Debiut Mercedesa GLC (2016) – nowy SUV klasy średniej
W Stuttgarcie zadebiutował najnowszy model marki Mercedes-Benz. Nowy GLC jest następcą znanego dotąd SUV-a klasy średniej GLK, będącego konkurentem takich aut jak Audi Q5, BMW X3 czy Porsche Macana. Zmieniło się bardzo dużo – przestronniejsze wnętrze, wyższa wydajność układów napędowych, wyższy standard wyposażenia i poziom bezpieczeństwa.
17.06.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:56
Zacznijmy od sylwetki, która w żaden sposób nie koresponduje ze swoim kwadratowym poprzednikiem GLK, za to przypomina nieco Porsche Macana. Zwłaszcza w tylnej części. Przedni pas jest już klasyczny dla Mercedesa i jest niemal identyczny ze swoim większym krewnym, nowym modelem GLE. Zdaniem projektantów, GLC to połączenie cech off-roadowych, nowoczesnej estetyki i elegancji oraz czystych linii nadwozia. Nie zabrakło oczywiście charakterystycznych dla crossoverów akcentów, takich jak elementy ochronne z czarnych tworzyw sztucznych na zderzakach i nadkolach, a nawet powiększonych progów w stylu samochodów terenowych. Potężne nadkola mieszczą felgi o średnicy do 20-cali. Dzięki zastosowaniu elementów aluminiowych i wykonanych z wysokowytrzymałościowej stali, masa zmniejszyła się średnio o 80 kg, z czego 50 kg zrzucono z samego nadwozia.
Mercedes-Benz GLC | Trailer 2015
Nowoczesne wnętrze daje pasażerom więcej przestrzeni, m. in. dzięki większemu o 118 mm rozstawowi osi. Design deski rozdzielczej mocno nawiązuje do innych, najnowszych modeli Mercedesa. Nie brakuje tu dużego, jednoczęściowego panelu centralnego z charakterystycznymi, okrągłymi, potrójnymi otworami wentylacji i 7- lub 8,4-calowym ekranem systemu multimediów, obsługiwanego nowoopracowanym touchpadem. Ten element pozwala korzystać z jego powierzchni roboczej dokładnie w taki sam sposób jak z ekranu smartfona poprzez ruchy palcami, np. podczas przewijania menu czy powiększania lub zmniejszania obrazu. Można też na nim pisać palcem, a pismo zostanie odczytane przez system.
Przestrzeń w kabinie zwiększyła się w każdym kierunku o 28-57 mm. Dopracowano karoserię i wnętrze nawet pod względem komfortu zajmowania miejsca. Powiększył się również bagażnik, który teraz ma pojemność 580 litrów, a po złożeniu oparć kanapy 1600 litrów. Maksymalna szerokość przestrzeni ładunkowej wzrosła o 150 mm. W wersji z zawieszeniem pneumatycznym istnieje możliwość obniżenia o 40 mm wysokości tylnej osi w celu łatwiejszego załadunku cięższych pakunków, a klapę bagażnika można otworzyć gestem stopy pod zderzakiem.
W Europie GLC będzie oferowany w trzech wersjach silnikowych:
- GLC 220d – 4-cylindrowy diesel, 170 KM i 400 Nm
- GLC 250d – 4-cylindrowy diesel, 204 KM i 500 Nm
- GLC 250 – 4-cylindrowy benzynowy, 211 KM i 350 Nm
- GLC 350 e – hybryda, 211+116 KM
Wszystkie wersje silnikowe będą współpracowały z napędem na cztery koła 4MATIC oraz przekładnią automatyczną 9G-TRONIC z częściowo magnezową obudową, dzięki czemu skrzynia jest lżejsza o 12 kg od poprzedniej. Napęd jest rozdzielany standardowo przez sprzęgło wielopłytkowe w stosunku 45-55 procent (przód-tył).
O hybrydzie jeszcze niewiele wiadomo, ale wiemy już, że według danych producenta przejdzie dystans 34 km na prądzie, osiągnie prędkość maksymalną 235 km/h, przyspieszy do setki w 5,9 s i wyemituje średnio 60 gram CO2/km.
Nowością jest pneumatyczne zawieszenie opcjonalne AIR Body Control z elementami wykonanymi z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem węglowym, lżejszymi niż tradycyjne rozwiązania tego typu. Zawieszenie z miechami wielokomorowymi zapewnia płynną regulację siły tłumienia i pozwala przejść w tryb off-road jeżeli auto jest wyposażone w opcjonalny pakiet Off-Road Engineering. Wszystko ustawia się za pośrednictwem systemu DYNAMIC SELECT. W trybie sportowym zawieszenie obniża się o 15 mm. W trybie komfortowym i w sytuacjach wymagających maksymalnej stabilności prowadzenia, usztywnia się w czasie 60 milisekund. W trybie na bezdroża samochód unosi się o 50 mm. W tym trybie można wybrać rodzaj nawierzchni, po której samochód ma się poruszać. Poza tym nowy GLC może pracować w trybach: ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+ oraz INDYVIDUAL.
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje elektroniczne systemy wspomagania jazdy takie jak system antykolizyjny, asystent świateł drogowych, asystent parkowania, aktywny system ostrzegania i reagowania na pojazdy zbliżające się z tyłu, aktywny asystent pasa ruchu, system kamer 360 stopni czy inteligentne oświetlenie adaptacyjne LED. Ponadto pasażerowie w razie wypadku są otoczeni poduszkami powietrznymi, z poduszkami chroniącymi miednicę i kolana włącznie.