Historia Mercedesa - część 2 [geneza motoryzacji]
Rok 1921 stanowił dla spółki Daimler-Motoren-Gesellschaft początek ery kompresorów. W tym czasie do ekipy dołączył nie kto inny, a wybitny konstruktor Ferdynand Porsche.
20.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:30
Porsche został naczelnym konstruktorem firmy, zastępując Paula Daimlera. Kamieniem milowym dla rozwoju kompresorów było stworzenie modelu Mercedes 24/100/140 PS, który był wyposażony w jednostkę sześciocylindrową i potężny silnik o pojemności ponad sześciu litrów. W tym modelu wykorzystano technologie, które do Mercedesa wprowadził jeszcze Paul Daimler. Zdaniem historyków motoryzacji 24/100/140PS to najlepsze auto tamtego okresu. Nowy samochód zadebiutował na berlińskich targach motoryzacyjnych w grudniu 1924 roku. To auto było znane także pod nazwą Mercedes 630.
Moc maksymalna wynosiła 100 KM lub 140 KM ze sprężarką Rootsa przy 3000 obr./min. Napęd na tylny most sztywny przenosiło sprzęgło wielopłytkowe i 4-stopniowa skrzynia biegów. Podwozie miało hamulce mechaniczne z podciśnieniowym wspomaganiem na 4 koła. Z rozstawem osi 3750 mm i masą prawie 2500 kg siedmiomiejscowa limuzyna prezentowała się majestatycznie.
Samochód kosztował niespełna 27 tysięcy marek. Kupowali go głownie bogaci przemysłowcy, ale stał się także bardzo popularny w kręgach artystycznych – jeździło nim sporo aktorów czy śpiewaków. Wkrótce po „Wielkim Mercedesie” pojawiła się druga wersja tego 6-cylindrowego samochodu - model 400, o pojemności 4 litrów, oznaczony równolegle symbolem 15/70/100. Ferdynand Porsche, podobnie jak jego poprzednik Paul Daimler, dobrze wiedział, że kompresor Rootsa doskonale nadaje się do zwiększania mocy silników montowanych w samochodach sportowych. Jeszcze lepszym modelem od samochodu 24/100/140 PS okazał się być kolejny model, zaprezentowany w 1926 roku. Znany był jako K 24/110/160PS lub 630K.
Rok 1926 to także inne bardzo istotne wydarzenie w historii Mercedesa – wtedy dokończyła się fuzja Daimlera z Benzem. „Nowa” firma zaczęła od bardzo mocnego uderzenia. Produkowane przez Daimlera-Benza dwuosobowe modele Mercedes-Benz S, SS, SSK i SSKL z kompresorem, zdobyły sławę na torach wyścigowych. Oprócz typowo sportowo wersji, istniały także kabriolety oraz seryjne modele z nadwoziem przystosowanym do rajdów.
Drugie pokolenie samochodów Ferdynanda Porsche, znane jako typ SS lub 27/140/200PS zaprezentowano w 1928 roku. Model otrzymał silnik o nieco większej pojemności od poprzednika. Nowa jednostka generowała o 20 KM więcej mocy. Nadal stosowano podwójny rozrusznik. Skrót SS w nazwie samochodu oznaczał Supert Sport. Auto kosztowało aż 35 tysięcy marek.