Używany Citroën C6 - typowe awarie i problemy

Jeszcze kilka lat temu była moda na ogromne SUV-y. Obecnie coraz więcej osób decyduje się jednak na fastbacki, które producenci zwykli nazywać 4-drzwiowymi coupé. Choć marketingowcy mają na ten temat zupełnie inne zdanie to w rzeczywistości nie jest to żadna nowość. Auta z tego typu nadwoziem pojawiały się na rynku już dobrych kilka dekad temu. Później moda na nie zanikła, ale Citroën od lat 50. i tak konsekwentnie wypuszczał je na rynek. Ostatnie z nich to C6. Jaki model z dawnych lat Wam przypomina?

Citroen C6Citroen C6
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Citroen
Artur Kuśmierzak

Historia modelu

Ten sam kształt karoserii zachował również jego następca CX. Kiedy w latach 80. na rynek trafiło kolejne auto segmentu E nazwane przez Francuzów XM jego konstrukcja nie nawiązywała już tak wyraźnie do pierwowzoru. Samochód nie sprzedawała się też tak dobrze jak DS. W 2000 roku zakończono jego produkcję, a na następcę koncern PSA kazał czekać swoim klientom aż do 2005 roku.

Citroen C6
Citroen C6 © mat. prasowe / Citroen

Projektem zajął się Jean-Pierre Ploué. Dynamicznie opadająca linia dachu, długa maska i wąski tył świadczą o wyraźnej inspiracji designera kształtami znanymi z modelu DS. Tak naprawdę Citroën C6 bazował jednak w dużej mierze na koncepcie C6 Lignage autorstwa Marka Llyoda z 1999 roku. Produkcję auta zakończono w połowie grudnia 2012 roku, kiedy to z fabryki w Rennes wyjechały jego ostatnie egzemplarze. Klientów zalazło zaledwie nieco ponad 23 000 sztuk.

Silniki

  • V6 3,0 (211 KM)

Diesle:

  • R4 2,2 HDi (170 KM)
  • V6 2,7 HDi BiTurbo (204 KM)
  • V6 3,0 HDi BiTurbo (241 KM)

Jak na auto klasy średniej wyższej przystało pod maską Citroëna C6 znajdziemy w większości przypadków silniki V6, poza jednym drobnym wyjątkiem 2,2 HDI. Niech nie wydaje się Wam, że dzięki temu samochód ma rewelacyjne osiągi. Niestety niemieccy konkurenci nawet z silnikami R4 są znacznie szybsi. No cóż auto waży prawie 2 tony, a na dodatek przekładnie nie zachęcają raczej do dynamicznej jazdy.

Decydując się na motor benzynowy nie mamy zbyt dużego wyboru, bo w ofercie jest tylko jeden wariant 3,0 l V6. Na szczęście nie sprawia on większych kłopotów w czasie eksploatacji, ale trzeba się liczyć ze słabymi osiągami (auto przyśpiesza od zera do 100 km/h w 9,4 s) i sporym spalaniem. Przy dynamicznej jeździe w mieście Citroën C6 3,0 l V6 potrafi zużyć nawet 17 l/100 km.

Citroen C6
Citroen C6 © mat. prasowe / Citroen

Oprócz wersji benzynowych są jeszcze dużo oszczędniejsze, ale za to bardziej problematyczne odmiany wysokoprężne. Podstawowy silnik 2,2 HDI boryka się z największą ilością usterek, ale praktycznie nie występuje w Polsce. Przy większych przebiegach dają o sobie znać: wadliwy układ wtryskowy Common Rail, zacierająca się turbosprężarka oraz szwankujący sterownik silnika i wszelkiej maści czujniki.

Najbardziej dynamiczną i zarazem najmniej awaryjną jednostką jest 3,0 V6 HDI. Niestety takich egzemplarza w naszym kraju jest jak na lekarstwo, a w dodatku kosztują krocie. Na rynku zdecydowanie dominują auta z motorem 2,7 V6 HDI. Ze względu na problem obracających się panewek i awarii osprzętu zakup takiej wersji to ryzykowne rozwiązanie. Ponadto często pojawiają się w niej kłopoty ze sterowaniem zaworami.

Dane techniczne

Zgodnie z tradycją w Citroënie C6 podobnie jak w jego poprzednikach zastosowano zapewniające ogromy komfort jazdy zawieszenie hydropneumatyczne, tym razem już III generacji. Oprócz komfortu auto gwarantuje też wysoki poziom bezpieczeństwa o czym świadczy wynik 5 gwiazdek otrzymanych w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Awaryjność

Bez względu na wybrany egzemplarz w zawieszeniu i tak co jakiś czas będziemy zmuszeni wymieniać elementy metalowo-gumowe. W dieslach zdarzają się również przypadki nieszczelności, w układzie chłodzenia czy zapchania filtra cząstek stałych FAP. Ten drugi problem dotyczy tylko aut użytkowanych głównie w mieście. Kapryśna bywa też elektronika, często komputer pokładowy wyświetla komunikaty o nieistniejących usterka - na szczęście można to łatwo wyeliminować.

Naszym zdaniem

Konstrukcja pozytywnie zaskakuje pod wieloma względami i przełamuje wszelkie stereotypy. Wysoki poziom niezawodności, bogate wyposażenie, bardzo dobra jakość wykończenia wnętrza i bezkonkurencyjny komfort jazdy to jej najistotniejsze atuty.

Mi do gustu przypadł też ekscentryczny design, który z pewnością nie wszystkim się spodoba, ale za to nie można odmówić C6 oryginalności i podtrzymywania tradycji. Mankamenty tego modelu to przede wszystkim problem ze znalezieniem wyspecjalizowanego nieautoryzowanego serwisu oraz wysokie ceny niektórych części zamiennych, a także spora utrata wartości.

Na szczęście dużo podzespołów z innych tańszych aut koncernu PSA doskonale pasuje do tego modelu. Ceny używanych egzemplarzy prestiżowego Citroëna wahają się w granicach od 33 000 do ponad 100 000 zł, szkoda tylko, że wybór jest tak ubogi.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony