Chcą zmian na Zakopiance. Droga ma wyglądać zupełnie inaczej

Prowadzącą w najwyższe góry Polski trasę prawdopodobnie czekają zmiany, na które od lat czekało wielu kierowców. Tym razem nie chodzi jednak o nowy odcinek. Zapowiedziany audyt Zakopianki ma dotyczyć przydrożnych reklam.

Zakopianka nie wszędzie wygląda tak "czysto"Zakopianka nie wszędzie wygląda tak "czysto"
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GDDKiA
Tomasz Budzik

Liczne, duże, krzykliwe i zasłaniające interesujące widoki – tak określić można część reklam, które znajdują się wzdłuż Zakopianki. Droga, wiodąca w Tatry od strony Krakowa i autostrady A4, ma zostać poddana audytowi. Pod uwagę wzięte zostaną obecne na trasie reklamy, informuje Polska Agencja Prasowa.

"Wszechobecność reklamy zewnętrznej, zwłaszcza wielkopowierzchniowej oraz nadmiar i agresywność najróżniejszych szyldów są jedną z najbardziej widocznych form degradacji krajobrazu. W skrajnych przypadkach nośników jest tyle i tworzą taki chaos, że ich treści są poza percepcją potencjalnego klienta. Dlatego też najcenniejsze małopolskie krajobrazy, a do takich zaliczają się z pewnością panoramy Tatr, zasługują na szczególne potraktowanie i ochronę" – powiedziała cytowana przez PAP Magdalena Opyd z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Elroq to pierwszy kompaktowy elektryk marki. Cena zapowiada się atrakcyjnie

Urząd wojewódzki od 2017 r. stara się przekonać samorządy terenów leżących wzdłuż Zakopianki do stworzenia uchwał krajobrazowych, które regulowałyby kwestię przydrożnych banerów. Do tej pory z takiej możliwości skorzystało jednak tylko miasto Nowy Targ. W najbliższej przyszłości zmiany zapowiadają także władze Zakopanego.

"Chcemy, aby zniknęły wszelkie konstrukcje stawiane przy wjeździe do Zakopanego. Chcemy aby z przestrzeni miasta zniknęły banery i wielkie billboardy. Przygotowujemy nową uchwałę, która ma rozwiązać problem niechcianych reklam wielkogabarytowych na terenie Zakopane, w tym na terenach przy wjeździe do miasta. W poprzedniej uchwale dotyczącej reklam było wiele tak zwanych furtek, które pozwalały na ominięcie przepisu. Mają to być bardziej restrykcyjne przepisy, bo chcemy żyć w czystej przestrzeni krajobrazowej" - powiedział PAP burmistrz Zakopanego Łukasz Filipowicz.

Walce o krajobraz bez reklamowych koszmarków należy oczywiście przyklasnąć. Warto jednak też zwrócić uwagę na inny aspekt sprawy. Reklamy przy drogach to nie tylko kwestia estetyki, ale i bezpieczeństwa. Te jaskrawe czy tworzone za pomocą ekranów świetlnych mogą odwracać uwagę kierowców od tego, co dzieje się na drodze, a w nocy także powodować dyskomfort swoją jasnością.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇