Jeep Wrangler zakończył test zderzeniowy na boku. To pierwszy taki przypadek

IIHS od ponad 60 lat bada bezpieczeństwo pojazdów oferowanych na amerykańskim rynku. W całej jej historii nigdy nie stwierdzono przypadku przewrócenia się auta podczas próby zderzenia czołowego. Do czasu testu nowego Jeepa Wranglera.

Wysoko położony środek ciężkości i miękkie zawieszenie to przepis na spektakularną wywrotkę.Wysoko położony środek ciężkości i miękkie zawieszenie to przepis na spektakularną wywrotkę.
Źródło zdjęć: © fot. IIHS
Aleksander Ruciński

Jedną z charakterystycznych prób przeprowadzanych przez IIHS jest tzw. "small overlap". Test ten polega na uderzeniu w przeszkodę powierzchnią odpowiadającą około 25 proc. szerokości maski pojazdu. Oznacza to, że zdecydowana większość sił wynikających z uderzenia rozkłada się tylko po jednej stronie nadwozia. Zazwyczaj prowadzi to do poważnych zniszczeń, ale nigdy wcześniej nie zdarzyło się, by sprawdzane auto wylądowało na boku.

Do czasu aż specjaliści z IIHS wzięli na warsztat nowego Jeepa Wranglera. Amerykańska terenówka zakończyła crash test, lądując na prawym boku. Wszystko zadziałało prawidłowo - strefy zgniotu oceniono pozytywnie, podobnie jak przeciążenia działające na manekiny testowe. Nie da się jednak ukryć, że przewrócenie pojazdu generuje dodatkowe ryzyko dla pasażerów.

2019 Jeep Wrangler 4-door driver-side small overlap IIHS crash test

IIHS przyznało więc modelowi marginalną notę, która w skali amerykańskich testów nie jest co prawda najgorszą, ale z pewnością trudno uznać ją za zadowalającą. Tym bardziej że Wrangler pierwotnie otrzymał dobre oceny.

Wystawiono je jednak na podstawie testów wykonywanych przez producenta, czyli koncern FCA. Podczas tych prób Wrangler o dziwo pozostał na kołach. Niestety podczas niezależnych testów nie udało się powtórzyć wyniku producenta.

FCA stwierdziło, że powodem jest niewłaściwe podpięcie do ślizgów napędzających pojazd podczas próby. Dla pewności IIHS przeprowadziło więc kolejny test, mocując auto zgodnie z sugestiami FCA - mimo to Wrangler ponownie wylądował na boku.

2019 Jeep Wrangler 4-door side IIHS crash test

Trzeba jednak zauważyć, że Wrangler jest stuprocentową terenówką z wysokim prześwitem i miękkim zawieszeniem. Takie auta są znacznie bardziej podatne na przewrócenie niż zwykłe osobówki. Jeśli dodamy do tego choćby brak kurtyn powietrznych wynikający z rurowej konstrukcji dachu, zrozumiemy, że Wrangler, jak zresztą każda terenówka nie jest w stanie zapewnić poziomu bezpieczeństwa porównywalnego z klasycznymi osobówkami.

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł