ELV001 - prototyp elektrycznego mieszczucha z Polski

Chociaż polski przemysł motoryzacyjny czasy świetności ma już dawno za sobą, co jakiś czas możemy cieszyć oko pojedynczymi prototypami. Czy elektryczny ELV001 będzie kolejnym z nich, czy też przy odrobinie szczęścia uda się wprowadzić to auto do produkcji?

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Mariusz Zmysłowski

Chociaż polski przemysł motoryzacyjny czasy świetności ma już dawno za sobą, co jakiś czas możemy cieszyć oko pojedynczymi prototypami. Czy elektryczny ELV001 będzie kolejnym z nich, czy też przy odrobinie szczęścia uda się wprowadzić to auto do produkcji?

Samochód nie mógłby powstać, gdyby nie dofinansowanie od Unii Europejskiej. Pozyskane środki pozwoliły na zaprojektowanie i zbudowanie ELV001. Pieniądze bez ludzi na nic by się jednak zdały. Za projekt nadwozia odpowiada Michał Kracik, doktorant krakowskiej ASP. Wykonaniem pojazdu zajęły się takie firmy jak Car Technology i KOMEL. Ważną rolę odegrał także mielecki Leopard, dzięki któremu możemy pochwalić się roadsterem o klasycznych kształtach. Dziś mowa jednak nie o sportowym aucie, tylko o jego przeciwieństwie – prostym, oszczędnym, miejskim samochodzie.

Koszt pokonania 100 km w ELV001, według jego twórców, ma wynieść 4 zł. Jedno pełne ładowanie, trwające od 6 do 8 godzin, pozwoli na przejechanie 150 km. Oszczędne auto zabierze na pokład 550 kg ładunku. Oprócz czwórki pasażerów można zabrać wszystko, co zmieści się w 310-litrowym bagażniku. Jak na tak małe auto to zaskakująco dobry wynik. Na tym nie koniec niespodzianek. Twórcy tego elektrycznego malucha podają, że 100 km/h osiąga on w zaledwie 6 s. Prędkość maksymalna wynosi niewiele więcej niż granica tego przyspieszenia. ELV001 może jechać maksymalnie 100 km/h.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Zbudowanie ELV001 kosztowało ponad 8 mln zł. Auta powstawało 20 miesięcy. Najlepsza wiadomość jest taka, że 90 proc. podzespołów zaprojektowano i zbudowano w Polsce. Pozostałe 10 proc. to pochodzące spoza naszego kraju felgi, opony, klocki hamulcowe i akumulatory.

Jednym z założeń tego projektu było wsparcie polskich firm z branży motoryzacyjnej. Twórcy ELV001 twierdzą, że cel został osiągnięty – podjęto współpracę z największymi firmami w Europie.

Pomoc finansowa z Unii Europejskiej objęła nie tylko projekt auta. Blisko 20 mln zł poszło na budowę 200 punktów ładowania samochodów elektrycznych. Takie terminale powstały m.in. w Trójmieście, Krakowie, Warszawie, Mielcu i Katowicach. To ważny krok w popularyzacji gniazdkowozów. Pytanie tylko, czy to dobra wiadomość. Nie od dziś kontrowersje budzi realny poziom przyjazności dla środowiska elektrycznych aut.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

To jednak odłóżmy na bok. Na pewno cieszy to, że w Polsce jest miejsce na takie inicjatywy jak budowa prototypu ELV001. Jeśli znajdzie się inwestor, to niewykluczone, że auto trafi do produkcji seryjnej. Będzie można je oglądać na żywo podczas targów CAx Innovation w Warszawie 11-14 kwietnia 2013 roku w Muzeum Techniki.

Dane techniczne
ELV001
Silnik2 jednostki elektryczne
Koła napędzanePrzednie (FWD)
Moc 1 silnika25 kW
Tryby jazdyEkonomiczny, miejski, sportowy
Maksymalna prędkość110 km/h
Maksymalny zasięg150 km
Koszt ładowaniaOk. 4 zł/100 km
Typ bateriiLi-polimer
Pojemność baterii159 Ah
Czas ładowania6-8 h
Rozmiar kół195/55 R16
Rodzaje nadwoziaPasażerskie 4-osoboweTowarowe 2-osobowe
Długość3890 mm
Szerokość1770 mm
Wysokość1550 mm
Pojemność bagażnika310 l
Ładowność550 kg
Masa1300 kg z akumulatorami
Lusterka wsteczneKamery i ekrany LCD
Koszt budowy8,37 mln zł
Czas budowy20 miesięcy
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów