Kabriolet w Szwecji, czyli historii Volvo część 1 [geneza motoryzacji]

Nazwa Volvo narodziła się już w 1915 roku. Została wymyślona przez pracowników fabryki łożysk kulkowych SKF, wśród których było dwóch pasjonatów motoryzacji - Gustaf Larson i Assar Gabrielson.

Volvo OV4Volvo OV4
Piotr Wielgus

Znak firmowy Volvo zarejestrowano co prawda w 1915 roku, ale wtedy nawet nie myślano o tym, żeby produkować samochody. Larson i Gabrielson do swoich pomysłów motoryzacyjnych dojrzewali 9 lat. Koncern dziś datuje się na 25 lipca 1924 roku. Wtedy to dwaj koledzy postanowili hobby wprowadzić w życie. Firma SKF odstąpiła im prawa do nazwy Volvo, a pierwszy egzemplarz tego samochodu wyjechał z fabryki w Hisingen 14 kwietnia 1927 roku.

Volvo OV4
Volvo OV4

Był to model OV4, potocznie nazywany "Jakob". Napędzał go czterocylindrowy silnik o pojemności 1,9 litra i mocy 28 KM. Jak na warunki szwedzkie było to auto zdecydowanie niszowe, bowiem o nadwoziu kabriolet. Charakteryzowało się jednak niebywałą dbałością o szczegóły i wysokim poziomem technicznym. Przez lata te cechy miały stać się znakiem rozpoznawczym Volvo.

Volvo PV651
Volvo PV651

Dwa lata po "Jakobie" na rynek wjechało Volvo PV651, pierwszy samochód z chłodzonym wodą sześciocylindrowym silnikiem. Auto było wyposażone w hydrauliczne hamulce i posiadało zsynchronizowaną skrzynię biegów. Początkowo miało być napędzane takim samym silnikiem jak OV4, ale inżynierowie Volvo zdążyli zakończyć konstruowanie jednostki sześciocylindrowej, o pojemności trzech litrów i mocy ok. 55 KM.

Volvo PV444
Volvo PV444

W pierwszym dziesięcioleciu firmy rozpoczęto też montaż ciężarówek i autobusów, które przez pewien czas zdominowały produkcję, zwłaszcza, kiedy Europę i świat ogarnęła II wojna światowa. Podczas jej trwania Volvo nie zaprzestało produkcji i wytwarzało samochody ciężarowe. Podczas wojny Volvo rozpoczęło prace nad nowym samochodem osobowym. Dużo było w nim inspiracji Chevroletami, które jeszcze przed wojną były montowane na rynek europejski właśnie w Szwecji. Przebojem okazał się model PV444, który wówczas stał się najpopularniejszym samochodem w ojczyźnie Volvo.

Volvo PV444
Volvo PV444

Samochód był napędzany silnikiem 1,4 litra o mocy 40 KM. Jego cenę ujawniono dopiero dzień przed oficjalną premierą – miał kosztować 4800 koron. To bardzo niewiele. Spowodowało to olbrzymie zainteresowanie tym samochodem. Niektórzy byli gotów zapłacić nawet podwójną stawkę za możliwość jego zarezerwowania. Mimo, że samochód był gotowy już w 1946 roku, to na jego dostawę trzeba było czekać aż rok, bo produkcję utrudnił strajk w przemyśle metalowym. Wyprodukowano początkowo tylko kilka egzemplarzy do testów. Auto produkowano nieustannie przez jedenaście lat, sprzedano 200 tysięcy egzemplarzy.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa