ELV001 - prototyp elektrycznego mieszczucha z Polski

Chociaż polski przemysł motoryzacyjny czasy świetności ma już dawno za sobą, co jakiś czas możemy cieszyć oko pojedynczymi prototypami. Czy elektryczny ELV001 będzie kolejnym z nich, czy też przy odrobinie szczęścia uda się wprowadzić to auto do produkcji?

ELV001 - prototyp elektrycznego mieszczucha z Polski
Mariusz Zmysłowski

26.03.2013 | aktual.: 18.04.2023 13:23

Chociaż polski przemysł motoryzacyjny czasy świetności ma już dawno za sobą, co jakiś czas możemy cieszyć oko pojedynczymi prototypami. Czy elektryczny ELV001 będzie kolejnym z nich, czy też przy odrobinie szczęścia uda się wprowadzić to auto do produkcji?

Samochód nie mógłby powstać, gdyby nie dofinansowanie od Unii Europejskiej. Pozyskane środki pozwoliły na zaprojektowanie i zbudowanie ELV001. Pieniądze bez ludzi na nic by się jednak zdały. Za projekt nadwozia odpowiada Michał Kracik, doktorant krakowskiej ASP. Wykonaniem pojazdu zajęły się takie firmy jak Car Technology i KOMEL. Ważną rolę odegrał także mielecki Leopard, dzięki któremu możemy pochwalić się roadsterem o klasycznych kształtach. Dziś mowa jednak nie o sportowym aucie, tylko o jego przeciwieństwie – prostym, oszczędnym, miejskim samochodzie.

Koszt pokonania 100 km w ELV001, według jego twórców, ma wynieść 4 zł. Jedno pełne ładowanie, trwające od 6 do 8 godzin, pozwoli na przejechanie 150 km. Oszczędne auto zabierze na pokład 550 kg ładunku. Oprócz czwórki pasażerów można zabrać wszystko, co zmieści się w 310-litrowym bagażniku. Jak na tak małe auto to zaskakująco dobry wynik. Na tym nie koniec niespodzianek. Twórcy tego elektrycznego malucha podają, że 100 km/h osiąga on w zaledwie 6 s. Prędkość maksymalna wynosi niewiele więcej niż granica tego przyspieszenia. ELV001 może jechać maksymalnie 100 km/h.

Obraz

Zbudowanie ELV001 kosztowało ponad 8 mln zł. Auta powstawało 20 miesięcy. Najlepsza wiadomość jest taka, że 90 proc. podzespołów zaprojektowano i zbudowano w Polsce. Pozostałe 10 proc. to pochodzące spoza naszego kraju felgi, opony, klocki hamulcowe i akumulatory.

Jednym z założeń tego projektu było wsparcie polskich firm z branży motoryzacyjnej. Twórcy ELV001 twierdzą, że cel został osiągnięty – podjęto współpracę z największymi firmami w Europie.

Pomoc finansowa z Unii Europejskiej objęła nie tylko projekt auta. Blisko 20 mln zł poszło na budowę 200 punktów ładowania samochodów elektrycznych. Takie terminale powstały m.in. w Trójmieście, Krakowie, Warszawie, Mielcu i Katowicach. To ważny krok w popularyzacji gniazdkowozów. Pytanie tylko, czy to dobra wiadomość. Nie od dziś kontrowersje budzi realny poziom przyjazności dla środowiska elektrycznych aut.

Obraz

To jednak odłóżmy na bok. Na pewno cieszy to, że w Polsce jest miejsce na takie inicjatywy jak budowa prototypu ELV001. Jeśli znajdzie się inwestor, to niewykluczone, że auto trafi do produkcji seryjnej. Będzie można je oglądać na żywo podczas targów CAx Innovation w Warszawie 11-14 kwietnia 2013 roku w Muzeum Techniki.

Dane techniczne
ELV001
Silnik2 jednostki elektryczne
Koła napędzanePrzednie (FWD)
Moc 1 silnika25 kW
Tryby jazdyEkonomiczny, miejski, sportowy
Maksymalna prędkość110 km/h
Maksymalny zasięg150 km
Koszt ładowaniaOk. 4 zł/100 km
Typ bateriiLi-polimer
Pojemność baterii159 Ah
Czas ładowania6-8 h
Rozmiar kół195/55 R16
Rodzaje nadwoziaPasażerskie 4-osoboweTowarowe 2-osobowe
Długość3890 mm
Szerokość1770 mm
Wysokość1550 mm
Pojemność bagażnika310 l
Ładowność550 kg
Masa1300 kg z akumulatorami
Lusterka wsteczneKamery i ekrany LCD
Koszt budowy8,37 mln zł
Czas budowy20 miesięcy
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)