Jak dbać o akumulator zimą? Praktyczne porady!
Nieważne czy jeździsz oszczędnym miejskim samochodem czy luksusowym, potężnym SUV-em – jeżeli nie zadbasz o kondycję akumulatora, zimą o poranku możesz mieć problem z uruchomieniem silnika. Oto kilka porad, jak zrobić to skutecznie.
18.11.2024 10:43
Zima to okres, w którym nasz pojazd musi zmierzyć się z szeregiem wyzwań, a szczególnie istotna rola przypada akumulatorowi. Niskie temperatury nie tylko negatywnie wpływają na jego wydajność, ale również zwiększają zapotrzebowanie na energię, zwłaszcza w przypadku samochodów wyposażonych w dodatkowe funkcje elektryczne – np. systemy ogrzewania foteli czy multimedia.
Aby uniknąć problemów z rozruchem i przedłużyć żywotność akumulatora, warto wiedzieć, jak o niego odpowiednio dbać w często trudnych zimowych warunkach. Poniżej przedstawiamy sześć praktycznych wskazówek, które pomogą Ci zadbać o akumulator zimą, a także – poradnik wideo!
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Regularne sprawdzanie stanu naładowania – o tym pamiętaj
Zimą akumulator musi dostarczać znacznie więcej energii, zwłaszcza w czasie rozruchu, gdy olej silnikowy jest bardziej gęsty a rozrusznik wymaga więcej mocy, aby zapewnić płynny start. Temperatura poniżej zera obniża zdolność akumulatora do magazynowania energii – przy -18°C jego pojemność może spaść nawet o 40%, a w stanie głębokiego rozładowania jeszcze bardziej. Dlatego kluczowe jest regularne sprawdzanie poziomu naładowania.
Optymalne napięcie spoczynkowe w pełni naładowanego akumulatora powinno wynosić między 12,4 a 12,7V. Jeśli napięcie spadnie poniżej 12,4V, warto podładować akumulator. Dobrym pomysłem jest zainwestowanie w prosty miernik napięcia lub w bardziej zaawansowany tester akumulatorów, który dodatkowo oceni jego zdolność rozruchową. W przypadku nowszych, bardziej zaawansowanych pojazdów regularne wizyty w serwisie samochodowym, gdzie można przeprowadzić profesjonalne testy, mogą pomóc uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
Unikaj często powtarzającej się jazdy na krótkich dystansach
Pokonywanie krótkich dystansów zimą jest jednym z głównych czynników przyspieszających rozładowanie akumulatora. W takiej sytuacji alternator nie ma wystarczająco dużo czasu, aby naładować akumulator po procesie rozruchu. Średnio alternator potrzebuje około 20-30 minut pracy, aby w pełni zrekompensować energię zużytą na uruchomienie silnika. To oznacza, że krótkie trasy o długości kilku kilometrów nie wystarczą na pełne naładowanie akumulatora.
Jeśli więc na co dzień często przejeżdżasz raptem kilka kilometrów, warto raz na jakiś czas wyjechać w trasę (choćby na obwodnicę miasta) lub wrócić do domu dłuższą drogą. Jeżeli nie masz na to czasu, warto zainwestować w ładowarkę do akumulatorów, która umożliwi uzupełnienie energii bez potrzeby jazdy. Urządzenia takie jak inteligentne ładowarki (np. Exide 12/7) automatycznie dostosowują proces ładowania do stanu akumulatora, co zapobiega jego przeładowaniu. Alternatywnie, jeśli wiesz, że auto będzie długo nieużywane, rozważ możliwość doładowania akumulatora co kilka tygodni.
Najlepszym rozwiązaniem będzie jednak zakup takiego akumulatora, którego zaawansowane technologie wesprą Cię w każdych warunkach. Idealnym przykładem jest Carbon Boost stosowany w akumulatorach Exide, która pozwala na dwukrotnie szybsze ładowanie w porównaniu ze standardowymi "bateriami".
Podstawa – utrzymaj akumulator w czystości
Czystość akumulatora jest często bagatelizowana, choć to właśnie zanieczyszczenia mogą prowadzić do problemów z przepływem prądu. Bieguny akumulatora mogą pokryć się warstwą korozji, która powoduje straty energii, a w skrajnych przypadkach całkowicie uniemożliwia przepływ prądu. Korozja na biegunach wynika z reakcji chemicznych zachodzących pomiędzy kwasem siarkowym a metalem, szczególnie gdy występuje tam nadmierna wilgoć.
Aby temu zapobiec, co jakiś czas należy przetrzeć bieguny wilgotną szmatką, a w przypadku widocznej korozji – użyć szczotki drucianej do jej usunięcia. Dobrym rozwiązaniem jest również zastosowanie specjalnych środków ochronnych, takich jak spray antykorozyjny, który tworzy powłokę zapobiegającą dalszej korozji. Regularna kontrola i czyszczenie mogą przedłużyć żywotność akumulatora i zapobiec spadkom napięcia.
Technologia wydłużająca żywotność
Nowoczesne akumulatory, takie jak AGM (Absorbent Glass Mat) lub EFB, stosowane w pojazdach wyposażonych w system start-stop, są bardziej odporne na zasiarczenie, co wydłuża ich żywotność. Ponownie warto wspomnieć o technologii Carbon Boost, stosowanej w akumulatorach Exide, która zwiększa odporność na zasiarczenie, co jest szczególnie ważne w warunkach zimowych, sprawność akumulatora spada.
Kontrola układu ładowania, czyli okresowy przegląd
Sam akumulator nie jest jedynym elementem, który wpływa na wydajność systemu elektrycznego pojazdu – kluczowe jest także prawidłowe działanie alternatora oraz układu ładowania. Niesprawny alternator lub uszkodzony regulator napięcia mogą prowadzić do niedoładowania akumulatora, co skutkuje jego szybkim rozładowaniem, zwłaszcza przy częstym korzystaniu z urządzeń elektrycznych.
Zimą warto zwrócić szczególną uwagę na działanie alternatora – jeśli zauważysz, że światła w samochodzie przygasają podczas postoju, może to być sygnał, że alternator nie dostarcza wystarczającej ilości prądu. Nowoczesne pojazdy mają z kolei systemy BMS/ECU, monitorujące stan akumulatora oraz instalacji. Regularne przeglądy stanu układu ładowania przed sezonem zimowym to podstawa, aby uniknąć problemów z rozruchem.
Przeciążenie akumulatora nie służy dobrze żywotności
W okresie zimowym samochód zużywa znacznie więcej energii, zwłaszcza jeśli korzystasz z dodatkowych urządzeń elektrycznych, takich jak ogrzewanie siedzeń, kierownicy czy podgrzewane szyby. Im więcej takich urządzeń uruchamiasz równocześnie, tym większe obciążenie dla alternatora, a co za tym idzie ujemnego bilansu energetycznego i w konsekwencji niedoładowania akumulatora.
Aby uniknąć przeciążenia, warto wyłączać zbędne funkcje, zwłaszcza tuż po uruchomieniu pojazdu. Pierwsze chwile po rozruchu są kluczowe, ponieważ akumulator jest już mocno obciążony. Jeśli pojazd wyposażony jest w system start-stop, pamiętaj, że może on dodatkowo obciążać akumulator, dlatego ważne jest stosowanie odpowiednich akumulatorów AGM lub EFB, które są bardziej wydajne niż tradycyjne i jako jedyne przystosowane do pracy w takich warunkach.
A co w przypadku, gdy akumulator jednak nie poradzi sobie z mroźnym porankiem? Exide Technologies ma na to sposób, ponieważ kupując akumulatory Exide Premium i Centra Futura otrzymujemy bezpłatny pakiet Exide Assistance. Takie ubezpieczenie pozwala na dwukrotne skorzystanie z pomocy na drodze, jeżeli doświadczymy problemu z akumulatorem – oferta ważna jest przez trzy lata od zakupu, czyli zgodnie z obowiązującą gwarancją producenta.
Pora na nowy akumulator?
Z czasem, nawet najlepszy akumulator będzie wymagał wymiany. Mamy wtedy w praktyce dwie możliwości: zdać się na poradę eksperta (np. wykwalifikowanego mechanika) lub skorzystać z darmowej wyszukiwarki jaką jest Exide Battery Finder.
Exide Battery Finder umożliwia szybki dobór akumulatora w kilku prostych krokach. Wystarczy wpisać nr VIN swojego pojazdu lub wskazać jego markę i model, by uzyskać wiarygodną podpowiedź. Jednak zawsze należy pamiętać, aby przy doborze akumulatora kierować się wskazaniami producenta pojazdu.