim poziomem technicznym. Przez lata te cechy miały stać się znakiem rozpoznawczym Volvo.
Dwa lata po "Jakobie" na rynek wjechało Volvo PV651, pierwszy samochód z chłodzonym wodą sześciocylindrowym silnikiem. Auto było wyposażone w hydrauliczne hamulce i posiadało zsynchronizowaną skrzynię biegów. Początkowo miało być napędzane takim samym silnikiem jak OV4, ale inżynierowie Volvo zdążyli zakończyć konstruowanie jednostki sześciocylindrowej, o pojemności trzech litrów i mocy ok. 55 KM.
W pierwszym dziesięcioleciu firmy rozpoczęto też montaż ciężarówek i autobusów, które przez pewien czas zdominowały produkcję, zwłaszcza, kiedy Europę i świat ogarnęła II wojna światowa. Podczas jej trwania Volvo nie zaprzestało produkcji i wytwarzało samochody ciężarowe. Podczas wojny Volvo rozpoczęło prace nad nowym samochodem osobowym. Dużo było w nim inspiracji Chevroletami, które jeszcze przed wojną były montowane na rynek europejski właśnie w Szwecji. Przebojem okazał się model PV444, który wówczas stał się najpopularniejszym samochodem w ojczyźnie Volvo.
Samochód był napędzany silnikiem 1,4 litra o mocy 40 KM. Jego cenę ujawniono dopiero dzień przed oficjalną premierą – miał kosztować 4800 koron. To bardzo niewiele. Spowodowało to olbrzymie zainteresowanie tym samochodem. Niektórzy byli gotów zapłacić nawet podwójną stawkę za możliwość jego zarezerwowania. Mimo, że samochód był gotowy już w 1946 roku, to na jego dostawę trzeba było czekać aż rok, bo produkcję utrudnił strajk w przemyśle metalowym. Wyprodukowano początkowo tylko kilka egzemplarzy do testów. Auto produkowano nieustannie przez jedenaście lat, sprzedano 200 tysięcy egzemplarzy.