WAŻNE
TERAZ

"Byłam sześćdziesioną". Wstrząsające, co zrobiła jej klasa

Citroën wymyśla się na nowo. "Naszym rywalem jest Dacia i nie wstydzimy się tego"

Po latach niepowodzeń i potknięć Citroën powoli zaczyna odbudowywać swoje znaczenie na europejskim rynku. Bez wątpienia pomocna jest przy tym nowa strategia, która kierunkuje markę na zyski w najniższych rynkowych sektorach.

Citroën próbuje podbić rynek z pomocą swojej nowej tożsamościCitroën próbuje podbić rynek z pomocą swojej nowej tożsamości
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Citroën
Kamil Niewiński

W 2009 r. Citroën przebił magiczną granicę 1 mln sprzedanych egzemplarzy w rok. Był to kapitalny wynik, którego przez 15 kolejnych lat nie zdołano powtórzyć. Kolejne lata były naznaczone tendencją spadkową, chociaż można było wyróżnić również okresy stabilizacji. Rok 2022 przyniósł jednak najgorszy wynik w całym XXI wieku — zaledwie 365 tys. sprzedanych aut.

W obliczu takich wyników Stellantis postanowiło drastycznie przebudować jedną ze swoich najważniejszych marek. Nowi ludzie stojący u steru mają trudne zadanie, lecz teraz możemy obserwować pierwsze efekty zmian.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Citroën ë-C4 – wreszcie jest bez sensu!

Biorąc pod uwagę pierwsze cztery miesiące 2024 r., Citroën może pochwalić się udziałem w europejskim rynku na poziomie 3,3 proc., równocześnie poprawiając swoją sprzedaż względem okresu styczeń-kwiecień 2023 o ponad 11 proc. Celem dyrektora generalnego francuskiej marki, Thierry’ego Koskasa, jest osiągnięcie udziału na poziomie 5 proc. Zapewnia on, że znajdują się na właściwej drodze.

Koskas dołączył do Citroëna w lutym 2023 r. i postawił na znaczną przebudowę gamy modelowej. Cel był prosty: sprawić, by jedna z ikon francuskiej motoryzacji zaczęła generować większe przychody. Stellantis mianowało do tego zadania jednego ze swoich najlepszych specjalistów — Koskas jest bowiem równocześnie dyrektorem ds. sprzedaży i marketingu koncernu.

Citroën niczym Dacia? Dyrektor generalny nie wstydzi się takich porównań

Już za jego rządów pokazano takie projekty, jak 7-miejscowy Citroën C3 Aircross, niezwykle tani Citroën C3 czy pocieszny Citroën Ami. Producent obrał więc drogę tworzenia samochodów praktycznych i niedrogich, tym samym w pełni określając się jako marka popularna.

Jesteśmy bardzo dumni z bycia popularną marką, co oznacza tworzenie prostych, przystępnych cenowo samochodów, ponieważ naprawdę jest na nie zapotrzebowanie. Nie wstydzimy powiedzieć się tego, że naszym rywalem jest Dacia.

Thierry Koskas
dyrektor generalny Citroëna w rozmowie z dziennikiem "El Español"

Chociaż w pierwszej chwili takie stwierdzenie może dziwić, po dłuższym zastanowieniu może być ono również rozważane jako docenienie obecnej pozycji Dacii. Rumuńska marka będąca częścią Grupy Renault przez lata rosła w siłę, obecnie będąc jedną z najpopularniejszych marek w Europie.

Patrząc na całą sytuację właśnie pod takim kątem, słowa Koskasa przestają być jakkolwiek zaskakujące czy kontrowersyjne. Citroën chce po prostu podążać podobną drogą, co jego rywale i znaleźć swoje miejsce w niższych segmentach rynku.

Wybrane dla Ciebie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali