Debiut Mercedesa GLC (2016) – nowy SUV klasy średniej

W Stuttgarcie zadebiutował najnowszy model marki Mercedes-Benz. Nowy GLC jest następcą znanego dotąd SUV-a klasy średniej GLK, będącego konkurentem takich aut jak Audi Q5, BMW X3 czy Porsche Macana. Zmieniło się bardzo dużo – przestronniejsze wnętrze, wyższa wydajność układów napędowych, wyższy standard wyposażenia i poziom bezpieczeństwa.

Obraz
Marcin Łobodziński

Zacznijmy od sylwetki, która w żaden sposób nie koresponduje ze swoim kwadratowym poprzednikiem GLK, za to przypomina nieco Porsche Macana. Zwłaszcza w tylnej części. Przedni pas jest już klasyczny dla Mercedesa i jest niemal identyczny ze swoim większym krewnym, nowym modelem GLE. Zdaniem projektantów, GLC to połączenie cech off-roadowych, nowoczesnej estetyki i elegancji oraz czystych linii nadwozia. Nie zabrakło oczywiście charakterystycznych dla crossoverów akcentów, takich jak elementy ochronne z czarnych tworzyw sztucznych na zderzakach i nadkolach, a nawet powiększonych progów w stylu samochodów terenowych. Potężne nadkola mieszczą felgi o średnicy do 20-cali. Dzięki zastosowaniu elementów aluminiowych i wykonanych z wysokowytrzymałościowej stali, masa zmniejszyła się średnio o 80 kg, z czego 50 kg zrzucono z samego nadwozia.

Mercedes-Benz GLC | Trailer 2015

Nowoczesne wnętrze daje pasażerom więcej przestrzeni, m. in. dzięki większemu o 118 mm rozstawowi osi. Design deski rozdzielczej mocno nawiązuje do innych, najnowszych modeli Mercedesa. Nie brakuje tu dużego, jednoczęściowego panelu centralnego z charakterystycznymi, okrągłymi, potrójnymi otworami wentylacji i 7- lub 8,4-calowym ekranem systemu multimediów, obsługiwanego nowoopracowanym touchpadem. Ten element pozwala korzystać z jego powierzchni roboczej dokładnie w taki sam sposób jak z ekranu smartfona poprzez ruchy palcami, np. podczas przewijania menu czy powiększania lub zmniejszania obrazu. Można też na nim pisać palcem, a pismo zostanie odczytane przez system.

Obraz

Przestrzeń w kabinie zwiększyła się w każdym kierunku o 28-57 mm. Dopracowano karoserię i wnętrze nawet pod względem komfortu zajmowania miejsca. Powiększył się również bagażnik, który teraz ma pojemność 580 litrów, a po złożeniu oparć kanapy 1600 litrów. Maksymalna szerokość przestrzeni ładunkowej wzrosła o 150 mm. W wersji z zawieszeniem pneumatycznym istnieje możliwość obniżenia o 40 mm wysokości tylnej osi w celu łatwiejszego załadunku cięższych pakunków, a klapę bagażnika można otworzyć gestem stopy pod zderzakiem.

W Europie GLC będzie oferowany w trzech wersjach silnikowych:

  • GLC 220d – 4-cylindrowy diesel, 170 KM i 400 Nm
  • GLC 250d – 4-cylindrowy diesel, 204 KM i 500 Nm
  • GLC 250 – 4-cylindrowy benzynowy, 211 KM i 350 Nm
  • GLC 350 e – hybryda, 211+116 KM

Wszystkie wersje silnikowe będą współpracowały z napędem na cztery koła 4MATIC oraz przekładnią automatyczną 9G-TRONIC z częściowo magnezową obudową, dzięki czemu skrzynia jest lżejsza o 12 kg od poprzedniej. Napęd jest rozdzielany standardowo przez sprzęgło wielopłytkowe w stosunku 45-55 procent (przód-tył).

Obraz

O hybrydzie jeszcze niewiele wiadomo, ale wiemy już, że według danych producenta przejdzie dystans 34 km na prądzie, osiągnie prędkość maksymalną 235 km/h, przyspieszy do setki w 5,9 s i wyemituje średnio 60 gram CO2/km.

Nowością jest pneumatyczne zawieszenie opcjonalne AIR Body Control z elementami wykonanymi z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem węglowym, lżejszymi niż tradycyjne rozwiązania tego typu. Zawieszenie z miechami wielokomorowymi zapewnia płynną regulację siły tłumienia i pozwala przejść w tryb off-road jeżeli auto jest wyposażone w opcjonalny pakiet Off-Road Engineering. Wszystko ustawia się za pośrednictwem systemu DYNAMIC SELECT. W trybie sportowym zawieszenie obniża się o 15 mm. W trybie komfortowym i w sytuacjach wymagających maksymalnej stabilności prowadzenia, usztywnia się w czasie 60 milisekund. W trybie na bezdroża samochód unosi się o 50 mm. W tym trybie można wybrać rodzaj nawierzchni, po której samochód ma się poruszać. Poza tym nowy GLC może pracować w trybach: ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+ oraz INDYVIDUAL.

Obraz

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje elektroniczne systemy wspomagania jazdy takie jak system antykolizyjny, asystent świateł drogowych, asystent parkowania, aktywny system ostrzegania i reagowania na pojazdy zbliżające się z tyłu, aktywny asystent pasa ruchu, system kamer 360 stopni czy inteligentne oświetlenie adaptacyjne LED. Ponadto pasażerowie w razie wypadku są otoczeni poduszkami powietrznymi, z poduszkami chroniącymi miednicę i kolana włącznie.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie