Jeep Wrangler zakończył test zderzeniowy na boku. To pierwszy taki przypadek

IIHS od ponad 60 lat bada bezpieczeństwo pojazdów oferowanych na amerykańskim rynku. W całej jej historii nigdy nie stwierdzono przypadku przewrócenia się auta podczas próby zderzenia czołowego. Do czasu testu nowego Jeepa Wranglera.

Wysoko położony środek ciężkości i miękkie zawieszenie to przepis na spektakularną wywrotkę.Wysoko położony środek ciężkości i miękkie zawieszenie to przepis na spektakularną wywrotkę.
Źródło zdjęć: © fot. IIHS
Aleksander Ruciński

Jedną z charakterystycznych prób przeprowadzanych przez IIHS jest tzw. "small overlap". Test ten polega na uderzeniu w przeszkodę powierzchnią odpowiadającą około 25 proc. szerokości maski pojazdu. Oznacza to, że zdecydowana większość sił wynikających z uderzenia rozkłada się tylko po jednej stronie nadwozia. Zazwyczaj prowadzi to do poważnych zniszczeń, ale nigdy wcześniej nie zdarzyło się, by sprawdzane auto wylądowało na boku.

Do czasu aż specjaliści z IIHS wzięli na warsztat nowego Jeepa Wranglera. Amerykańska terenówka zakończyła crash test, lądując na prawym boku. Wszystko zadziałało prawidłowo - strefy zgniotu oceniono pozytywnie, podobnie jak przeciążenia działające na manekiny testowe. Nie da się jednak ukryć, że przewrócenie pojazdu generuje dodatkowe ryzyko dla pasażerów.

2019 Jeep Wrangler 4-door driver-side small overlap IIHS crash test

IIHS przyznało więc modelowi marginalną notę, która w skali amerykańskich testów nie jest co prawda najgorszą, ale z pewnością trudno uznać ją za zadowalającą. Tym bardziej że Wrangler pierwotnie otrzymał dobre oceny.

Wystawiono je jednak na podstawie testów wykonywanych przez producenta, czyli koncern FCA. Podczas tych prób Wrangler o dziwo pozostał na kołach. Niestety podczas niezależnych testów nie udało się powtórzyć wyniku producenta.

FCA stwierdziło, że powodem jest niewłaściwe podpięcie do ślizgów napędzających pojazd podczas próby. Dla pewności IIHS przeprowadziło więc kolejny test, mocując auto zgodnie z sugestiami FCA - mimo to Wrangler ponownie wylądował na boku.

2019 Jeep Wrangler 4-door side IIHS crash test

Trzeba jednak zauważyć, że Wrangler jest stuprocentową terenówką z wysokim prześwitem i miękkim zawieszeniem. Takie auta są znacznie bardziej podatne na przewrócenie niż zwykłe osobówki. Jeśli dodamy do tego choćby brak kurtyn powietrznych wynikający z rurowej konstrukcji dachu, zrozumiemy, że Wrangler, jak zresztą każda terenówka nie jest w stanie zapewnić poziomu bezpieczeństwa porównywalnego z klasycznymi osobówkami.

Wybrane dla Ciebie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯