Najmniej kłopotliwe samochody według Warranty Direct. Częstotliwość usterek i koszty napraw
Dla osób decydujących się na samochód używany ważna jest niezawodność. Oto modele, które w brytyjskim zestawieniu Warranty Direct wypadają pod tym kątem najlepiej.
07.02.2018 | aktual.: 20.10.2022 20:19
Zmotoryzowani, którzy chcą zasięgnąć informacji na temat niezawodności samochodów, sięgają do rankingów tworzonych przez różne organizacje. Ciekawą alternatywą dla niemieckich zestawień jest raport Warranty Direct. Brytyjczycy, którzy oferują polisy chroniące kierowców przed kosztami napraw, biorą pod uwagę nie tylko to, że samochód uległ usterce, ale też koszt jej usunięcia oraz czas, przez który pojazd był wyłączony z użytku.
By sklasyfikować samochody, Brytyjczycy stworzyli wskaźnik nazwany Reliability Index. Średnia dla samochodów objętych badaniem wynosi 100. Im jego wartość jest niższa, tym lepiej dla posiadaczy danego modelu. Oto aktualna lista samochodów, które w rankingu Warranty Direct wypadły najlepiej.
1. Toyota iQ
Indeks niezawodności: 3
Średni wiek: 4,8 roku
Średni przebieg: 53,3 tys. km
Najczęściej naprawiany element: silnik
Średni koszt naprawy: 1,1 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 1 h
Toyota iQ to w Polsce niezwykle rzadki model, który nie zyskał popularności głównie za sprawą wygórowanej ceny. Samochód, którego bliźniaczym modelem był Aston Martin Cygnet, sprzedawano u nas tylko z litrowym silnikiem o mocy 68 KM. Pięcioletnia miejska Toyota kosztuje dziś około 30 tys. zł.
2. Mitsubishi Lancer
Indeks niezawodności: 4
Średni wiek: 5 lat
Średni przebieg: 69,6 tys. km
Najczęściej naprawiany element: zawieszenie / silnik
Średni koszt naprawy: 0,32 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 0,9 h
Lancer zyskał sławę głównie za sprawą swojej sportowej odmiany. W „cywilnej” wersji ma jednak całkiem sporo do zaoferowania tym, którzy szukają prostego, a zarazem niezawodnego auta. Zwolennicy pięciodrzwiowych nadwozi będą musieli pogodzić się z kontrowersyjną stylistyką tyłu tej odmiany. Pięcioletnie Mitsubishi z benzynowym silnikiem kosztuje dziś około 38-40 tys. zł.
3. Opel Agila
Indeks niezawodności: 7
Średni wiek: 5,3 roku
Średni przebieg: 52,1 tys. km
Najczęściej naprawiany element: zawieszenie
Średni koszt naprawy: 0,4 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 1 h
Obecność tego modelu w zestawieniu najmniej kłopotliwych samochodów może być zaskoczeniem. Miejski Opel w Polsce sprzedawany był z silnikami benzynowymi 1,0 lub 1,2 l - odpowiednio 65 oraz 86 KM - oraz dieslem o pojemności 1,3 l i mocy 75 KM. Pięcioletnia Agila kosztuje niespełna 20 tys. zł.
4. Hyundai Getz
Indeks niezawodności: 9
Średni wiek: 7,1 roku
Średni przebieg: 80,3 tys. km
Najczęściej naprawiany element: silnik
Średni koszt naprawy: 1,9 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 5 h
Poprzednik Hyundaia i20 nie zachwycał od strony wizualnej, ale nie pozostawiał wiele do życzenia pod względem niezawodności. Właściciele miejskiego autka skarżyli się jednak czasem na mało wytrzymałe zawieszenie i rdzewiejący układ wydechowy. Samochód sprzedawany był z silnikami benzynowymi 1,1 l (63-66 KM0, 1,3 l (82-85 KM), 1,4 l (97 KM) i 1,6 l (105-106 KM) oraz dwoma dieslami o tej samej pojemności, ale różnej liczbie cylindrów. 1,5 R3 rozwijał 82 KM, podczas gdy 1,5 l R4 88-101 KM. Za Hyundaia z 2009 r. trzeba dziś zapłacić od 13 do 18 tys. zł – w zależności od stanu.
5. Honda Jazz
Indeks niezawodności: 11
Średni wiek: 4,4 roku
Średni przebieg: 45 tys. km
Najczęściej naprawiany element: układ elektryczny
Średni koszt naprawy: 1,8 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 1,1 h
Praktyczny i całkiem wygodny samochód japońskiej marki nie zrobił w Polsce oszałamiającej kariery, choć cieszy się nieposzlakowaną opinią. Powodem takiego stanu rzeczy są wysokie ceny Jazza - i to zarówno w salonie, jak i na rynku wtórnym. Liczące 5 lat auto można kupić za niespełna 30 tys. zł, ale egzemplarze z niższym przebiegiem wyceniane są na 35 tys. zł.
6. Mercedes CLC
Indeks niezawodności: 12
Średni wiek: 5,3 roku
Średni przebieg: 76,3 tys. km
Najczęściej naprawiany element: zawieszenie
Średni koszt naprawy: 0,8 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 1,2 h
CLC to prawdziwy biały kruk na rynku wtórnym. Samochód niemieckiej marki był produkowany zaledwie przez dwa lata, co skutecznie wpłynęło na niewielką liczbę egzemplarzy. Auto dostępne było z paletą pięciu benzynowych silników o pojemności od 1,6 do 3,5 l i mocy od 129 do 272 KM. Zwolennicy diesli mogli wybrać jeden z czterech silników - od 2,1 do 3,0 l i od 122 do 224 KM. Ceny wahają się od 25 do 40 tys. zł w zależności od opcji silnikowej i stanu.
7. Hyundai i10
Indeks niezawodności: 12
Średni wiek: 5,5 roku
Średni przebieg: 47,1 tys. km
Najczęściej naprawiany element: zawieszenie
Średni koszt naprawy: 1 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 1,6 h
Ceniony za prostotę i ergonomię i10 to jeden z popularniejszych małych modeli na rynku wtórnym. Hyundai w pierwszej generacji swojego mieszczucha postawił na silniki benzynowe o pojemności 1,1l (66 KM) i 1,2 l (78 KM) oraz diesla o pojemności 1,1 l i mocy 75 KM. Taki samochód z 2013 roku to dziś wydatek rzędu 12-16 tys. zł. Pięcioletni i10 drugiej generacji kosztuje już 23-25 tys. zł.
8. Citroen C1
Indeks niezawodności: 15
Średni wiek: 5,2 roku
Średni przebieg: 61,5 tys. km
Najczęściej naprawiany element: układ elektryczny
Średni koszt naprawy: 1,2 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 1,4 h
Tego malucha w zestawieniu najmniej kłopotliwych samochodów zapewne nie spodziewało się wielu zwolenników niemieckiej i japońskiej motoryzacji. Ci ostatni mogą się pocieszyć, ze C1 to tak naprawdę bliźniak Toyoty Aygo. Francuski maluch to zwinne auto, które w pierwszej generacji - produkowanej do 2014 roku – oferowane było z jednym silnikiem benzynowym (1,0 l o mocy 68 KM) oraz jednym dieslem (1,4 l o mocy 54 KM). Pięcioletni C1 kosztuje dziś około 15 tys. zł.
9. Mazda MX-5
Indeks niezawodności: 16
Średni wiek: 5,4 roku
Średni przebieg: 52,8 tys. km
Najczęściej naprawiany element: zawieszenie
Średni koszt naprawy: 0,9 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 1,2 h
MX-5 to doskonały przykład na to, że samochód o sportowych konotacjach i dający sporo frajdy z jazdy nie zawsze musi być wyposażony w potężny silnik. Mazda w trzeciej generacji była wyposażana w silnik 2,0 l o mocy 158 KM lub 1,8 l o mocy 126 KM. Pięcioletnie auto na rynku wtórnym kosztuje około 50 tys. zł. Znalezienie odpowiedniego egzemplarza może się jednak okazać karkołomnym zadaniem.
10. Honda Insight
Indeks niezawodności: 18
Średni wiek: 4,5 roku
Średni przebieg: 62 tys. km
Najczęściej naprawiany element: zawieszenie
Średni koszt naprawy: 0,7 tys. zł
Średni czas spędzony w serwisie: 1,2 h
Alternatywny wobec Toyoty Prius (26. miejsce na liście Warranty Direct) model Hondy nie zyskał specjalnej popularności. Samochód drugiej generacji dysponował zespołem napędowym o mocy 98 KM, co mogło okazać się wartością zbyt małą wobec 134 KM ówczesnego Priusa. Dziś pięcioletnia Honda Insight kosztuje 25-28 tys. zł.
Ranking Brytyjczyków może być nieco zaskakujący, ponieważ goszczą na nim samochody, których nie znajdziemy w zestawieniach przygotowywanych przez ADAC, TUV czy GTU. Wynika to prawdopodobnie nie tyle ze złej woli niemieckich organizacji, co z przyjętej metodologii. Przed zakupem samochodu warto poznać jak najwięcej opinii na temat interesującego nas modelu, a ranking Warranty Direct z pewnością należy do źródeł wartościowych.