Hamowanie fantomowe może być problemem milionów aut. Zagrożone są te młodsze

Nowinki techniczne są przydatne, ale niestety nie niezawodne. Tak jest i w tym przypadku. Nowoczesne samochody z powodu błędu mogą rozpocząć awaryjne hamowanie mimo braku jakiegokolwiek zagrożenia.

Radary i kamery w samochodach nie zawsze wykrywają motocykleRadary i kamery w samochodach nie zawsze wykrywają motocykle
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Tesla musi już zmierzyć się z pozwem, a Hondzie przyglądają się organy kontroli – informuje "Automotive News Europe". Wszystko z powodu tzw. hamowania fantomowego. Chodzi o usterkę aktywnych systemów bezpieczeństwa (ADAS). Ich działanie polega na ciągłym monitorowaniu otoczenia pojazdu i sytuacji drogowej, by w razie potrzeby zareagować przed kierowcą i uchronić podróżnych przed udziałem w wypadku. Problem polega jednak na tym, że system czasami działa błędnie.

Jak informuje "Automotive News Europe", odnotowano szereg przypadków, w których czujniki błędnie interpretują sytuację i rozpoczynają awaryjne hamowanie czy procedurę zwalniania wtedy, gdy żadne zagrożenie nie występuje. Takie fantomowe hamowanie może dotyczyć wielu marek i modeli aut. Na razie zgłoszono 354 skargi dotyczące dwóch aut Tesli – Modelu 3Modelu Y z lat 2021-2022. Amerykańska agencja NHTSA, zajmująca się bezpieczeństwem pojazdów, prowadzi zaś śledztwo dotyczące fantomowego hamowania aut Hondy. Instytucja otrzymała 270 takich skarg.

Scenariusz zwykle jest taki sam. Mimo braku jakiejkolwiek przeszkody czy zagrożenia ze strony jadących z przodu aut systemy bezpieczeństwa rozpoczynają hamowanie. Jest to nie tylko nieprzyjemne i irytujące, ale może być również niebezpieczne. Jeśli kierowca jadący z tyłu nie zareaguje odpowiednio szybko, może dojść do kolizji.

Problem fantomowego hamowania może dotyczyć wielu marek i modeli samochodów. Jak informuje "Automotive News Europe", amerykańska NHTSA była już informowana o takich reakcjach systemów bezpieczeństwa w autach Tesli i Hondy, Mercedesie Klasy E, Volvo S60 czy Nissanie Rogue.

Zdaniem ekspertów hamowanie fantomowe może być szczególnie uciążliwe w Europie, gdzie występują duże różnice w infrastrukturze drogowej poszczególnych państw. Sposobem na zmniejszenie uciążliwości tego efektu jest zwiększenie liczby czujników systemu ADAS. Jeśli oprócz radarów i lidarów stosuje się kamery, a wszystkie dostarczane przez te podzespoły dane analizowane są przez wydajny komputer pokładowy z zaawansowanym oprogramowaniem, prawdopodobieństwo pomyłki systemu i wystąpienia hamowania fantomowego spada.

Według "Automotive News Europe" na problem fantomowego hamowania odpowiedzieć ma Euro NCAP. Organizacja, która testuje nowe samochody pod kątem oferowanego przez nie bezpieczeństwa, ma opracować sposób takiego testowania systemów ADAS, by wychwycić jego błędy.

Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟