Jedna z najbardziej zakorkowanych dróg w Polsce. Zatory się przesunęły

Dwupasmowa Zakopianka nie rozwiązała problemu korków, które przeniosły się bliżej Tatr. Sposobem na nie ma być południowa obwodnica Nowego Targu, której budowa planowana jest na lata 2029-2031, jednak lokalne władze chcą zmian w wariantach zaproponowanych przez GDDKiA.

Korek na zakopiance
Korek na zakopiance
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Grzegorz Momot

27.10.2024 | aktual.: 27.10.2024 11:18

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Po otwarciu dwupasmowej Zakopianki do Nowego Targu ruch spowolnił na drodze w kierunku Zakopanego. Lokalni samorządowcy wskazują na konieczność budowy południowej obwodnicy miasta, by zapobiec paraliżowi komunikacyjnemu.

Samorządy zgadzają się na wariant proponowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pod warunkiem uwzględnienia modyfikacji. Chodzi o umożliwienie kierowcom jadącym od strony Zakopanego w kierunku Pienin i Nowego Sącza skorzystania z obwodnicy bez konieczności wjazdu na ul. Szaflarską w Nowym Targu, co ograniczyłoby utrudnienia w ruchu miejskim.

"Przybliżyliśmy się do wspólnej wersji przebiegu obwodnicy, która jest wymagana i konieczna dla Nowego Targu oraz całego regionu. Jej niezrealizowanie mogłoby w przyszłości spowodować paraliż komunikacyjny miasta. Bez tej obwodnicy już teraz widzimy, jak korkuje się cały Nowy Targ, zwłaszcza w tzw. godzinach szczytu. Zgodzimy się na wariant GDDKiA pod warunkiem, że zostaną naniesione i uwzględnione konkretne modyfikacje zaproponowane przez samorządy. Chodzi o to, aby kierowcy jadący od strony Zakopanego w kierunku Pienin i Nowego Sącza i z powrotem, mogli wjechać na obwodnicę bez konieczności wjazdu na ul. Szaflarską w Nowym Targu, bo to by powodowało dodatkowe utrudnienia w ruchu miejskim" – wyjaśnił PAP wójt Gminy Nowy Targ Wiesław Parzygnat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

GDDKiA złożyła w ubiegłym roku wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla południowej obwodnicy Nowego Targu.

We wniosku wskazaliśmy trzy warianty przebiegu trasy, w tym jeden preferowany przez nas. Realizacja inwestycji jest wpisana do rządowego Programu Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Budowa jest przewidziana w latach 2029-2031 – wyjaśnił rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA, Kacper Michna.

Kolejną inwestycją mającą poprawić płynność ruchu w kierunku Zakopanego jest przebudowa odcinka drogi krajowej nr 47 od Nowego Targu do Zakopanego. Inwestycja, podzielona na etapy Nowy Targ–Szaflary i Szaflary–Zakopane, przewiduje poszerzenia w istniejącym pasie drogowym, a na niektórych odcinkach dodatkowe pasy ruchu. Rozpoczęcie prac planowane jest na lata 2028-2030.

Obecnie w sezonie turystycznym i godzinach szczytu na Zakopiance występują duże utrudnienia. Kierowcy, chcąc ominąć korki, korzystają z dróg lokalnych, co powoduje dodatkowe problemy komunikacyjne.

Komentarze (1)