Co zrobić ze starymi akumulatorami z elektryków? Nissan ma na to sposób

Nissan Leaf – jeden z najpopularniejszych samochodów elektrycznych świata – jest oferowany niemal od 8 lat. To oznacza, że ogniwa pierwszych egzemplarzy zaczynają wykazywać ślady zużycia. Co producent zamierza zrobić ze starymi akumulatorami?

Nissan Leaf - nie grzeszy urodą, ale spopularyzował samochody elektryczne dla luduNissan Leaf - nie grzeszy urodą, ale spopularyzował samochody elektryczne dla ludu
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Akumulatory litowo-jonowe, choć powszechne i ciągle rozwijane, nadal nie są idealnym rozwiązaniem dla samochodów elektrycznych. Nie tylko wykorzystują rzadkie pierwiastki jak lit czy kobalt, ale też ich możliwości zależą od temperatury i wieku. Intensywnie eksploatowane układy w Nissanach zaczynają wykazywać pierwsze ślady zużycia. Z tym fantem trzeba coś zrobić, skoro od wprowadzenia Leafa na rynek sprzedano już 300 tys. egzemplarzy.

Japoński producent gwarantuje, że akumulatory utrzymają przynajmniej 66 proc. wydajności po 160 tys. km lub 96 miesiącach użytkowania. Pierwsze badania wskazują na utratę 20 proc. wydajności po 5 latach w przypadku mniejszych i starszych ogniw. Nowsze układy o pojemności 30 kWh tracą nieco więcej. Dla porównania, rozwiązania wykorzystane w Tesli (Model S i X) tracą zaledwie 10 proc przy większych przebiegach.

Obraz
© mat. prasowe

Niezależnie jednak od marki, problem będzie narastał. Dlatego też Nissan przygotował możliwość wymiany ogniw na zregenerowane układy. Akumulatory o pojemności 24 kWh można otrzymać w cenie od 3650 dol. Później w ofercie znajdą się fabrycznie nowe ogniwa – w przypadku pojemności 40 kWh mowa o cenie sięgającej nawet 10 tys. dol.

THE REBORN LIGHT 生まれ変わっても、人のために。 #TheRebornLight

Co stanie się ze starymi elementami? Nissan podłączy je do baterii słonecznych i wykorzysta do zasilania latarni, które nie są podpięte do sieci energetycznej. Projekt na razie zostanie uruchomiony w japońskim mieście Namie, które 2011 roku musiało zmierzyć się z trzęsieniem ziemi i tsunami. Inni producenci planują wykorzystanie ogniw w formie domowych magazynów energii ładowanych przez panele słoneczne czy energię wiatrową.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇