California oddzielną marką. Kamperowa rywalizacja bardziej intensywna

Rywalizacja w kamperowym światku jest coraz mocniejsza. Na targach w Düsseldorfie duże stanowisko z rodziną Nuggetów miał Ford, tuż naprzeciw świeżo wyodrębnionej volkswagenowej rodziny California.

Targi kamperów w DüsseldorfieTargi kamperów w Düsseldorfie
Źródło zdjęć: © WP Autokult
Mateusz Lubczański

Wspólny projekt Forda i Volskwagena, który miał zaoszczędzić masę pieniędzy przy tworzeniu "jednotonowego" dostawczaka, wymusił serię ustępstw. Widać to doskonale w rodzinie kamperów: Volkswagen przeniósł "średnią" Californię z Transportera na osobową platformę MQB, na co Ford odpowiada dynamicznymi dostawami nowego Nuggeta do klientów. Co więcej, Tourneo Custom już trafia do firm przygotowujących zabudowy, np. polskiego Wavecampera. Na T7 muszą one jeszcze poczekać.

Dwaj konkurenci sąsiadują ze sobą na targach kamperów w Düsseldorfie. Koncept Forda Nuggeta, przygotowanego przez legendarną firmę Westfalia, jest dość specyficzny: kabinę podzielono na strefę codzienną i kuchnię. W pierwszej z nich mamy sporą kanapę, którą oczywiście można rozłożyć. Idea ciekawa, lecz nie dla każdego – wydzielona z tyłu kuchnia bardzo ogranicza codzienne możliwości auta.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

California z kolei stawia na dwa indywidualne fotele (z czego do zrobienia łóżka wystarczy tylko jeden), mniejszą kuchnię oraz – w końcu – parę przesuwnych drzwi. Do tego nastąpiła głębsza zmiana wewnątrz firmy. California ma być oddzielną marką składającą się z trzech modeli, a nie linią wyposażenia dostawczaków.

Volkswagen California
Volkswagen California © WP Autokult

Choć jeszcze Volkswagen nie pojawił się z wyczekiwaną przeze mnie wersją hybrydową (plug-in, jako jedyny dostępny jest z napędem na cztery koła), tak można było przyjrzeć się tegorocznym nowościom. Grand California otrzymała nowe wnętrze (straciła więc np. dźwignię hamulca ręcznego), a lodówkę w końcu "podpięto" pod centralny wyświetlacz ustawień. Z kolei Caddy California w końcu będzie oferowany w wydaniu Panamericana, czyli bardziej offroadowej stylizacji.

Volkswagen Caddy California
Volkswagen Caddy California © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Volkswagen przygotowuje się też do sprzedaży "gołej" Grand Californii, czyli blaszaka bez nadanej homologacji, skierowanej do firm tworzących własne zabudowy. Nadal za to nie doczekaliśmy się jakichkolwiek kamperowych pomysłów dot. elektrycznego ID.Buzza – ten pojawił się na targach w zaledwie kilku egzemplarzach, np. z założonym namiotem dachowym.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne