ELSA - Nissan i Renault dają drugie życie bateriom samochodowym

Alians Nissan Renault znalazł sposób na wykorzystanie wtórne akumulatorów pochodzących z aut elektrycznych. Można je połączyć w jeden duży magazyn energii.

Obraz
Marcin Łobodziński

Często pisząc o samochodach elektrycznych i hybrydowych mówimy o ekologii w kontekście zerowej emisji gazów, choć doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że energia elektryczna nie rośnie na drzewach. Trzeba ją wyprodukować, co tak czy inaczej wiąże się z większą lub mniejszą emisją gazów lub innymi czynnikami wpływającymi na środowisko naturalne. Nawet energia wiatrowa czy pozyskiwana ze strumienia rzeki nie jest bez wpływu na ekosystem.

Innym aspektem, który jest poruszany znacznie rzadziej pozostaje to, co zostanie z aut elektrycznych gdy te się już zużyją. Nawet jeśli nie całe samochody to choćby baterie. Nie ma mowy o ich biodegradacji, coś trzeba z nimi zrobić. Przetwarzanie nie należy do tanich, a nie zawsze się to opłaca, ponieważ akumulatory nie muszą być całkowicie niesprawne. Alians Nissan Renault opracował stacjonarny system magazynowania energii elektrycznej wykorzystujący akumulatory pochodzące z samochodów elektrycznych obu firm. Projekt nosi nazwę Energy Local Storage Advanced system (ELSA).

Obraz

Badania w tym zakresie trwały trzy lata, a podczas niedawnej konferencji w Paryżu przedstawiono wnioski jakie wyciągnięto po testach takiego magazynu energii. System opiera się na drugim życiu akumulatorów pochodzących z modeli Renault Kangoo Z.E. i Nissan Leaf.

Jest to pakiet wielu akumulatorów połączonych ze sobą bez żadnych modyfikacji. Tworzą one ekonomiczne i wydajne rozwiązanie problemu braków dostaw energii elektrycznej. W zależności od liczby połączonych akumulatorów można taki magazyn wykorzystywać w zakładach produkcyjnych, budynków biurowych i mieszkalnych, a nawet w całych dzielnicach miast. Obecnie pracuje się nad takim systemem, który przyjmie każdy akumulator niezależnie od jego pojemności, wymiarów czy innych parametrów.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny