Jedna z najbardziej zakorkowanych dróg w Polsce. Zatory się przesunęły
Dwupasmowa Zakopianka nie rozwiązała problemu korków, które przeniosły się bliżej Tatr. Sposobem na nie ma być południowa obwodnica Nowego Targu, której budowa planowana jest na lata 2029-2031, jednak lokalne władze chcą zmian w wariantach zaproponowanych przez GDDKiA.
27.10.2024 | aktual.: 27.10.2024 11:18
Po otwarciu dwupasmowej Zakopianki do Nowego Targu ruch spowolnił na drodze w kierunku Zakopanego. Lokalni samorządowcy wskazują na konieczność budowy południowej obwodnicy miasta, by zapobiec paraliżowi komunikacyjnemu.
Samorządy zgadzają się na wariant proponowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pod warunkiem uwzględnienia modyfikacji. Chodzi o umożliwienie kierowcom jadącym od strony Zakopanego w kierunku Pienin i Nowego Sącza skorzystania z obwodnicy bez konieczności wjazdu na ul. Szaflarską w Nowym Targu, co ograniczyłoby utrudnienia w ruchu miejskim.
"Przybliżyliśmy się do wspólnej wersji przebiegu obwodnicy, która jest wymagana i konieczna dla Nowego Targu oraz całego regionu. Jej niezrealizowanie mogłoby w przyszłości spowodować paraliż komunikacyjny miasta. Bez tej obwodnicy już teraz widzimy, jak korkuje się cały Nowy Targ, zwłaszcza w tzw. godzinach szczytu. Zgodzimy się na wariant GDDKiA pod warunkiem, że zostaną naniesione i uwzględnione konkretne modyfikacje zaproponowane przez samorządy. Chodzi o to, aby kierowcy jadący od strony Zakopanego w kierunku Pienin i Nowego Sącza i z powrotem, mogli wjechać na obwodnicę bez konieczności wjazdu na ul. Szaflarską w Nowym Targu, bo to by powodowało dodatkowe utrudnienia w ruchu miejskim" – wyjaśnił PAP wójt Gminy Nowy Targ Wiesław Parzygnat.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
GDDKiA złożyła w ubiegłym roku wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla południowej obwodnicy Nowego Targu.
– We wniosku wskazaliśmy trzy warianty przebiegu trasy, w tym jeden preferowany przez nas. Realizacja inwestycji jest wpisana do rządowego Programu Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Budowa jest przewidziana w latach 2029-2031 – wyjaśnił rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA, Kacper Michna.
Kolejną inwestycją mającą poprawić płynność ruchu w kierunku Zakopanego jest przebudowa odcinka drogi krajowej nr 47 od Nowego Targu do Zakopanego. Inwestycja, podzielona na etapy Nowy Targ–Szaflary i Szaflary–Zakopane, przewiduje poszerzenia w istniejącym pasie drogowym, a na niektórych odcinkach dodatkowe pasy ruchu. Rozpoczęcie prac planowane jest na lata 2028-2030.
Obecnie w sezonie turystycznym i godzinach szczytu na Zakopiance występują duże utrudnienia. Kierowcy, chcąc ominąć korki, korzystają z dróg lokalnych, co powoduje dodatkowe problemy komunikacyjne.