Zmiana opon na zimowe: uważaj na "okazje". Zwróć uwagę na ważne oznaczenie

Przy wyborze ogumienia kierowcy kierują się rozmiarem, marką i datą produkcji. Ostatni parametr jest kluczowy z punktu widzenia trwałości i bezpieczeństwa użytkowania, a jednocześnie często zaniedbywany i niesprawdzany. Należy pamiętać, że im starsza opona tym jej parametry użytkowe są gorsze.

Opona zimowaOpona zimowa
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Maciej Gis

Przy zakupie opony patrzymy na cenę i rozmiar. Data produkcji jest liczbą, na którą wiele osób nie patrzy. Zakładamy, że skoro kupujemy opony nowe, to są nowe. Niekoniecznie.

Jak sprawdzić datę produkcji opony?

Akronim DOT oznacza Departament Transportu (z ang. Department of Transportation) i pochodzi od nazwy amerykańskiej instytucji rządowej zajmującej się homologowaniem wyrobów motoryzacyjnych. Skrót DOT wraz z trzema bądź czterema cyframi pozwala zidentyfikować datę produkcji opony.

W zależności od okresu produkcji ogumienia numer DOT składa się ciągu cyfr, w których dwie pierwsze określają tydzień, a pozostałe rok produkcji. Na przykład DOT 255 symbolizuje, że opona została wyprodukowana w 25-tygodniu 1985 bądź… 1995 roku (jeśli na dacie jest znak trójkąta, to opona powstała w ostatniej dekadzie dwudziestego wieku).

Dla ułatwienia orientacji po 2000 roku zaczęto stosować czterocyfrowy, bardziej klarowny zapis. I tak DOT 2512 świadczy, że opona została wyprodukowana w 25-tygodniu 2012 roku. Ponieważ guma ulega naturalnym procesom starzenia, to z punktu widzenia klienta istotne jest, kiedy została wyprodukowana i jak długo może być bezpiecznie użytkowana.

Zgodnie z polską normą PN – C94300 dotyczącą "Ogumienia – pakowania, przechowywania i transportu", opony do 3 lat od daty produkcji mogą być magazynowane, dystrybuowane i sprzedawane, uwzględniając właściwe warunki ich przechowywania.

Bardzo dobre warunki przechowywania kół z oponami
Bardzo dobre warunki przechowywania kół z oponami © fot. Mariusz Zmysłowski

Eksperci zwracają uwagę, że nieużywana, ale odpowiednio przechowywana, nawet kilkuletnia opona jest tak samo dobra jak nowa. Optymalne magazynowanie powoduje, że guma zachowuje swoje właściwości nawet przez około 10 lat. Niemniej warto już po 5 latach robić coroczny przegląd ich stanu u wulkanizatora.

Oprócz samego analizowania własnych opon warto też sprawdzać opony, które się kupuje. Szczególnie łatwo o wpadkę, jeśli połasimy się na "okazję". Podejrzanie tanie opony u niedużego sprzedawcy mogą mieć obniżoną cenę nie bez powodu. Być może nie kupicie opony, która w chwili zakupu nie będzie się nadawać do jazdy, ale może być tak, że ma już za sobą kilka lat magazynowania, przez co znacznie krócej będzie nadawać się do eksploatacji na waszych kołach.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟