Jest pół tysiąca – Sportec RS3 Sportback RS 500 (2012)
Kiedy na początku roku opisywałem Audi RS3 Sportback po tuningu firmy Sportec, zastanawiałem się czy pojawi się odmiana 500-konna. Wreszcie tuner taką przygotował.
25.03.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:27
Kiedy na początku roku opisywałem Audi RS3 Sportback po tuningu firmy Sportec, zastanawiałem się czy pojawi się odmiana 500-konna. Wreszcie tuner taką przygotował.
Doświadczona firma ze Szwajcarii co i raz funduje fanom tuningu bardzo mocne samochody. Najnowszym jej produktem jest 500-konne Audi RS3 Sportback, czyli samochód, który swoim wyglądem na pierwszy rzut oka nie zdradza bardzo dobrych osiągów.
Seryjna wersja RS3 nieco różni się optycznie od pozostałych odmian A3 Sportback. Z kolei auto przygotowane przez Sporteca wyglądem odbiega trochę od fabrycznego RS3. Ale tylko trochę, bo różnice są naprawdę niewielkie.
Odmienne są na przykład koła. W miejsce seryjnych założono szersze i wyższe o jeden cal felgi (9,0 x 20”) Mono/10, na które wciśnięto opony o nieznanym rozmiarze. Wymieniono też zawieszenie na pakiet Bilstein z pełną regulacją. Co prawda ono samo ma może niewielki wpływ na wygląd Audi (obniżone o 25 mm w stosunku do oryginalnego), ale w połączeniu z innymi kołami sprawiło, że mechanicy musieli na nowo wyklepać przednie i tylne błotniki.
Ważnym punktem w ulepszeniach było zastąpienie fabrycznego układu hamulcowego zestawem opracowanym przez MOV’IT. Obecnie przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 396 mm i są blokowane 6-tłoczkowymi zaciskami, a tylne odznaczają się średnicą 342 mm i są zatrzymywane zaciskami, w których znajdują się po 4 tłoczki.
Wzmocnione hamulce są o tyle istotne, że również silnik dysponuje większym zapasem mocy. Normalnie ta 2,5-litrowa turbodoładowana jednostka napędowa legitymuje się 340 KM mocy przy 5400-6500 obr./min i 450 Nm momentu obrotowego w bardzo szerokim przedziale, bo od 1600 do aż 5300 obr./min.
Zastosowanie nowej turbosprężarki K24.500 wraz z większymi międzystopniowymi chłodnicami powietrza doładowującego, nowego modułu sterującego motorem, sportowego układu wydechowego i filtrów powietrza o zmniejszonych oporach wewnętrznych zaowocowało znacznym poprawieniem parametrów silnika. Teraz ma on aż 507 KM mocy maksymalnej przy 5500 obr./min i 625 Nm momentu obrotowego przy 1750-5300 obr./min.
Rzecz jasna usprawnienia serca Audi mają swoje odzwierciedlenie w osiągach wozu. Kompakt z Ingolstadt po modyfikacjach przyspiesza do setki w zaledwie 3,90 s (seryjne Audi potrzebuje na to 4,60 s) i po uwolnieniu z kagańca jakim był ogranicznik prędkości rozpędza się do 302 km/h.
Dane techniczne
- Typ: R5
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2480 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 507 KM przy 5500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 204,44 KM/l (seryjny – 137,10 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 625 Nm przy 1750-5300 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane MOV’IT, średnica 396 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane MOV’IT, średnica 342 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 9,0 x 20″ Mono/10
- Koła tylne: 9,0 x 20″ Mono/10
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1650 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,25 kg/KM (seryjny – 4,85 kg/KM)
- Długość: 4302 mm
- Szerokość: 1797 mm
- Wysokość: 1402 mm (1377 mm)
- Rozstaw osi: 2578 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
- Prędkość maksymalna: 302 km/hblock position=\inside6092/block
Źródło: blogs.yahoo.co.jp