Używany Citroën XM - typowe awarie i problemy

Jeśli ktoś z Waszych znajomych kupiłby sobie teraz Citroëna XM, na pewno popukalibyście się w głowę i powiedzieli, że trzeba było brać coś innego. Tyle że ten ekscentryczny francuz ma w sobie to coś, czego nie znajdziecie u konkurencji - i nie jest to nic abstrakcyjnego!

Citroen XMCitroen XM
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Citroen
Artur Kuśmierzak

Historia modelu

W rzeczywistości niestety jednak nigdy nie podjęło z nimi bezpośredniej walki o klienta, a stało się jedynie niszowym modelem wybieranym przez ekscentryków czy koneserów. W 1990 roku XM zdobył pierwsze miejsce w konkursie European Car of the Year.

Ze względu na chęć zwiększenia sprzedaży w 1994 roku Francuzi zdecydowali się na przeprowadzenie modernizacji auta. Przestylizowano wnętrze, zmieniono charakterystykę zawieszenia tak, aby poprawić zachowanie auta na drodze oraz zastosowano system tylnych kół skrętnych zaadoptowany z modelu Xantia.

Wzrosła też moc, poprawiło się przyspieszenie, a każdy egzemplarz został wyposażony w poduszkę powietrzną kierowcy. Niestety pomimo starań Citroën XM sprzedawał się coraz gorzej, jednak Francuzi brnęli w zaparte i można go było kupić w salonach aż do 2000 roku. W ciągu około 10 lat produkcji sprzedano zaledwie 330 000 sztuk tego modelu.

Silniki

  • R4 2,0 (110, 116, 121 - 132 KM)
  • R4 2,0 Turbo (145 - 147 KM)
  • V6 2,9 (190 KM)
  • V6 3,0 (167, 170 - 200 KM)

Diesle:

  • R4 2,1 D12 (80 KM)
  • R4 2,1 Turbo D (109 KM)
  • R4 2,1 Turbo D12 (110 KM)
  • R4 2,5 Turbo D (129 KM)

Największą bolączką chyba wszystkich jednostek napędowych w XM są wycieki oleju zwłaszcza w miejscu łączącym skrzynię biegów z silnikiem, a także uciążliwe awarie osprzętu. Dla oszczędnych optymalnym wyborem będzie 109-konny wariant 2,1 Turbo D, który co prawda nie czyni z modelu XM rajdówki, ale jego elastyczność i dynamika jest naprawdę zaskakująco dobra.

Kierowcy szukający choć odrobiny przyjemności z szybkiej jazdy powinni wybrać topową V6, dzięki której XM pierwszą setkę osiąga w 8,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 235 km/h. Trzeba jednak pamiętać o tym, że silnik ten nie obchodzi się oszczędnie z paliwem, ale za to podobno dobrze współpracuje z instalacją LPG.

Awaryjność

Jakie awarie występują w tym aucie najczęściej? Przede wszystkim problemy z zaśniedziałą instalacją elektryczną firmy Bosch, która skutecznie potrafi wywołać bunt urządzeń pokładowych i innych systemów, nie mówiąc już nawet o kompletnym unieruchomieniu auta. Na szczęście w egzemplarzach po liftingu problem został w dużym stopniu rozwiązany.

Pewnie trudno będzie Wam w to uwierzyć, ale zarówno zawieszenie, układ kierowniczy jak i hamulcowy korzystają z jednego płynu i niestety dość kapryśnej wspólnej pompy. Dla własnego bezpieczeństwa należy więc regularnie sprawdzać poziom tego płynu, bo w wyniku rozszczelnienia przewodów lubi czasem wyciekać.

Niestety nie są to jedyne problemy związane z zawieszeniem. Powszechnie spotykanym problemem są również pękające membrany w sferach, wybijające się silentblocki oraz sworznie wahaczy. Czasem dochodzi też do uszkodzenia sterownika pompy hydraulicznej. Trzeba jednak pamiętać, że stosowanie odpowiedniego płynu LHM powinno wydłużyć żywotność jego podzespołów, oczywiście tych hydropneumatycznych. Odradzamy stosowanie innych alternatywnych płynów.

Citroen XM
Citroen XM © mat. prasowe / Citroen

Większość osób szukających auta klasy średniej wyższej decyduje się na skrzynie automatyczną, niestety jeżeli wybierzemy Citroëna XM z taką przekładnią już po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów będziemy gorzko żałować naszej decyzji. Jeśli w czasie eksploatacji, w naszym egzemplarzu nie wystąpi taka awaria będzie to oznaczało jedynie, że po prostu mamy sporo szczęścia.

Jakie jeszcze humory miewa model XM? Szczególną uwagę należy zwrócić na przewody układu chłodniczego, które mogą już pękać – auta z początku produkcji mają już przecież swoje lata. Jeśli zaobserwujemy, że przegrzewa nam się silnik to najprawdopodobniej z układu chłodniczego naszego auta ubyło już nieco płynu.

Naszym zdaniem

Oprócz doskonałego tłumienia nierówności całość dopełniają bardzo wygodne fotele i właśnie to wszystko sprawia, że jazda tym autem to czysty relaks - to jest właśnie to czego brakuje konkurencji. Ceny używanych egzemplarzy wahają się od 1 700 do około 12 000 zł, a aut na rynku niestety jest jak na lekarstwo.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟