WAŻNE
TERAZ

Wszystko jasne. Papież wybrał nowego metropolitę krakowskiego

Manualną skrzynię biegów zniszczysz prostym błędem. Oducz się nawyku, bo sporo kosztuje

Traktujesz dźwignię zmiany biegów jak podłokietnik, opierając na niej dłoń podczas jazdy? Dla wielu jest to co prawda bardzo wygodne, ale cierpi na tym sama przekładnia. Stosując długotrwale ten nawyk, możemy narazić się na spore koszty.

Niektóre nawyki mają negatywny wpływ na żywotność manualnej skrzyniNiektóre nawyki mają negatywny wpływ na żywotność manualnej skrzyni
Źródło zdjęć: © fot. Maciej Rowiński
Filip Buliński

Chociaż automatyczne przekładnie stają się coraz popularniejsze, duża część samochodów, szczególnie tych używanych, wyposażona jest w manualną skrzynię biegów. Poza jazdą z nogą na sprzęgle, jednym z najczęstszych nawyków, negatywnie na nią wpływających jest uporczywe trzymanie ręki na gałce zmiany biegów.

Dla wielu jest to z pewnością bardzo wygodne, ale traktowanie drążka jak podłokietnika nie tylko nie służy skrzyni, ale też wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Trzymając tylko jedną rękę na kierownicy, nasza ewentualne reakcja na zagrożenie na drodze może się opóźnić.

Może się zresztą wydawać, że ciężar naszej ręki (który w naszym mniemaniu na pewno jest znikomy) nie wpłynie na żywotność skrzyni. Otóż nie. Opierając rękę na drążku, nie tylko wywołujemy niepotrzebne i niepożądane obciążenie na poszczególnych częściach, ale często mimowolnie inicjujemy ruchy dźwigni w różne strony.

Które elementy są narażone? M.in. widełki, które współpracując z piastą, włączają kolejny bieg. Pod naciskiem kontakt między elementami jest stały, przez co widełki sukcesywnie się wycierają. Dodatkowe obciążenie występuje także na wybieraku, przyspieszając jego zużycie. Można to porównać do sytuacji, w której cały czas dajemy skrzyni sygnał, że chcemy zmienić bieg, co negatywnie wpływa także na synchronizatory.

W efekcie takie zachowanie będzie skutkowało mniejszą precyzją przy przełączaniu biegów, zacinaniem się dźwigni, pojawieniem się zgrzytów lub nawet wypadaniem biegów podczas jazdy. O ile stosunkowo wcześnie zauważymy pierwsze symptomy, mamy szansę uniknąć dużych wydatków. Bagatelizując sprawę i nie rezygnując z pozornie wygodnego nawyku, narażamy się już na kosztowne naprawy. Nieprawidłowa współpraca poszczególnych elementów będzie postępować i wpływać na kolejne części w skrzyni.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Będą nowe uprawnienia na prawo jazdy kat. B. Rząd podał wstępną datę
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h dostanie mandat
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Chcieli oszukać system. Dostali 200 punktów karnych i mandaty
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Thule prezentuje nowy boks bagażowy na hak. Arcos XL będzie idealny na zimowe wyjazdy
Thule prezentuje nowy boks bagażowy na hak. Arcos XL będzie idealny na zimowe wyjazdy
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀