Jak ruszyć autem w razie awarii sprzęgła [poradnik]
Jeśli w Twoim aucie doszło do uszkodzenia mechanizmu rozłączania sprzęgła, w wyniku czego nie możesz zmienić biegu, a silnik pozostaje na stałe sprzężony z układem napędowym i nie możesz wezwać pomocy, jest szansa na to, że uda Ci się ruszyć z miejsca.
05.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:35
Wyróżniamy trzy główne sposoby uruchomienia i wprawienia pojazdu w ruch bez potrzeby odłączania układu napędowego. Pierwszy z nich stosujemy do skrzyń starszego typu, w przypadku kiedy zostawiliśmy samochód na biegu pierwszym. Uruchamiamy silnik, przekręcając kluczyk w stacyjce, jednocześnie operując wyłącznie pedałem gazu. Samochód od razu powinien ruszyć.
Drugi sposób na ruszenie bez możliwości wykorzystania sprzęgła jest analogiczny do pierwszego, wykorzystujemy go w przypadku nieco nowszych pojazdów. Na początku należy wcisnąć pedał sprzęgła (nawet jeśli sam podzespół nie działa) po to, żeby wysłać sygnał sterujący, który pozwoli rozrusznikowi uruchomić silnik. Tak jak w pierwszym przypadku kluczowe jest tutaj odpowiednie operowanie gazem.
povray gearbox animation
Co zrobić, jeśli samochód pozostawiono na biegu jałowym? Wówczas stosujemy sposób trzeci. Wciskamy pedał sprzęgła i uruchamiamy odłączony od układu napędowego silnik. We współczesnych skrzyniach ręcznych pary kół o zębach skośnych zazębione są ze sobą na stałe. Oznacza to, że musimy sprzęgnąć ze sobą za pomocą tulei z synchronizatorem wirujący z prędkością obrotową wałek z kołem zębatym, które przekaże moment dalej do układu napędowego.
Niska prędkość obrotowa biegu jałowego i wywieranie nacisku na tuleję poprzez mechanizm wybierania biegów utrzymywany w kierunku jedynki dają dużą szansę na zazębienie tulei z kołem pierwszego biegu, co wprawi pojazd w ruch. Warto jednak pamiętać, że takie postępowanie naraża powierzchnie cierne synchronizatora na przedwczesne zużycie.
Zobacz także:
Źródło: CarAndDriver