Czujnik położenia wałka rozrządu: co to jest i ile kosztuje?

Czujnik położenia wałka rozrządu to jeden z elementów odpowiadających za właściwą pracę jednostki napędowej. Za jego sprawą możliwe jest dokładne określenie pozycji rozrządu.

Rozrząd, wałki rozrząduRozrząd, wałki rozrządu
Źródło zdjęć: © Cherdchanok Treevanchai / Getty Images
Maciej Gis

Zadaniem czujnika, współpracującego z sensorem wału korbowego, jest precyzyjne określenie pozycji krzywek sterujących zaworami pierwszego cylindra w stosunku do położenia wału korbowego. Dzięki temu komputer sterujący wylicza m.in. właściwy moment wtrysku paliwa (w przypadku wtrysku sekwencyjnego), steruje zaworem elektromagnetycznym (w układach wtryskowych z pompowtryskiwaczami) oraz zapobiega tzw. spalaniu stukowemu. Z czujnika wałka rozrządu może także pochodzić sygnał informujący komputer pojazdu, o tym czy silnik jest uruchomiony.

Sensor położenia wałka rozrządu pracuje zgodnie z zasadą efektu Halla – weryfikuje on położenie wieńca koła zębatego umieszczonego na wałku rozrządu poprzez zmianę napięcia wywołaną obrotem koła (a dokładniej wywołaną przez to zmianę pola magnetycznego). Zmiana napięcia w przetworniku Halla (umieszczonego w głowicy czujnika) przetwarzana jest na konkretne dane, przekazywane i analizowane przez sterownik silnika.

Czujnik położenia wałka rozrządu - usterki

Typowym przykładem usterki czujnika położenia wałka rozrządu jest praca modułu sterującego silnika w trybie awaryjnymcheck engine i zapis kodu błędu w rejestrze modułu. Powodem awarii może być uszkodzenie mechaniczne, zwarcie wewnętrzne, uszkodzenie przewodu pod napięciem lub uszkodzenie koła sygnałowego.

Defekt czujnika powoduje niestabilną pracę jednostki napędowej. Może być również przyczyną unieruchomienia pojazdu.

Czujnik położenia wałka rozrządu - naprawa, cena

Naprawa polega na odłączeniu wtyczki elektrycznej i śrub mocujących czujnik do korpusu silnika, następnie zamontowaniu nowego elementu i ponownym podłączeniu do instalacji elektrycznej. Po zastąpieniu niesprawnego sensora należy podłączyć skaner diagnostyczny w celu wykasowania zapamiętanego błędu. Koszt fabrycznie nowego czujnika – trzeba pamiętać, że jest to element nienaprawialny – wynosi od ok. 50 do 500 zł, w zależności od producenta, modelu i wersji silnikowej auta.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇