Fiat 500 na wyłączność dla tyskiej fabryki?
Dziennik "Rzeczpospolita" poinformował, że fabryka Fiata w Tychach zostanie jedyną, która będzie produkować Fiata 500. Informacje podane wcześniej przez włoskie związki zawodowe mogą być w takim razie nieprawdziwe. Czy to oznacza, że dla tyskich zakładów jest jednak nadzieja?
13.02.2013 | aktual.: 13.10.2022 10:15
Dziennik "Rzeczpospolita" poinformował, że fabryka Fiata w Tychach zostanie jedyną, która będzie produkować Fiata 500. Informacje podane wcześniej przez włoskie związki zawodowe mogą być w takim razie nieprawdziwe. Czy to oznacza, że dla tyskich zakładów jest jednak nadzieja?
Jeszcze w grudniu przy okazji informacji o problemach fabryki w Tychach i związanych z tym zwolnieniami wyszły na jaw wiadomości dotyczące przyszłości modelu 500. Włoskie związki zawodowe podawały wtedy, że kolejna generacja tego auta będzie wytwarzana prawdopodobnie w Serbii. Z polskich zakładów miały wyjeżdżać jedynie stare wersje modeli Punto i Bravo. Ich rynkiem docelowym byłaby Europa Wschodnia.
Na międzynarodowym salonie samochodowym w Detroit dyrektor generalny Fiata Sergio Marchionne wyznał, że nie uważa decyzji o przeniesieniu produkcji modelu Panda za rozsądną. Przyznaje otwarcie, że miało to na celu ratowanie miejsc pracy we Włoszech. A to właśnie pozbawienie Tychów Pandy przysporzyło zakładom takich kłopotów.
500 jest teraz głównym produktem polskiej fabryki. Jednocześnie auto wyjeżdża również z zakładów Chryslera w miejscowości Toluca (Meksyk). Tylko w 2012 roku wyjechało stamtąd 82 tys. samochodów.
Fiat z nową 500 chce dużo śmielej wkroczyć na amerykański rynek. Dotychczas miał z tym problemy, ponieważ brakowało odpowiedniej sieci dilerskiej i metod reklamowania tak małego auta na rynku przyzwyczajonym do wielkich pojazdów. Nowa generacja modnego malca będzie prawdopodobnie dostępna również w specjalnej, nieco bardziej wyrośniętej wersji przeznaczonej właśnie na rynek USA.
Według dziennika "Rzeczpospolita" w Tychach będzie produkowana zarówno wersja europejska, jak i amerykańska. Co ciekawe, to nie pierwszy raz w historii, kiedy model 500 jest modyfikowany na potrzeby Stanów Zjednoczonych. Pierwsza, klasyczna generacja była zmodyfikowana ze względów homologacyjnych. Miejmy nadzieję, że stylistom nowej 500 wyjdzie to lepiej. Stary mieszczuch Fiata przeznaczony dla Amerykanów był niezbyt urodziwy.
Niestety dotychczas rzecznicy Fiata i Chryslera nie przedstawili oficjalnego stanowiska na temat produkcji kolejnej generacji modelu 500 w Tychach. Jednocześnie nikt z oficjeli koncernów nie zaprzeczył tej informacji. Pewne jest tylko, że pierwszym globalnym samochodem Fiata będzie właśnie 500. Wybór tego modelu dobrze oceniają analitycy rynku samochodowego, widząc w tym oszczędności i rozsądne wykorzystanie potencjału polskiej fabryki.