Jest pół tysiąca – Sportec RS3 Sportback RS 500 (2012)

Kiedy na początku roku opisywałem Audi RS3 Sportback po tuningu firmy Sportec, zastanawiałem się czy pojawi się odmiana 500-konna. Wreszcie tuner taką przygotował.

Obraz
Olgierd Lachowski

Kiedy na początku roku opisywałem Audi RS3 Sportback po tuningu firmy Sportec, zastanawiałem się czy pojawi się odmiana 500-konna. Wreszcie tuner taką przygotował.

Doświadczona firma ze Szwajcarii co i raz funduje fanom tuningu bardzo mocne samochody. Najnowszym jej produktem jest 500-konne Audi RS3 Sportback, czyli samochód, który swoim wyglądem na pierwszy rzut oka nie zdradza bardzo dobrych osiągów.

Seryjna wersja RS3 nieco różni się optycznie od pozostałych odmian A3 Sportback. Z kolei auto przygotowane przez Sporteca wyglądem odbiega trochę od fabrycznego RS3. Ale tylko trochę, bo różnice są naprawdę niewielkie.

Obraz

Odmienne są na przykład koła. W miejsce seryjnych założono szersze i wyższe o jeden cal felgi (9,0 x 20”) Mono/10, na które wciśnięto opony o nieznanym rozmiarze. Wymieniono też zawieszenie na pakiet Bilstein z pełną regulacją. Co prawda ono samo ma może niewielki wpływ na wygląd Audi (obniżone o 25 mm w stosunku do oryginalnego), ale w połączeniu z innymi kołami sprawiło, że mechanicy musieli na nowo wyklepać przednie i tylne błotniki.

Ważnym punktem w ulepszeniach było zastąpienie fabrycznego układu hamulcowego zestawem opracowanym przez MOV’IT. Obecnie przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 396 mm i są blokowane 6-tłoczkowymi zaciskami, a tylne odznaczają się średnicą 342 mm i są zatrzymywane zaciskami, w których znajdują się po 4 tłoczki.

Obraz

Wzmocnione hamulce są o tyle istotne, że również silnik dysponuje większym zapasem mocy. Normalnie ta 2,5-litrowa turbodoładowana jednostka napędowa legitymuje się 340 KM mocy przy 5400-6500 obr./min i 450 Nm momentu obrotowego w bardzo szerokim przedziale, bo od 1600 do aż 5300 obr./min.

Zastosowanie nowej turbosprężarki K24.500 wraz z większymi międzystopniowymi chłodnicami powietrza doładowującego, nowego modułu sterującego motorem, sportowego układu wydechowego i filtrów powietrza o zmniejszonych oporach wewnętrznych zaowocowało znacznym poprawieniem parametrów silnika. Teraz ma on aż 507 KM mocy maksymalnej przy 5500 obr./min i 625 Nm momentu obrotowego przy 1750-5300 obr./min.

Obraz

Rzecz jasna usprawnienia serca Audi mają swoje odzwierciedlenie w osiągach wozu. Kompakt z Ingolstadt po modyfikacjach przyspiesza do setki w zaledwie 3,90 s (seryjne Audi potrzebuje na to 4,60 s) i po uwolnieniu z kagańca jakim był ogranicznik prędkości rozpędza się do 302 km/h.

Dane techniczne

  • Typ: R5
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2480 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 507 KM przy 5500 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 204,44 KM/l (seryjny – 137,10 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 625 Nm przy 1750-5300 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
  • Typ napędu: na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane MOV’IT, średnica 396 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane MOV’IT, średnica 342 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 9,0 x 20″ Mono/10
  • Koła tylne: 9,0 x 20″ Mono/10

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1650 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,25 kg/KM (seryjny – 4,85 kg/KM)
  • Długość: 4302 mm
  • Szerokość: 1797 mm
  • Wysokość: 1402 mm (1377 mm)
  • Rozstaw osi: 2578 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
  • Prędkość maksymalna: 302 km/hblock position=\inside6092/block
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Kierowcy zapłacą dużo więcej. Rząd szykuje wielką podwyżkę ceny kursu
Kierowcy zapłacą dużo więcej. Rząd szykuje wielką podwyżkę ceny kursu
Dziwny list z Opola. To nie oszustwo, a opłaty nie unikniesz
Dziwny list z Opola. To nie oszustwo, a opłaty nie unikniesz
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zwraca uwagę na adnotacje
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zwraca uwagę na adnotacje
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯