Czy można polegać na elektronice w terenie? Bardziej, niż wam się wydaje

Kiedy w 1996 roku zadebiutowała pierwsza Toyota Land Cruiser z rodziny Prado, fani terenówek byli w szoku. Niezależne zawieszenie wzbudziło sensację. Dwa lata później zaprezentowano Land Rovera Discovery bez blokad, ale z kontrolą trakcji. Co za bluźnierstwo! W latach 90. terenówki stawały się coraz bardziej "elektroniczne". Obecna generacja Land Cruisera pokazuje, że nic w tym złego – wprost przeciwnie. Zobacz wideo!

Marcin Łobodziński

Aby pokazać, jak elektronika jest skuteczna, pojechałem na tor Modlin, gdzie do dyspozycji miałem Toyotę Land Cruiser – jedną z ostatnich prawdziwych terenówek, za to nafaszerowaną elektroniką. Gdyby to auto pojawiło się na rynku 20 lat temu, wielbiciele takich pojazdów, a szczególnie toyot, kręcili by głowami z niedowierzaniem. Dziś można patrzyć z niedowierzaniem, jak systemy elektroniczne są skuteczne.

W 1998 roku Land Rover pokazał, że samochód terenowy ze stałym napędem na cztery koła może się obejść bez blokad mechanizmów różnicowych. W zamian zaoferował system ETC, czyli kontroli trakcji, która działa tak, by wspierać przenoszenie momentu na podłoże. Okazało się, że w aucie, które 99 proc. czasu i tak spędza na asfalcie, z powodzeniem zastępuje blokady.

W 2000 r. takie, ale jeszcze skuteczniejsze rozwiązanie o nazwie TRC trafiło do Land Cruisera 100. Dwa lata później pojawiła się ewolucja - system A-TRC w Land Cruiserze 120. Od tej pory pojawiało się w kolejnych terenówkach Toyoty, również w Hiluxie.

W 2007 roku zadebiutowała Toyota Land Cruiser J20, pierwszy samochód terenowy z tempomatem do jazdy po bezdrożach. System Crawl stał się w pewnym sensie zwieńczeniem tego, co było nieuniknione – wprowadzenia do auta produkcyjnego niemal w pełni automatycznej jazdy w terenie dla osób, które nie mają wystarczających umiejętności. Z czasem inni producenci terenówek, jak Land Rover i Jeep zastosowali podobne rozwiązania.

Co ciekawe, rozwój technologii wspomagającej jazdę offroad nie ustaje, pomimo że samochody terenowe znikają z rynku. Wiele rozwiązań trafia już do klasycznych SUV-ów. Nowe modele korzystają np. z kamer podwoziowych czy systemów blokujących koła, umożliwiających zawracanie w miejscu. Ciekawe, co przyniesie przyszłość, kiedy terenówki staną się w pełni elektryczne.

Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech