Hyundai i30 (2012) 1,6 l - czy będzie hitem? [pierwsza jazda autokult.pl]
Hyundai nie jest już tym samym producentem motoryzacyjnym, którym był kilka lat temu.
20.02.2012 | aktual.: 18.04.2023 11:27
Hyundai i30 (2012) - pierwsza jazda
Hyundai nie jest już tym samym producentem motoryzacyjnym, którym był kilka lat temu.
Wybór cech, które kojarzyły się z tą marką, zmienił się dziś niemal całkowicie. Każdy kolejny model tej koreańskiej firmy udowadnia, że jest zdolny z rywalizować z konkurentami lepiej i dłużej zakorzenionymi na poszczególnych rynkach, a statystyki sprzedaży i liczne nagrody tylko to potwierdzają.
Paleta samochodów oferowana przez markę Hyundai jest szeroka - są w niej reprezentanci praktycznie każdego segmentu. W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami kilku ciekawych premier aut z Korei. Aktualnie na rynek wchodzi nowa generacja popularnego miejskiego kompaktu o nazwie i30. Samochód ten został zaprojektowany i zbudowany przez europejski oddział marki (Hyundai Motor Europe Technical Centre w Rüsselsheim), dzięki czemu ma jeszcze skuteczniej przyciągać do salonów mieszkańców Starego Kontynentu.
Nowy i30 ma być kolejną bronią w zaciekłej walce o nasz kontynent, walce w jednym z najpopularniejszych i najbardziej obleganych autosegmentów – segmencie C. To właśnie jego miałem okazję przetestować w chaotycznym ruchu miejskim hiszpańskiej Sewilli.
Pierwsze, co przyciąga wzrok, to nowa stylistyka i30, nakreślona zgodnie z trendem Fluidic Sculpture. Auto zostało upodobnione do zaprezentowanych w ostatnim czasie produktów marki Hyundai (i40 czy Elantra), dzięki czemu wygląda świeżo i nowocześnie. Inspirowane naturą kształty są lekkie, opływowe i dynamiczne. Duża, sześciokątna atrapa chłodnicy, pociągłe reflektory, zwężająca się ku tyłowi linia okien, podkreślone nadkola i mocno pochylona przednia szyba zrywają z wizerunkiem nieco nudnego, ale poprawnego hatchbacka, jakim był poprzednik.
Samochód trochę urósł i nabrał dużo drapieżniejszych kształtów. Jest dłuższy o 20 mm (4300 mm), szerszy o 5 mm (1780 mm), niższy o 10 mm (1470 mm), a rozstaw osi wynosi 2650 mm. Dzięki temu udało się obniżyć środek ciężkości i zwiększyć przestrzenność kabiny zarówno z przodu, jak i z tyłu.
Wnętrze to jeszcze większy krok naprzód niż stylistyka, co jest następstwem zapożyczeń z pozostałych modeli. Nowy Hyundai i30 został naprawdę kompleksowo dopracowany, a elementy w środku cechują się dobrym spasowaniem i wysoką jakością. Ładne i czytelne zegary, wygodna i przyjemna w dotyku kierownica, porządnie wykonana konsola centralna z dotykowym panelem nawigacji i kamery cofania oraz świetne, miękkie skórzane fotele pokrótce definiują kabinę.
Pozostaje jednak pewne zastrzeżenie: kompozycja utrzymana jest w nowoczesnym stylu, co - tak samo jak w przypadku na przykład Forda Focusa - nie każdemu przypadnie do gustu. Według mnie jednak wszelkie wątpliwości rozwiewa dobry stosunek jakości do ceny.
Wiele zależy oczywiście od dodatkowego wyposażenia, ale ciekawych dodatków, jak panoramiczny dach, w modelu i30 nie braknie. Poważnie potraktowano także sprawę bezpieczeństwa czynnego. W standardowym wyposażeniu znajdą się takie systemy, jak: ESP (Electronic Stability Program), VSM (Vehicle Stability Management), ABS (Anti-lock Braking System), BAS (Brake Assist System), HAC (Hill Assist Control) i ESS (Emergency Stop Signal). W podstawowej wersji zastosowano również 6 poduszek powietrznych.
Do dyspozycji dziennikarzy oddano dwie nowe jednostki napędowe (w ofercie będzie ich łącznie 6 o zakresie mocy 90-135 KM). Zasilane benzyną i olejem napędowym 1,6 l o mocach 135 KM i 128 KM.
Obydwa silniki radzą sobie bardzo dobrze w ruchu miejskim i na autostradzie. Trzeba pogodzić się jednak z tym, że nie są to auta do wyścigów spod świateł, ale dość ekonomiczne i umiarkowanie dynamiczne samochody miejskie. Wysokoobrotowa jednostka benzynowa jest bardziej ospała w niższych zakresach prędkości obrotowych niż nieco słabszy na papierze, turbodoładowany odpowiednik z zapłonem samoczynnym.
Jeśli komuś zależy na większej dynamice, powinien wybrać do tych jednostek pracującą bardzo precyzyjnie i świetnie zestopniowaną, sześciobiegową przekładnię manualną. Gdy zaś chodzi wyłącznie o komfort, mamy do wyboru wygodną, subtelną w swojej pracy i niespieszącą się skrzynię automatyczną o sześciu przełożeniach. Dla oszczędnych przewidywane są natomiast ekonomiczne wersje Blue Drive, które mają pokonać nawet 1400 km na 53-litrowym zbiorniku.
Zawieszenie i układ kierownicy nowego i30 zestrojone są typowo dla przednionapędowego auta miejskiego. Samochód jest dobrze wyciszony, prowadzi się dość miękko i bardzo dobrze tłumi nierówności, wykazując się w szybszych zakrętach małą podsterownością, w której opanowaniu szybko pomaga elektronika.
Układ kierowniczy z opcjonalnym system Flex Steer (trzy tryby pracy: Normal, Comfort, Sport) jest dość mocno wspomagany. Jego lekką pracę czuć nawet w trybie Sport, w którym pomoc elektronicznego silniczka ograniczono do minimum. Wolałbym, aby tryb Sport był oporniejszy, ale Hyundai i30 to w końcu samochód rodzinny.
Nowy i30 to kolejny niewielki krok dla światowej motoryzacji, ale ogromny krok dla Hyundaia, szczególnie na europejskich ścieżkach. Samochód ten jest wyraźnie ukierunkowany na warunki miejskie i w nich sprawdza się najlepiej. Biorąc pod uwagę, że większość klientów właśnie takich aut szuka, a i30 objęty jest pięcioletnią gwarancją bez limitu przebiegu, może naprawdę mocno namieszać w segmencie C. Jak to wyjdzie w praktyce? Dowiemy się, kiedy samochód w okolicach marca trafi do salonów.
Hyundai i30 (2012) - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Hyundai i30 1,6 | Hyundai i30 1,6 GDI |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbosprężarka | R4, wolnossący |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | Benzyna |
Ustawienie: | Poprzeczne | Poprzeczne |
Rozrząd: | DOHC 16V | DOHC 16V |
Objętość skokowa: | 1582 cm3 | 1591 cm3 |
Stopień sprężania: | 17,3 | 11,0 |
Moc maksymalna: | 128 KM przy 4000 rpm | 135 KM przy 6300 rpm |
Moment maksymalny: | 260 Nm przy 1900-2750 rpm | 164 Nm przy 4850 rpm |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 80 KM/l | 84,4 KM/l |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa ręczna | 6-biegowa ręczna |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | Przedni (FWD) |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | Tarczowe, wentylowane |
Hamulce tylne: | Tarczowe | Tarczowe |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu MacPherson | Kolumny typu MacPherson |
Zawieszenie tylne: | Multi-link | Multi-link |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | Zębatkowy, wspomagany |
Średnica zawracania: | 10,6 m | 10,6 m |
Koła, ogumienie przednie: | 225/45 R17 | 225/45 R17 |
Koła, ogumienie tylne: | 225/45 R17 | 225/45 R17 |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Hatchback | Hatchback |
Liczba drzwi: | 5 | 5 |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,300 | 0,300 |
Masa własna: | 1290 kg | 1193 kg |
Stosunek masy do mocy: | 10,1 kg/KM | 8,84 kg/KM |
Długość: | 4300 mm | 4300 mm |
Szerokość: | 1780 mm | 1780 mm |
Wysokość: | 1470 mm | 1470 mm |
Rozstaw osi: | 2650 mm | 2650 mm |
Rozstaw kół przód/tył: | 1569/1571 mm | 1569/1571 mm |
Prześwit (przód/tył): | 140 mm | 140 mm |
Pojemność zbiornika paliwa: | 53 l | 53 l |
Pojemność bagażnika: | 378/1316 l | 378/1316 l |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 630 kg | 627 kg |
Osiągi | ||
Katalogowo: | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 10,9 s | 9,9 s |
Prędkość maksymalna: | 197 km/h | 195 km/h |
Zużycie paliwa (mieszane): | 4,0 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Emisja CO2: | 104 g/km | 134 g/km |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | 5 gwiazdek |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | 87 400 zł | 81 400 zł |
Model od: | 50 900 zł | 50 900 zł |
Wersja silnikowa od: | 67 900 zł | 61 900 zł |