Ferdynand Porsche [osobistości motoryzacji]

Ferdinand (Ferdynand) Porsche urodził się 3 września 1875 roku we Wrocławicach nad Nysą w Austro-Węgrzech, na terenie dzisiejszych Czech, zmarł 30 stycznia 1951 roku w Stuttgarcie. Wybitny konstruktor, doctor honoris causa kilkunastu uczelni.

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

Ferdinand (Ferdynand) Porsche urodził się 3 września 1875 roku we Wrocławicach nad Nysą w Austro-Węgrzech, na terenie dzisiejszych Czech, zmarł 30 stycznia 1951 roku w Stuttgarcie. Wybitny konstruktor, doctor honoris causa kilkunastu uczelni.

Ferdynand Porsche urodził się w niemieckojęzycznej rodzinie, jego ojciec prowadził sklep mechaniczny. Po szkole młody Porsche wracał do domu i pomagał ojcu w prowadzeniu sklepu. To właśnie tam zdobywał pierwsze techniczne szlify. Od dzieciństwa Ferdynand interesował się techniką.

W wieku 18 lat Ferdynand dostał pracę w firmie Bella Eger w Wilnie. Podczas pięcioletniego stażu Porsche opracował silnik elektryczny montowany w piastach kół. W 1902 roku Ferdynand dostał powołanie do wojska, służył w armii Franciszka Ferdynanda Habsburga. Pierwsze poważniejsze stanowisko objął w 1916 roku, kiedy został dyrektorem w fabryce Austro-Daimler.

Obraz

W 1923 roku Porsche rozpoczął pracę w zakładach Steyr, a później w firmie Daimler-Benz, w której był autorem kilku projektów bardzo udanych pojazdów wyścigowych. Najsłynniejszym był Mercedes SSK.

Dopiero w 1931 roku Ferdynand postanowił rozpocząć pracę na własną rękę i otworzył firmę sygnowaną własnym nazwiskiem. Jednym z pracowników był jego syn, Ferry Porsche. Początkowo firma Porsche współpracowała z takimi przedsiębiorstwami, jak Wanderer czy NSU.

W 1933 roku na targach w Berlinie Adolf Hitler ogłosił, że szuka projektu auta dla ludu. Ferdynand wykorzystał tę szansę i zaprojektował późniejszego Volkswagena Beetle. Jak się później okazało, auto było wzorowane na projekcie Tatry.

Podczas II wojny światowej Ferdynand Porsche projektował czołgi oraz maszyny wojskowe, takie jak Tygrys, Elefant, oraz jako współprojektant Porsche pomógł w stworzeniu 188-tonowego czołgu Mysz. Po zakończeniu wojny Porsche został aresztowany na 20 miesięcy przez francuskie władze okupacyjne.

Obraz

W 1948 roku, 3 lata przed śmiercią Ferdynanda, Ferry Porsche otworzył fabrykę Porsche, z której później wyjeżdżały jedne z najlepszych wyścigowych samochodów wszech czasów.

Ferdynand Porsche został oznaczony Niemiecką Nagrodą Naukową w Dziedzinie Nauki i Sztuki - odpowiednikiem Nagrody Nobla. W 1996 roku przyznano mu tytuł "Samochodowego inżyniera Wieku". Przez całe swoje życie Ferdynand skonstruował ponad 300 pojazdów mechanicznych oraz uzyskał 1000 patentów.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne