WAŻNE
TERAZ

Podejrzenie cholery w Polsce. U pacjentki wykryto bakterię, trwają badania

Czyszczenie i pielęgnacja felg aluminiowych - poradnik

Odpowiedni wzór alufelg znacznie poprawia wygląd samochodu. Dobrze wykonane i polakierowane felgi są trwałe, jednak aby zachować ich dobry wygląd, należy o nie odpowiednio dbać. Jak to robić?

Felgi aluminiowe też czasem wymagają porządnego czyszczeniaFelgi aluminiowe też czasem wymagają porządnego czyszczenia
Źródło zdjęć: © fot. Maciej Rowiński
Adam Szczęsny
16

Na rynku dostępne są różnego rodzaju środki chemiczne do felg. Należy jednak pamiętać, że są to środki agresywne. W zależności od jakości powłoki lakierniczej mogą mieć na nią destrukcyjny wpływ.

Alkohol, benzyna czy inne chemiczne rozpuszczalniki lub substancje myjące na bazie kwasów, zwłaszcza w dużym stężeniu, mogą spowodować uszkodzenie lub odbarwienie zewnętrznej warstwy lakieru. Umycie silnym preparatem na bazie kwasów nielakierowanej felgi z polerowanego aluminium, felgi anodyzowanej czy chromowanej może ją nieodwracalnie zniszczyć.

Uważajmy na automatyczne myjnie samochodowe - w niektórych stosowane są agresywne środki czyszczące do usunięcia brudu i osadu. W innych można spotkać twarde szczotki do mycia felg i opon. Środki chemiczne i twarde szczotki mogą spowodować uszkodzenie wykończenia felg i samego lakieru. Przed skorzystaniem z myjni warto zapytać obsługę, jakich używają środków chemicznych, oraz zobaczyć, jak wygląda sprzęt myjący.

Do czyszczenia drobin smoły, które przylegają do aluminiowych kół, należy użyć specjalistycznych środków oczyszczających. Dzięki temu można zapobiec powstaniu trwałych plam. Niektórzy używają w tym celu rozcieńczonego płynu do czyszczenia silnika bądź benzyny ekstrakcyjnej, jednak może to powodować matowienie felg.

Dlatego lepszym rozwiązaniem okazuje się zwykły, neutralny szampon samochodowy odpowiednio rozcieńczony z wodą. Regularne mycie wodą z szamponem może z powodzeniem zastąpić mocny środek chemiczny.

Częste mycie zapobiega osadzaniu się warstwy pyłu z klocków hamulcowych, która później jest trudna do usunięcia. Zaniedbana felga może wymagać nawet zeszlifowania warstwy lakieru oraz jej powtórnego polakierowania.

Felgi najlepiej myć gąbką, ewentualnie szczotką z miękkim włosiem. Twarde włosie może głęboko zarysować lakier. Myjka ciśnieniowa znacznie przyspiesza mycie samochodu i samych felg. Odpowiednio używana nie wpływa negatywnie na felgi aluminiowe. Duże ciśnienie pozwala na dokładne umycie całej felgi.

Należy być ostrożnym przy myciu starszych felg z odpryskami lakieru czy ogniskami korozji. Duże ciśnienie może powodować odrywanie się płatów lakieru w tych miejscach.

Warto okresowo, np. co miesiąc, nawoskować koła. Warstwa wosku zabezpiecza felgi przed działaniem czynników atmosferycznych oraz przyleganiem brudu. Przed nawoskowaniem należy dokładnie umyć i wysuszyć felgi. Dopiero wtedy można je nawoskować. Dostępne są specjalne woski przeznaczone do felg aluminiowych, wystarczy jednak użyć zwykłego wosku do karoserii, który jest powszechnie  dostępny i po prostu tańszy.

Specjalnej troski wymagają felgi polerowane czy chromowane. Trzeba je woskować znacznie częściej – nawet raz w tygodniu. Takie felgi łatwo się rysują, więc trzeba je również co jakiś czas spolerować pastą lekko ścierną, po czym nawoskować.

Nie należy myć felg bezpośrednio po jeździe samochodem. Felgi szybko i dość mocno się nagrzewają. Myjąc chłodne koła, unikniemy zniszczenia lakieru i przezroczystej powłoki na felgach. Ponadto woda z szamponem wysychająca na gorącej powierzchni zostawia plamy.

Prawidłowa eksploatacja alufelg polega na ich systematycznym myciu i konserwowaniu. Częste mycie felg zapobiega osadzaniu się pyłów z klocków hamulcowych, a woskowanie chroni lakier przed czynnikami atmosferycznymi. Woskowanie oraz polerowanie felg chromowanych i polerowanych przedłuża ich dobry stan i wygląd.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Najoszczędniejsze diesle do 50 tys. zł. Zawiozą cię do Chorwacji prawie za darmo
Najoszczędniejsze diesle do 50 tys. zł. Zawiozą cię do Chorwacji prawie za darmo
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć