Drożej na A4. Jest wniosek koncesjonariusza

Od 1 kwietnia 2024 roku mogą wzrosnąć stawki za przejazd autostradą A4. Firma SAM S.A., koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków, złożyła stosowne dokumenty w GDDKiA.

Punkt poboru opłat na autostradziePunkt poboru opłat na autostradzie
Źródło zdjęć: © Autokult | Mariusz Zmysłowski

Stalexport Autostrada Małopolska chce, żeby kierowcy płacili o ok. 6,5 proc. więcej za przejazd autostradą A4 między punktami poboru opłat Balice i Mysłowice. Dla pojazdów kategorii 1 (innych niż motocykle) cena od 1 kwietnia 2024 roku miałaby wzrosnąć z 15 do 16 zł, natomiast stawka dla pojazdów kategorii 2, 3, 4 i 5 zdrożeje o 3 zł do kwoty 49 zł.

Koncesjonariusz tłumaczy tę decyzję koniecznością intensyfikacji prac związanych z utrzymaniem i remontami infrastruktury w ostatnich trzech latach obowiązywania umowy. Zgodnie z umową koncesyjną Stalexport Autostrada Małopolska S.A. jest zobowiązana przekazać stronie publicznej ten odcinek autostrady A4 w doskonałym stanie technicznym, dlatego firma już teraz musi zadbać o remonty nawierzchni, mostów czy wiaduktów, choć te mogłyby jeszcze posłużyć dłużej, niż zakłada umowa koncesyjna.

Przedstawiciele firmy zwracają uwagę, że na przestrzeni ostatnich dwóch lat koszty usług budowlanych wzrosły o 26 proc, a ceny asfaltu o blisko 50 proc. Jednocześnie firma podkreśla, że nowe stawki pozostają poniżej maksymalnie dopuszczalnych – dla samochodów osobowych nowe ceny wyniosą 58 proc. stawki maksymalnej, dla innych pojazdów – 70 proc.

Jeśli GDDKiA przychyli się do wniosku koncesjonariusza, byłaby to już druga podwyżka cen na A4 w tym roku. 16 stycznia przestały obowiązywać ulgi dla kierowców korzystających z płatności automatycznych A4Go czy Telepass. Jest jednak sposób na uniknięcie podwyżek: do 1 kwietnia dotychczasowi i nowi użytkownicy A4Go mogą wykupić pakiet impulsów w aktualnej cenie (15 zł za jeden impuls), którymi będą mogli płacić przez dwa lata od doładowania konta.

Wybrane dla Ciebie

Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
Nie pozostawia suchej nitki. Jest polski ranking awaryjności aut
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem