Honda Project 2&4 (2015) - koncepcyjny motocykl na czterech kołach
We Frankfurcie Honda pokaże nowy samochód koncepcyjny, który zdaje się być na tyle szalony, że nie wróży nadejścia modelu produkcyjnego. A szkoda.
09.09.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:29
Koncept powstał w ramach konkursu przeprowadzonego przez Hondę wśród wszystkich biur stylistycznych marki. Zwycięski Project 2&4 ma zapewniać frajdę z jazdy godną motocykla, przy parametrach trakcyjnych samochodu.
Gwarantem poczucia wolności jest zawieszone poza karoserią miejsce kierowcy. Cały kokpit ograniczył się do kierownicy z kilkoma przyciskami oraz wyświetlacza umiejscowionego na przezroczystej płytce. Ten zwariowany pomysł nie zapewnia niemal żadnej ochrony kierowcy, więc w przypadku wprowadzenia do produkcji tego pojazdu, konieczne byłoby noszenie kombinezonu o właściwościach ochronnych.
Przez chwilę przez dygresję o bezpieczeństwie zrobiło się bardzo poważnie, a przecież ten wóz został zaprojektowany głównie po to by służyć zabawie. Skupmy się więc na tym aspekcie. Sercem Project 2&4 jest motocyklowy silnik RC213V po drobnych modyfikacjach. Litrowa jednostka wyciska tutaj 215 KM i 118 Nm. Moc trafia na koła przez 6-stopniową przekładnię z podwójnym sprzęgłem. W połączeniu z niską masą, wynoszącą 405 kg oraz trakcją znacznie lepszą niż w motocyklu, parametry te z pewnością gwarantują absolutnie rewelacyjne osiągi.
Nie wątpimy też w to, że udało się osiągnąć wysoki współczynnik frajdy z jazdy. Przy takiej bliskości asfaltu i stosunkowi masy do mocy, wynoszącemu 1,88 kg/KM Project 2&4 musi być doskonałą torową zabawką. Liczby i wygląd wozu jednoznacznie na to wskazują.
Trudno nie zwrócić uwagi na podobieństwo do Ariela Atoma. Auto zostało stworzone z tą samą ideą - połączenia samochodu i motocykla w jednym ciele. Na dodatek brytyjska manufaktura korzysta z silników Hondy. To ciekawe, że dostawca jednostek tworzy projekt tak zbliżony do wozu, dla którego są one przeznaczone. Oczywiście jest to tylko koncept i do bezpośredniego starcia na rynku nie dojdzie. Nie zmienia to faktu, że Project 2&4 mógłby być ciekawą alternatywą dla Atoma.
Przypomnijmy, że standardowo brytyjski wóz z sercem z Japonii rozwija z 2-litrowego K20Z 248 KM i 240 Nm. Moc przekazywana jest na tylne koła przez 6-biegową skrzynię o krótkich przełożeniach. To pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 3,1 s. 520 kg Atoma i zbliżona moc projektu Hondy mogłyby uczynić 2&4 szybszym od swojego brytyjskiego konkurenta. Niestety, póki Japończycy nie odważą się wprowadzić tego konceptu do produkcji, nie zobaczymy tego niezwykłego, egzotycznego pojedynku.