Czujnik położenia wałka rozrządu: co to jest i ile kosztuje?

Czujnik położenia wałka rozrządu to jeden z elementów odpowiadających za właściwą pracę jednostki napędowej. Za jego sprawą możliwe jest dokładne określenie pozycji rozrządu.

Rozrząd, wałki rozrząduRozrząd, wałki rozrządu
Źródło zdjęć: © Cherdchanok Treevanchai / Getty Images
Maciej Gis

Zadaniem czujnika, współpracującego z sensorem wału korbowego, jest precyzyjne określenie pozycji krzywek sterujących zaworami pierwszego cylindra w stosunku do położenia wału korbowego. Dzięki temu komputer sterujący wylicza m.in. właściwy moment wtrysku paliwa (w przypadku wtrysku sekwencyjnego), steruje zaworem elektromagnetycznym (w układach wtryskowych z pompowtryskiwaczami) oraz zapobiega tzw. spalaniu stukowemu. Z czujnika wałka rozrządu może także pochodzić sygnał informujący komputer pojazdu, o tym czy silnik jest uruchomiony.

Sensor położenia wałka rozrządu pracuje zgodnie z zasadą efektu Halla – weryfikuje on położenie wieńca koła zębatego umieszczonego na wałku rozrządu poprzez zmianę napięcia wywołaną obrotem koła (a dokładniej wywołaną przez to zmianę pola magnetycznego). Zmiana napięcia w przetworniku Halla (umieszczonego w głowicy czujnika) przetwarzana jest na konkretne dane, przekazywane i analizowane przez sterownik silnika.

Czujnik położenia wałka rozrządu - usterki

Typowym przykładem usterki czujnika położenia wałka rozrządu jest praca modułu sterującego silnika w trybie awaryjnymcheck engine i zapis kodu błędu w rejestrze modułu. Powodem awarii może być uszkodzenie mechaniczne, zwarcie wewnętrzne, uszkodzenie przewodu pod napięciem lub uszkodzenie koła sygnałowego.

Defekt czujnika powoduje niestabilną pracę jednostki napędowej. Może być również przyczyną unieruchomienia pojazdu.

Czujnik położenia wałka rozrządu - naprawa, cena

Naprawa polega na odłączeniu wtyczki elektrycznej i śrub mocujących czujnik do korpusu silnika, następnie zamontowaniu nowego elementu i ponownym podłączeniu do instalacji elektrycznej. Po zastąpieniu niesprawnego sensora należy podłączyć skaner diagnostyczny w celu wykasowania zapamiętanego błędu. Koszt fabrycznie nowego czujnika – trzeba pamiętać, że jest to element nienaprawialny – wynosi od ok. 50 do 500 zł, w zależności od producenta, modelu i wersji silnikowej auta.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało