Dealerzy wprost: brakuje specjalistów. Będzie jeszcze gorzej

Dealerzy wprost: brakuje specjalistów. Będzie jeszcze gorzej

Brakuje również lakierników
Brakuje również lakierników
Źródło zdjęć: © WP Autokult | WP Autokult
Mateusz Lubczański
20.03.2023 12:35, aktualizacja: 20.03.2023 15:51

Brak specjalistów nie jest zjawiskiem nowym, ale w ostatnim czasie problem zdecydowanie narastał. Związek Dealerów Samochodów zbadał te doniesienia.

Dealerzy samochodów mówią wprost – wykwalifikowanych pracowników coraz trudniej znaleźć, pomimo rosnącego zapotrzebowania, zwłaszcza na fachowców posiadających wiedzę potrzebną do serwisowania samochodów elektrycznych.

Największe zapotrzebowanie jest przede wszystkim na lakierników, blacharzy, ale również mechatroników i elektryków samochodowych. Nieco lepiej zaczyna wyglądać sytuacja w przypadku mechaników, gdzie dzięki powolnie wracającemu zainteresowaniu tym zawodem, braki kadrowe nie są aż tak bardzo odczuwalne. Jedyną kategorią, gdzie głosów neutralnych było więcej niż negatywnych, był zawód doradcy serwisowego.

Obecna sytuacja na rynku pracy wynika wprost z polityki edukacyjnej prowadzonej przez władze, właściwie od ponad 20 lat. Coraz większy nacisk na promocję edukacji "uniwersyteckiej" wśród młodzieży (często na kierunkach o wątpliwej przydatności dla gospodarki) skutkował marginalizowaniem zawodów technicznych. W przypadku już prawie całego pokolenia przygotowującego się do wejścia na rynek pracy, naturalnym skutkiem całej sytuacji było zrezygnowaniem z kształcenia w szkołach technicznych i zawodowych. To z kolei spowodowało bezpowrotne zamykanie tych szkół

Paweł TuzinekPrezes Związku Dealerów Samochodów

Związek rzucił też więcej światła na kwestię rentowności. Specyfika dealerskiego serwisu była bardziej odporna na ostatnie zawirowania niż działy sprzedaży samochodów. O ile dla działów sprzedaży samochodów nowych i używanych wyniki dotyczące rentowności były bardzo spolaryzowane (czyli bardzo dobry wynik w 2022 roku i bardzo pesymistyczne prognozy na rok 2023), tak dla serwisu odpowiedzi były dużo bardziej zrównoważone.

Wyniki raportu
Wyniki raportu© Związek Dealerów Samochodó | materiały prasowe

37 proc. ankietowanych udzieliło odpowiedzi, że rok 2022 jest zamykany ze wzrostem rentowności w zakresie serwisu. Nieco gorzej wyglądają prognozy na rok 2023. W tym wypadku już niecałe 20 proc. ankietowanych spodziewało się zwiększenia rentowności, a ponad 28 proc. uznało, że nie nastąpią żadne zmiany w tej kwestii.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (34)