Jest pół tysiąca – Sportec RS3 Sportback RS 500 (2012)

Kiedy na początku roku opisywałem Audi RS3 Sportback po tuningu firmy Sportec, zastanawiałem się czy pojawi się odmiana 500-konna. Wreszcie tuner taką przygotował.

Obraz
Olgierd Lachowski

Kiedy na początku roku opisywałem Audi RS3 Sportback po tuningu firmy Sportec, zastanawiałem się czy pojawi się odmiana 500-konna. Wreszcie tuner taką przygotował.

Doświadczona firma ze Szwajcarii co i raz funduje fanom tuningu bardzo mocne samochody. Najnowszym jej produktem jest 500-konne Audi RS3 Sportback, czyli samochód, który swoim wyglądem na pierwszy rzut oka nie zdradza bardzo dobrych osiągów.

Seryjna wersja RS3 nieco różni się optycznie od pozostałych odmian A3 Sportback. Z kolei auto przygotowane przez Sporteca wyglądem odbiega trochę od fabrycznego RS3. Ale tylko trochę, bo różnice są naprawdę niewielkie.

Obraz

Odmienne są na przykład koła. W miejsce seryjnych założono szersze i wyższe o jeden cal felgi (9,0 x 20”) Mono/10, na które wciśnięto opony o nieznanym rozmiarze. Wymieniono też zawieszenie na pakiet Bilstein z pełną regulacją. Co prawda ono samo ma może niewielki wpływ na wygląd Audi (obniżone o 25 mm w stosunku do oryginalnego), ale w połączeniu z innymi kołami sprawiło, że mechanicy musieli na nowo wyklepać przednie i tylne błotniki.

Ważnym punktem w ulepszeniach było zastąpienie fabrycznego układu hamulcowego zestawem opracowanym przez MOV’IT. Obecnie przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 396 mm i są blokowane 6-tłoczkowymi zaciskami, a tylne odznaczają się średnicą 342 mm i są zatrzymywane zaciskami, w których znajdują się po 4 tłoczki.

Obraz

Wzmocnione hamulce są o tyle istotne, że również silnik dysponuje większym zapasem mocy. Normalnie ta 2,5-litrowa turbodoładowana jednostka napędowa legitymuje się 340 KM mocy przy 5400-6500 obr./min i 450 Nm momentu obrotowego w bardzo szerokim przedziale, bo od 1600 do aż 5300 obr./min.

Zastosowanie nowej turbosprężarki K24.500 wraz z większymi międzystopniowymi chłodnicami powietrza doładowującego, nowego modułu sterującego motorem, sportowego układu wydechowego i filtrów powietrza o zmniejszonych oporach wewnętrznych zaowocowało znacznym poprawieniem parametrów silnika. Teraz ma on aż 507 KM mocy maksymalnej przy 5500 obr./min i 625 Nm momentu obrotowego przy 1750-5300 obr./min.

Obraz

Rzecz jasna usprawnienia serca Audi mają swoje odzwierciedlenie w osiągach wozu. Kompakt z Ingolstadt po modyfikacjach przyspiesza do setki w zaledwie 3,90 s (seryjne Audi potrzebuje na to 4,60 s) i po uwolnieniu z kagańca jakim był ogranicznik prędkości rozpędza się do 302 km/h.

Dane techniczne

  • Typ: R5
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2480 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 507 KM przy 5500 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 204,44 KM/l (seryjny – 137,10 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 625 Nm przy 1750-5300 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane MOV’IT, średnica 396 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane MOV’IT, średnica 342 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 9,0 x 20″ Mono/10
  • Koła tylne: 9,0 x 20″ Mono/10

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1650 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,25 kg/KM (seryjny – 4,85 kg/KM)
  • Długość: 4302 mm
  • Szerokość: 1797 mm
  • Wysokość: 1402 mm (1377 mm)
  • Rozstaw osi: 2578 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
  • Prędkość maksymalna: 302 km/hblock position=\inside6092/block
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀