WAŻNE
TERAZ

Kaczyński umywa ręce w sprawie Mejzy, zdecyduje klub PiS. Znamy kulisy

Czy można polegać na elektronice w terenie? Bardziej, niż wam się wydaje

Kiedy w 1996 roku zadebiutowała pierwsza Toyota Land Cruiser z rodziny Prado, fani terenówek byli w szoku. Niezależne zawieszenie wzbudziło sensację. Dwa lata później zaprezentowano Land Rovera Discovery bez blokad, ale z kontrolą trakcji. Co za bluźnierstwo! W latach 90. terenówki stawały się coraz bardziej "elektroniczne". Obecna generacja Land Cruisera pokazuje, że nic w tym złego – wprost przeciwnie. Zobacz wideo!

Marcin Łobodziński

Aby pokazać, jak elektronika jest skuteczna, pojechałem na tor Modlin, gdzie do dyspozycji miałem Toyotę Land Cruiser – jedną z ostatnich prawdziwych terenówek, za to nafaszerowaną elektroniką. Gdyby to auto pojawiło się na rynku 20 lat temu, wielbiciele takich pojazdów, a szczególnie toyot, kręcili by głowami z niedowierzaniem. Dziś można patrzyć z niedowierzaniem, jak systemy elektroniczne są skuteczne.

W 1998 roku Land Rover pokazał, że samochód terenowy ze stałym napędem na cztery koła może się obejść bez blokad mechanizmów różnicowych. W zamian zaoferował system ETC, czyli kontroli trakcji, która działa tak, by wspierać przenoszenie momentu na podłoże. Okazało się, że w aucie, które 99 proc. czasu i tak spędza na asfalcie, z powodzeniem zastępuje blokady.

W 2000 r. takie, ale jeszcze skuteczniejsze rozwiązanie o nazwie TRC trafiło do Land Cruisera 100. Dwa lata później pojawiła się ewolucja - system A-TRC w Land Cruiserze 120. Od tej pory pojawiało się w kolejnych terenówkach Toyoty, również w Hiluxie.

W 2007 roku zadebiutowała Toyota Land Cruiser J20, pierwszy samochód terenowy z tempomatem do jazdy po bezdrożach. System Crawl stał się w pewnym sensie zwieńczeniem tego, co było nieuniknione – wprowadzenia do auta produkcyjnego niemal w pełni automatycznej jazdy w terenie dla osób, które nie mają wystarczających umiejętności. Z czasem inni producenci terenówek, jak Land Rover i Jeep zastosowali podobne rozwiązania.

Co ciekawe, rozwój technologii wspomagającej jazdę offroad nie ustaje, pomimo że samochody terenowe znikają z rynku. Wiele rozwiązań trafia już do klasycznych SUV-ów. Nowe modele korzystają np. z kamer podwoziowych czy systemów blokujących koła, umożliwiających zawracanie w miejscu. Ciekawe, co przyniesie przyszłość, kiedy terenówki staną się w pełni elektryczne.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"