Co zrobić ze starymi akumulatorami z elektryków? Nissan ma na to sposób

Nissan Leaf – jeden z najpopularniejszych samochodów elektrycznych świata – jest oferowany niemal od 8 lat. To oznacza, że ogniwa pierwszych egzemplarzy zaczynają wykazywać ślady zużycia. Co producent zamierza zrobić ze starymi akumulatorami?

Nissan Leaf - nie grzeszy urodą, ale spopularyzował samochody elektryczne dla luduNissan Leaf - nie grzeszy urodą, ale spopularyzował samochody elektryczne dla ludu
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Akumulatory litowo-jonowe, choć powszechne i ciągle rozwijane, nadal nie są idealnym rozwiązaniem dla samochodów elektrycznych. Nie tylko wykorzystują rzadkie pierwiastki jak lit czy kobalt, ale też ich możliwości zależą od temperatury i wieku. Intensywnie eksploatowane układy w Nissanach zaczynają wykazywać pierwsze ślady zużycia. Z tym fantem trzeba coś zrobić, skoro od wprowadzenia Leafa na rynek sprzedano już 300 tys. egzemplarzy.

Japoński producent gwarantuje, że akumulatory utrzymają przynajmniej 66 proc. wydajności po 160 tys. km lub 96 miesiącach użytkowania. Pierwsze badania wskazują na utratę 20 proc. wydajności po 5 latach w przypadku mniejszych i starszych ogniw. Nowsze układy o pojemności 30 kWh tracą nieco więcej. Dla porównania, rozwiązania wykorzystane w Tesli (Model S i X) tracą zaledwie 10 proc przy większych przebiegach.

Obraz
© mat. prasowe

Niezależnie jednak od marki, problem będzie narastał. Dlatego też Nissan przygotował możliwość wymiany ogniw na zregenerowane układy. Akumulatory o pojemności 24 kWh można otrzymać w cenie od 3650 dol. Później w ofercie znajdą się fabrycznie nowe ogniwa – w przypadku pojemności 40 kWh mowa o cenie sięgającej nawet 10 tys. dol.

THE REBORN LIGHT 生まれ変わっても、人のために。 #TheRebornLight

Co stanie się ze starymi elementami? Nissan podłączy je do baterii słonecznych i wykorzysta do zasilania latarni, które nie są podpięte do sieci energetycznej. Projekt na razie zostanie uruchomiony w japońskim mieście Namie, które 2011 roku musiało zmierzyć się z trzęsieniem ziemi i tsunami. Inni producenci planują wykorzystanie ogniw w formie domowych magazynów energii ładowanych przez panele słoneczne czy energię wiatrową.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony