CES 2015 – gadżetowe podsumowanie [wideo]
Na targach Consumer Electronics Show 2015 nie brakowało nowinek z dziedziny motoryzacji.
11.01.2015 | aktual.: 02.10.2022 12:57
CES 2015
CES to jedne z najważniejszych i największych targów elektroniki użytkowej na świecie. To w ich trakcie zaprezentowano po raz pierwszy m.in. magnetowid i dysk Blu-ray. Coraz częściej w Las Vegas swoje produkty przedstawiają firmy z branży motoryzacyjnej.
Z tegorocznej edycji imprezy opisywaliśmy już prototypowego Mercedesa F015, BMW M4 z laserowymi reflektorami, Volkswagena Golfa R Touch z koncepcyjnym wnętrzem oraz inteligentny tempomat Hondy.
Przyjrzyjmy się rozwiązaniom zaprezentowanym na CES, które wkrótce mogą zostać oddane do użytku kierowcom.
Audi
Dla Audi prawdopodobnie najważniejszym wydarzeniem towarzyszącym Consumer Electronics Show była prezentacja możliwości modelu A7 Sportback piloted driving concept. Autonomiczny pojazd dojechał samodzielnie do Las Vegas ze Stanford w Dolinie Krzemowej pokonując 560 mil (900 km).
Niemiecki producent pokazał również na targach ciekawostkę pod postacią aplikacji na smartwatcha i telefon komórkowy. Dzięki nim można zdalnie zaparkować A3 e-tron i sprawdzić stan naładowania baterii pojazdu. Samo ładowanie odbywa się bezprzewodowo.
Specjalnie na prezentację możliwości współpracy najnowszych samochodów Audi z inteligentną galanterią przygotowano unikatowy smartwatch LG służący do sterowania niektórymi funkcjami auta. Zegarek ten jednak nigdy nie trafi do sprzedaży.
BMW looks to add gesture control
Nowe BMW Serii 7 zostanie wyposażone w kolejną generację systemu iDrive. Tym razem będzie można wydawać mu polecenia przy pomocy gestów.
Za ich rozpoznawanie odpowiada czujnik umieszczony w podsufitce. W ten sposób będzie można m.in. odebrać lub odrzucić rozmowę telefoniczną, włączyć i przybliżyć mapę nawigacji czy zmienić głośność systemu audio.
Pasażerowie tylnej kanapy będą mieli do dyspozycji tablet. Przy jego pomocy będą mogli np. regulować klimatyzację czy fotel.
BMW iDrive – galeria zdjęć
Podczas CES BMW zaprezentowało nowinki związane z parkowaniem. Firma opracowała prototyp modelu i3 z systemem laserowego skanowania otoczenia dookoła pojazdu. Jeżeli samochód będzie zbyt szybko zbliżał się do słupa czy ściany na ciasnym parkingu, auto samo zahamuje.
Remote Valet Parking Assistant ma zostać udostępniony nabywcom nowego BMW Serii 7. Kierowca będzie mógł wysiąść na początku parkingu i uruchomić ze smartwatcha aplikację. Samochód zacznie krążyć po parkingu. Gdy znajdzie wolne miejsce, samodzielnie zaparkuje. Może też wrócić do kierowcy czekającego przy wyjeździe. System korzysta ze wspomnianych skanerów laserowych. W trakcie jazdy i parkowania wykrywa przeszkody i ich unika.
BMW Active Assist i Remote Valet Parking - galeria zdjęć
Uconnect Vehicle Finder App
Koncern Fiat Chrysler Automobiles pokazał na CES nowe usługi Uconnect Access. Pierwsza z nich umożliwia zlokalizowanie pojazdu. Jeżeli sama mapa nam nie wystarczy i nie możemy odnaleźć samochodu np. na zatłoczonym parkingu, możemy zdalnie włączyć klakson.
Druga pozwala przy pomocy smartfona wybranć docelowe miejsca podróży. Informację można przesłać do samochodu. Kiedy kierowca uruchomi auto, nawigacja będzie już odpowiednio ustawiona.
Kolejna usługa polega na monitorowaniu stanu pojazdu i przesyłaniu comiesięcznych raportów na ten temat e-mailem właścicielowi auta. Elektronika sprawdza m.in. silnik, poziom płynów, hamulce, działanie systemów bezpieczeństwa.
Uconnect Access – galeria zdjęć
Individual Sound Zones introduced at CES 2015
Individual Sound Zones to technologia opracowana przez markę Harman. Jak podpowiada nazwa, w kabinie samochodu można wydzielić osobne strefy dźwięku dla kierowcy i poszczególnych pasażerów.
Dźwięki dochodzące z innych stref nie zostaną całkowicie wyeliminowane. Firma twierdzi jednak, że pasażerowie będą mogli komfortowo słuchać muzyki czy audiobooka bez zakłóceń pod postacią np. komend głosowych, które będą docierać do uszu kierowcy. System działa w oparciu o głośniki standardowo zamontowane w aucie oraz dodatkowe głośniki umieszczone w zagłówkach i suficie.
Hyundai
Hyundai zademonstrował na CES nowy system multimedialny. Zwie się on po prostu Display Audio. Zacznie być wprowadzany do samochodów z rocznika modelowego 2016. Nie ma on ani odtwarzacza CD, ani fabrycznej nawigacji. Współpracuje z aplikacjami iOS i Android.
Koreański producent wkrótce ma udostępnić aplikację BlueLink w wersji na smartwatche. Dzięki niej można zdalnie uruchomić i wyłączyć silnik, zamknąć lub otworzyć drzwi, "pomrugać" światłami lub włączyć klakson w celu odnalezienia auta na parkingu. Program pozwala na zlokalizowanie pojazdu czy wezwanie pomocy drogowej.
BlueLink – galeria zdjęć
Volkswagen
Volkswagen Connected Golf to koncepcyjny samochód służący do demonstracji układów automatycznych oraz rozwiązań multimedialnych. Został wyposażony w system MIB II współpracujący z oprogramowaniem Android Auto oraz Apple Car Play. Technologia MirrorLink umożliwia korzystanie z aplikacji z urządzeń przenośnych.
Volkswagen poinformował na CES, że pracuje nad Trained Parking. W przyszłości system ten ma pozwalać na zdalne parkowanie dzięki aplikacji na smartfona. Intelligent Charge to z kolei układ ładowania indukcyjnego. Producent chce, aby jego samochody sygnalizowały przy pomocy świateł poziom naładowania baterii.