Jak używać koła dojazdowego?

Koło dojazdowe to alternatywa dla zapasowego o standardowym rozmiarze i dla zestawu naprawczego. Trzeba wiedzieć o pewnych ograniczeniach podczas jego eksploatacji.

Koło dojazdoweKoło dojazdowe
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Koło dojazdowe nie jest pełnoprawnym kołem zapasowym, a raczej półśrodkiem. To jednak pewniejsze rozwiązanie niż zestawy naprawcze. Ma niestety swoje wady. Podstawową jest ograniczenie mobilności samochodu. Maksymalna prędkość jazdy na kole dojazdowym to zwykle 80 km/h – taką należy uznać za bezpieczną.

Na oponie lub feldze znajduje się informacja dotycząca dopuszczalnej prędkości. Ponadto, mamy minimalnie zaburzone działanie systemów bezpieczeństwa (ABS, ESP) oraz pogorszenie hamowania, zwłaszcza wtedy, gdy koło dojazdowe będzie zamontowane na przedniej osi.

Opona tego typu jest zdecydowanie węższa od standardowej i ma bardzo prymitywny bieżnik, więc należy się spodziewać niższej przyczepności, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Uznani producenci stosują jednak bardzo miękką mieszankę, która częściowo rekompensuje mniejszą szerokość.

Jedyną zaletą koła dojazdowego jest to, że zajmuje mniej miejsca w bagażniku niż koło pełnowymiarowe. Ma to znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy samochód jest wyposażony w instalację gazową ze zbiornikiem toroidalnym. Wówczas nie ma miejsca na koło zapasowe i osoby chcące takie mieć, muszą je umieścić w bagażniku. Dojazdówka zabierze mniej przestrzeni.

Na którą oś zakładać dojazdówkę?

O ile w przypadku normalnej eksploatacji opon nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że lepsze ogumienie zawsze powinno znajdować się na osi tylnej, o tyle w przypadku dojazdówki, nie jest to aż tak jednoznaczne. Wszystko zależy od dwóch czynników: przewidywanego dystansu do przejechania na takim kole oraz warunków panujących na drodze.

Jeżeli do przebicia opony doszło niedaleko od domu, celu podróży lub warsztatu wulkanizacyjnego i zamierzacie przejechać tylko kilka kilometrów, nie ma sensu robić przekładek. Załóżcie koło dojazdowe w miejsce przebitej opony. Jeśli macie na to ochotę, to lepiej by znalazło się ono na tylnej osi.

Wówczas nie tracicie skuteczności hamowania, a prawdopodobieństwo wystąpienia poślizgu jest niewielkie na krótkim dystansie. Warto jednak koło dojazdowe przełożyć na tył wtedy, gdy do celu podróży jest daleko lub macie świadomość, że będziecie tak jeździć kilka dni. Jednak w trudnych warunkach (np. mokra nawierzchnia, zima) zakładajcie koło dojazdowe na przednią oś.

Hamowanie co prawda pogorszy, a wy będziecie zmuszeni dostosować prędkość jazdy do warunków, ale nagła utrata przyczepności tylnej osi jest bardziej niebezpieczna niż przedniej. Pamiętajcie, że wchodząc w zakręt na śliskiej nawierzchni z kołem dojazdowym, należy zmniejszyć prędkość znacznie poniżej standardowej. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy koło dojazdowe znajduje się po zewnętrznej stronie łuku.

Awaria ESP, ABS po założeniu koła dojazdowego?

Owszem, dochodzi zwykle do zapalenia się kontrolki ABS/ESP na desce rozdzielczej niedługo po założeniu koła dojazdowego. Nie oznacza to jednak awarii, lecz zaburzoną pracę czujników ABS, które wykrywają stałą różnicę w liczbie obrotów kół na jednej osi.

Wynika to z faktu, że zwykle koło dojazdowe ma mniejsza średnicę zewnętrzną niż koło standardowe. Następstwem tego jest również zapalenie się kontrolki informującej o spadku ciśnienia w oponie. Radzimy po przejechaniu niedługiego dystansu sprawdzić wzrokowo, czy rzeczywiście koło dojazdowe nie utraciło ciśnienia.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀