Fotelik z alarmem obowiązkowy we Włoszech. Zapobiega zostawieniu dziecka w aucie

Choć trudno w to uwierzyć, istnieje spora grupa rodziców, którzy nawet w upalne dni pozostawiają swoje dzieci w aucie na długi czas. Wielu z nich robi to nieświadomie, po prostu zapominając o maluchu siedzącym w foteliku. Niestety znane są przypadki doprowadzenia w ten sposób do śmierci dzieci. Włosi postanowili z tym skończyć, wprowadzając obowiązek stosowania fotelików z alarmem.

Moduł alarmowy wysyła sygnały świetlne i dźwiękowe w przypadku pozostawienia dziecka w aucie.Moduł alarmowy wysyła sygnały świetlne i dźwiękowe w przypadku pozostawienia dziecka w aucie.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Aleksander Ruciński

Skala problemu okazała się na tyle duża, że uznano za konieczne wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych, które zminimalizują ryzyko pozostawienia dziecka w aucie. Początkowo nowe rozporządzenia miały wejść w życie w marcu 2020 roku, lecz ostatecznie zdecydowano się przyspieszyć cały proces. Nowe prawo już obowiązuje i dotyczy nie tylko obywateli Włoch, ale i turystów odwiedzających ten kraj.

Każdy włoski kierowca poruszający się z dzieckiem na pokładzie musi zadbać o fotelik wyposażony w specjalny alarm. Rozwiązanie to zapobiega pozostawieniu dziecka w aucie bez opieki. Alarm działa w oparciu o czujniki ruchu oraz zapłon. Jeśli uprząż fotelika nie zostanie rozpięta po wyłączeniu silnika, moduł alarmowy fotelika zacznie wysyłać sygnały dźwiękowe i świetlne.

Za brak takiego modułu grozi mandat w wysokości od 81 do 326 euro oraz 5 punktów karnych. Ponadto, jeśli rodzic popełni to samo wykroczenie w ciągu dwóch lat, jego prawo jazdy zostanie zawieszone na okres dwóch tygodni. Jak nietrudno się domyśleć, sklepy sprzedające akcesoria do przewozu dzieci we Włoszech przechodzą właśnie prawdziwe oblężenie.

Zmiany w prawie oznaczają spore wydatki dla włoskich kierowców, dlatego też tamtejsze władze wprowadziły program rządowych dopłat do zakupu modułów alarmowych, w wysokości 30 euro na każde dziecko. Co ciekawe, branża okazała się niegotowa na taką zmianę. W sklepach po prostu brakuje odpowiednich akcesoriów. Nikt nie spodziewał się bowiem, że przepisy zostaną wdrożone wcześniej niż pierwotnie zakładano. W związku z tym w najbliższych miesiącach zawieszone zostanie wykonywanie kar, do czasu, aż wszyscy kierowcy będą mieli możliwość zamontowania modułów w swoich autach.

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł