Sąd nie miał litości. Jest wyrok w sprawie niemieckiej firmy

Choć od wybuchu jednej z największych afer w historii motoryzacji minie niebawem 10 lat, jej echa nie milkną do dziś. Sąd w Brunszwiku ogłosił właśnie wyroki dla czterech byłych pracowników.

Fabryka VolkswagenaFabryka Volkswagena
Źródło zdjęć: © Bloomberg via Getty Images | Krisztian Bocsi
Aleksander Ruciński

Zakończenie trwającego ponad trzy lata procesu jest symbolicznym domknięciem jednego z kluczowych wątków skandalu. Sprawa wciąż jest jednak w toku, a równolegle toczą się inne postępowania dotyczące oszustw popełnionych przez koncern Volkswagena w temacie emisji spalin.

Jak udało się ustalić, niemiecki gigant stosował oprogramowanie pozwalające oszukać laboratoryjne urządzenia do badania emisji tlenków azotu, zaniżając w ten sposób wyniki, które ostatecznie nie miały nic wspólnego z rzeczywistością.

Sprawa wyszła na jaw w 2015 roku, co w kolejnych latach doprowadziło do licznych procesów, wielomiliardowych kar i sprawiło, że diesle, nie tylko te Volkswagena, znalazły się na cenzurowanym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Multivan L2 - rodzinny pojedynek

Sąd w Brunszwiku, ogłaszając wyroki dla czterech menedżerów zamieszanych w sprawę, mówił o "pracy w zorganizowanej grupie". Podkreślał, że inżynierowie już w 2007 roku zdawali sobie sprawę z istnienia nielegalnego oprogramowania, a jego stosowanie było firmową tajemnicą.

Proces zakończył się surowymi karami. Jens Hadler, który w latach 2007-2011 odpowiadał za rozwój silników wysokoprężnych, otrzymał wyrok 4,5 roku więzienia. Hanno Jelden, specjalizujący się w oprogramowaniu zespołów napędowych dostał 2 lata i 7 miesięcy. Heinz-Jakob Neusser, były szef rozwoju komponentów, został skazany na rok i trzy miesiące w zawieszeniu, a Thorsten D., specjalista ds. emisji na rok i 10 miesięcy w zawieszeniu.

Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀