Sterowanie sprzęgłem i usterki [sprzęgło]

Sterowanie sprzęgłem może odbywać się na wiele sposobów, jednak niezależnie od rozwiązania konstrukcyjnego sygnał wysyłany przez kierowcę ma załączyć lub rozłączyć sprzęgło.

PedałyPedały
Rafał Warecki

Sterowanie sprzęgłem może odbywać się na wiele sposobów, jednak niezależnie od rozwiązania konstrukcyjnego sygnał wysyłany przez kierowcę ma załączyć lub rozłączyć sprzęgło.

Układy sterowania sprzęgłem dzieli się na:

  • Mechaniczne

Sterowanie sprzęgłem odbywa się poprzez przeniesienie siły nacisku z pedału sprzęgła poprzez odpowiedni mechanizm cięgien i drążków na łożysko wyciskowe i listki sprężyny talerzowej lub dźwigienki. Automatyczna regulacja siły docisku elementów w miarę zużycia okładzin ciernych odbywa się głównie poprzez zmianę ustawienia listków sprężyny talerzowej i w efekcie potrzebę względnego wydłużenia linki poprzez skrócenie jej osłony.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Hydrauliczne

W układach hydraulicznych rozłączanie i załączanie sprzęgła odbywa się poprzez pompę i wysprzęgnik. Siła nacisku zadana przez kierowcę poprzez pedał sprzęgła przesuwa tłok w pompie na początku układu, co zwiększa ciśnienie w przewodach hydraulicznych i powoduje analogiczne przesunięcie tłoka wysprzęgnika połączonego z widełkami wyłączającymi.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Elektroniczne

W tym przypadku za operowanie zespołem sprzęgła odpowiadają silniki elektryczne, których sterowanie odbywa się pośrednio przez działania kierowcy. Zamierzenia są przewidywane na podstawie sygnałów zbieranych z szeregu czujników. Moduł elektroniczny w takim układzie odpowiada za odpowiednie przetwarzanie informacji i podejmowanie działań, natomiast elementem wykonawczym układu jest mechanizm hydrauliczny z wysprzęgnikiem.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Elektromagnetyczne

Układ taki składa się z wirnika zewnętrznego (koło zamachowe), na który nawinięta jest cewka zasilana prądem. Wirnik wewnętrzny osadzony na wielowypuście wałka sprzęgłowego pełni jednocześnie rolę tarczy sprzęgłowej. Między wirnikami znajduje się proszek magnetyczny, który na skutek działania przyłożonego pola magnetycznego sprzęga oba wirniki.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

W przypadku objawów w postaci szarpania sprzęgła jednym z głównych powodów może być niewłaściwa praca układu sterowania sprzęgłem.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Zobacz także:

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯