Bugatti Veyron - różne oblicza samochodowego króla
Na podstawie Bugatti Veyron 16.4, którego produkcja rozpoczęła się w 2005 roku, powstało kilka specjalnych wersji. Na ich szczycie stoi obecny rekordzista prędkości. Ile oblicz ma najszybszy samochód na świecie?
26.10.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:30
Bugatti Veyron Super Sport
Super Sport to królewska wersja wszystkich Veyronów. Została ona zaprezentowana w 2010 roku i była odpowiedzią na nowy rekord prędkości ustanowiony przez SSC Ultimate Aero. Powstało tylko 30 egzemplarzy Veyrona SS, a ogólnym założeniem projektu było ponowne zapisanie Bugatti na szczycie tabeli rekordów prędkości.
Przód auta został delikatnie przestylizowany, poprawiono aerodynamikę poprzez zmodyfikowanie kształtu pokrywy silnika, moc została zwiększona z 1001 do 1200 KM, a wszystko, co było zbyt ciężkie, zastępowano elementami wykonanymi z włókna węglowego. W efekcie auto schudło o 50 kg. Żarty się skończyły.
Przyspieszenie do pierwszej setki trwa tylko 2,2 sekundy, a po zdjęciu elektronicznej blokady ograniczającej prędkość do 415 km/h, Veyron Super Sport jest w stanie rozpędzić się do ponad 430 km/h. Auto jest obecnie najszybszym produkowanym seryjnie pojazdem z rekordem prędkości 431,072 km/h.
Bugatti Veyron L'Or Blanc
Veyron L'Or Blanc to najnowsza wersja specjalna Veyrona, który tym razem wystąpił w odmianie Grand Sport, czyli jako kabriolet. Bugatti jako pierwszy producent na świecie przekroczyło barierę 400 km/h osiąganych przez seryjnie produkowane auto. Firma należąca do koncernu Volkswagena także chciała być pierwsza, dekorując swój samochód najprawdziwszą porcelaną.
We wrześniu Veyron, który przypomina trochę cukierka śmietankowego, został przywieziony na targi we Frankfurcie. Powstały w wyniku współpracy z Königliche Porzellan-Manufaktur Berlin L'Or Blanc, jest wyceniony na ponad 1,6 miliona euro.
Bugatti Veyron Pur Sang
Pur Sang to chyba najbardziej charakterystyczna i najpopularniejsza w sieci wersja specjalna Veyrona. Bugatti stworzyło tylko 5 egzemplarzy tego modelu, a podobno wszystkie zostały sprzedane podczas trwania Frankfurt Motor Show w 2007 roku, kiedy to zaprezentowano Veyrona Pur Sang.
Nazwa Pur Sang oznacza w wolnym tłumaczeniu czystą krew, więc auto zostało niemal całkowicie pozbawione lakieru, a przynajmniej tak się wszystkim wydaje. Niektóre elementy zdobi gołe włókno węglowe, inne to czyste polerowane aluminium. Całość wygląda rewelacyjnie.
Bugatti Veyron Bleu Centenaire
Ten unikatowy model Bugatti powstał z okazji 100. rocznicy istnienia firmy. Wprawdzie pod maską, a dokładnie pokrywą silnika, chociaż tak naprawdę Veyron nie ma nawet pełnej pokrywy, nie zmieniło się absolutnie nic.
Veyron Bleu Centenaire został zaprezentowany na salonie w Genewie w 2009 roku. Jego wnętrze jest całkowicie jasne ze srebrnymi wstawkami, karoseria natomiast została wykończona bardzo charakterystycznym niebieskim kolorem, który pomimo refleksów jest matowy. Wyjątkowy egzemplarz.
Bugatti Veyron Sang Noir
Podobno w wolnym tłumaczeniu Sang Noir oznacza czarną krew i właśnie tym hasłem inspirowali się twórcy tej wspaniałej wersji Veyrona. Zmiany ograniczyły się do dwóch kontrastujących ze sobą kolorów, którymi zostało wykończone auto.
Na zewnątrz Veyron jest prawie w całości czarny, wyróżniają się jedynie drobne dodatki w fakturze włókna węglowego. We wnętrzu z kolei dominuje kolor pomarańczowy. Niestety, powstało tylko 15 egzemplarzy Sang Noir.
Bugatti Veyron FBG Hermes
Ten model jest efektem współpracy firm Bugatti oraz Hermes, a pod lupę wzięty został Veyron 16.4, czyli ten z nadwoziem coupe. Zmiany nie ograniczyły się wyłącznie do lakieru, który w wersji FBG per Hermes występował w kilku wariantach, ale objęły także wnętrze auta. Tutaj także mamy wariacje na temat tych dwóch kolorów.
Co więcej, Hermes zaprojektował kilka dodatków odróżniających tę wersję od pozostałych. Zupełnie nowe felgi, zmieniony grill z logo firmy oraz wlew paliwa. Wyprodukowano tylko 5 egzemplarzy tej wersji, a każdy z nich kosztował 1 550 000 euro netto. W zestawie nabywcy dostali portfel oraz aktówkę.
Bugatti Veyron GS Sang Bleu
Bugatti Veyron Sang Bleu to zwykły Grand Sport, czyli roadster ze zdejmowanym dachem, w bardziej oryginalnej wersji, dla tych, którym zwykły Grand Sport nie wystarczy. Sang Bleu różni się od seryjnego modelu innym zestawieniem kolorów, na zewnątrz jest przepiękne połączenie niebieskiego włókna węglowego oraz lustrzanego polerowanego aluminium.
Wnętrze także zostało delikatnie poprawione, trafił do niego inny rodzaj skóry. Osiągi pozostały jednak bez zmian.
Bugatti Veyron Grand Sport
Grand Sport to nic innego jak Veyron w odmianie roadster. Niestety, dach auta zdejmowany jest ręcznie. Łatwiej robić to dwóm osobom, a co za tym idzie, nie nacieszymy się wiatrem we włosach w pojedynkę - zawsze będziemy musieli jechać z pasażerem.
Zabieg zmiany Veyrona w roadstera sprawił, że auto przytyło o 102 kg, jednak według danych Bugatti przyspiesza ono do pierwszej setki około 2,7 sekundy. Dodatkowe kilogramy nie zaszkodziły aż tak bardzo. Po zdjęciu dachu można się rozpędzić do 369 km/h.
Bugatti Veyron 16.4
16.4 to po prostu zwykły Veyron, czyli punkt wyjścia do zaprezentowanych tutaj wersji. Auto było produkowane od 2005 roku. W czerwcu 2011 roku Bugatti ogłosiło zakończenie produkcji tego modelu. Co ciekawe, wyprodukowanie każdego egzemplarza kosztuje Bugatti 6 milionów euro, podczas gdy za auto trzeba było zapłacić niecały milion euro. Tak ogromnym przedsięwzięciem był projekt stworzenia tego potwora.
Za plecami kierowcy i pasażera, którzy siedzą wygodnie na obitych skórą fotelach luksusowej kabiny Veyrona, pracuje jednostka W16, która powstała z połączenia dwóch silników V8. Łączna pojemność to 8,0 litra. Mało tego, Bugatti wzmocniło ten motor czterema turbosprężarkami.
W rezultacie do dyspozycji kierowcy jest 1001 KM, które zapewniają autu ważącemu dokładnie 1888 kg przyspieszenie do pierwszej setki w 2,5 sekundy oraz prędkość maksymalną 407 km/h.
xda-developers.com