Czy to już czas na instalację LPG? Sprawdź w tabeli i masz odpowiedź
Samochodowe instalacje autogazu zyskują na popularności w obliczu wzrostu cen benzyny i diesla. Czy to się opłaca? Kto jest niezdecydowany, może to sobie policzyć. Albo sprawdzić to w przygotowanych poniżej tabelach.
24.03.2022 | aktual.: 14.03.2023 12:49
Kiedy gaz mi się zwróci?
Obsługa poniższych tabel jest bardziej intuicyjna niż klasycznych kalkulatorów opłacalności LPG, choć rozbudowane kalkulatory to bardziej kompletne narzędzia, pokazujące również potencjalne oszczędności na paliwie i poniesione koszty.
Tabele, które przygotowałem, dają tylko konkretną odpowiedź na pytanie: kiedy zwróci się montaż instalacji autogazu?
Dlaczego akurat w ten sposób? Ponieważ obecnie ceny paliw są bardzo niestabilne, a prognozy na najbliższe dni mogą być zupełnie inne już w kolejnym tygodniu. Konia z rzędem temu, kto jest w stanie przewidzieć, ile będą w przyszłości kosztowały paliwa. Realne jest tylko tu i teraz, a najważniejsze to, jak szybko zwróci się instalacja.
Założenia do obliczeń znajdziecie na dole w tabelach. Wszystkie obliczenia wykonałem kalkulatorem LPG przygotowanym przez gazeo.pl, moim zdaniem najbardziej kompletnym z dostępnych narzędzi w sieci. Wprowadziłem jedynie korekty w cenach montażu instalacji. Jak czytać tabelę?
Wystarczy wybrać miesięczny przebieg (w kolumnie), jaki pokonujecie swoim autem i z odpowiedniego wiersza średnie zużycie paliwa waszego samochodu. Macie wprost odpowiedź, po ilu miesiącach zwróci wam się instalacja LPG i zaczniecie "zarabiać". Poniższa tabela dotyczy aut z silnikiem, który ma wtrysk pośredni (tzw. wielopunktowy).
Zużycie benzyny / przebieg miesięczny | 500 km | 1000 km | 1500 km | 2000 km |
5 l/100 km | 49 | 25 | 16 | 12 |
6 l/100 km | 41 | 21 | 14 | 10 |
7 l/100 km | 35 | 18 | 12 | 9 |
8 l/100 km | 31 | 15 | 10 | 8 |
9 l/100 km | 27 | 14 | 9 | 7 |
10 /100 km | 25 | 12 | 8 | 6 |
11 l/100 km | 22 | 11 | 7 | 6 |
12 l/100 km | 21 | 10 | 7 | 5 |
13 l/100 km | 19 | 9 | 6 | 5 |
14 l/100 km | 18 | 9 | 6 | 4 |
15 l/100 km | 16 | 8 | 5 | 4 |
Założenia do obliczeń: 1. ceny: Pb=6,8 zł; LPG=3,8 zł 2. Cena instalacji LPG=3000 zł 3. Zużycie LPG wyższe o 15 proc. 4. Uwzględnione koszty serwisu i badań technicznych 5. Uwzględnione koszty benzyny do rozruchu
|
Druga tabela jest dokładnie takim samym narzędziem, ale przygotowanym dla samochodów z wtryskiem bezpośrednim i z klasyczną instalacją LPG z dotryskiem benzyny.
Zużycie benzyny / przebieg miesięczny | 1000 km | 1500 km | 2000 km | 2500 km |
5 l/100 km | 48 | 32 | 24 | 19 |
6 l/100 km | 40 | 27 | 20 | 16 |
7 l/100 km | 35 | 23 | 19 | 14 |
8 l/100 km | 30 | 20 | 15 | 12 |
9 l/100 km | 27 | 18 | 13 | 11 |
10 /100 km | 24 | 16 | 12 | 10 |
11 l/100 km | 22 | 15 | 11 | 9 |
12 l/100 km | 20 | 13 | 10 | 8 |
13 l/100 km | 19 | 12 | 9 | 7 |
14 l/100 km | 17 | 12 | 9 | 7 |
15 l/100 km | 16 | 11 | 8 | 6 |
Założenia do obliczeń: 1. ceny: Pb=6,8 zł; LPG=3,8 zł 2. Cena instalacji LPG=5000 zł 3. Zużycie LPG wyższe o 15 proc. 4. Uwzględnione koszty serwisu i badań technicznych 5. Uwzględnione koszty benzyny do rozruchu i dotrysku |
Co mówią miesiące?
Pozostaje jeszcze pytanie dla osób, które niekoniecznie wiedzą, jak długo to jest korzystnie, a kiedy niekorzystnie.
By to ocenić, powinniście przede wszystkim sami odpowiedzieć sobie na pytanie: jak długo zamierzam jeździć tym autem po montażu LPG? Jeśli np. tylko dwa lata, to montaż instalacji, która zwraca się dłużej niż rok nie ma żadnego sensu. Co do zasady można przyjąć, że:
- zwrot w ciągu 12 miesięcy - bardzo opłacalny,
- zwrot do 24 miesięcy - opłacalny,
- zwrot do 36 miesięcy - opłacalny, do rozważenia
- zwrot powyżej 36 miesięcy - warunkowo opłacalny (duże przebiegi, duże zużycie paliwa)
A jeśli ceny paliw będą inne?
Oczywiście ceny paliw mogą, a nawet prawdopodobnie będą się różnić w przyszłości. Jednak w obliczaniu opłacalności montażu autogazu liczą się nie ceny, ale relacje cen. Jakby tego było mało, niezależnie od relacji, im wyższe ceny benzyny i gazu, tym opłacalność montażu też jest wyższa.
Poniższa tabela odpowiada na pytanie: jak długo będzie się zwracał montaż instalacji LPG w zależności od relacji ceny benzyny do gazu? Jest to obliczenie dla przykładowego, jednego auta, zużywającego przeciętnie 8 l/100 km i z wtryskiem pośrednim. Liczby zaznaczone na czerwono to scenariusze bardzo mało prawdopodobne, wręcz nierealne.
cena benzyny / cena autogazu | 5,5 zł/l | 6,0 zł/l | 6,5 zł/l | 7,0 zł/l | 7,5 zł/l | 8,0 zł/l |
2,5 zł/l | 11 | 10 | 8 | 7 | 6 | 6 |
3,0 zł/l | 15 | 12 | 10 | 8 | 7 | 7 |
3,5 zł/l | 20 | 15 | 12 | 10 | 9 | 8 |
4,0 zł/l | 33 | 21 | 16 | 13 | 10 | 9 |
4,5 zł/l | 92 | 36 | 22 | 16 | 13 | 11 |
5,0 zł/l | --- | 132 | 41 | 24 | 17 | 13 |
Przyjęte założenia: 1. Zużycie benzyny 8,0 l/100 km 2. Zużycie LPG wyższe o 15 proc. 3. Cena instalacji do wtrysku pośredniego 3000 zł 4. Przebieg roczny 15 000 km 5. Uwzględnione koszty serwisu i dodatkowych badań technicznych 6. Uwzględnione koszty benzyny do uruchamiania
Na czerwono zaznaczyłem mało prawdopodobne relacje cen |
Powyższa tabela doskonale pokazuje, że wysokie ceny LPG w obliczy wysokich cen benzyny nie wpływają negatywnie na czas zwrotu montażu instalacji. Nawet gaz po 5 zł - a takich cen jeszcze nie mieliśmy w historii - nie jest powodem, by od niego odchodzić, jeśli benzyna będzie kosztowała 7,5-8,0 zł/l. Pomimo iż relacja jest mało korzystna.